به بهانه سالگشت پایان عملیات «کربلای۵»

همه آن چه باید از نبردِ سرنوشت بدانید

در دو فیلمی که مشاهده خواهید کرد، محمدعلی صمدی، پژوهشگرِ تاریخ معاصر، دو عملیات «کربلای۴» و «کربلای۵» را از روی نقشه منطقه عمومی عملیات، تشریح کرده است.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق،  نبردهای چهارگانه «شرق بصره»، با عناوینِ «کربلا» ( کربلای4 ، کربلای5، تکمیلی کربلای4 وکربلای8)، در هفتاد و پنجمین ماه از جنگ ایران و «رژیم صدام» آغاز شد و در فروردین ماه سال 1366 شمسی به پایان رسید. بزرگ ترین عملیات از این مجموعه، بی شک «کربلای5» بود که در 19 دی ماه 1365 آغاز شد و بیش از یک ماه به طول انجامید. این عملیات در حقیقت مرحله دومِ عملیات کربلای4 (به عبارتی، طرح اصلاح شده عملیات کربلای4) به شمار می رفت.

نبردهای چهارگانه «شرق بصره»با هدف آزادسازی منطقه استراتژیک «شلمچه» و رسیدن به کمترین فاصله ممکن به شهر «بصره» طراحی و اجرا شدند. در دو فیلمی که مشاهده خواهید کرد، محمدعلی صمدی، پژوهشگرِ تاریخ معاصر، دو عملیات «کربلای4» و «کربلای5» را از روی نقشه منطقه عمومی عملیات، تشریح کرده است. عملیاتِ موسوم به «تکمیلی کربلای5» و «کربلای8» به منظور اصلاحِ آرایش نیروهای خودی در منطقه «شلمچه» انجام گرفت که در مجال دیگری مورد بررسی قرار خواهند گرفت:

همه آن چه باید از «نبردِ سرنوشت» باید بدانید

همه آن چه باید از «نبردِ سرنوشت» باید بدانید

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان