بهترین اهرامی که در مصر نیستند – بخش اول

در ادامه همراه با ما باشید تا بهترین اهرام جهان که در مصر قرار ندارند را به شما معرفی کنیم.

بهترین اهرامی که در مصر نیستند – بخش اول

با اینکه مشهورترین اهرام در جیزه توسط مصریان باستان ساخته شده‌اند اما این سبک از معماری در طول تاریخ توسط دیگر فرهنگ‌ها در سرتاسر جهان نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

در ادامه همراه با ما باشید تا بهترین اهرام جهان که در مصر قرار ندارند را به شما معرفی کنیم.

اهرام نوبیان، مرواه، سودان

Nubian pyramids, Meroë, Sudan

Nubian pyramids, Meroë, Sudan

اهرام نوبیان در شرق کشور سودان قرار گرفته و نسبت به اهرام بزرگ جیزه، کمتر شناخته شده هستند. اهرام نوبیان از لحاظ اندازه نیز کوچک‌تر هستند اما باید گفت که آن‌ها نیز ویژگی خاص خود را دارند. در حدود 200 کیلومتری شمال شرقی شهر مدرن خارطوم، پایتخت کشور سودان، شهر مرواه قرار گرفته است که زمانی مرکز پادشاهی کوش بوده است. کوش، حکومتی باستانی در قاره آفریقا بوده که در قرن هشتم پیش از میلاد تا قرن چهارم پس از میلاد وجود داشته است.

این اهرام در سرتاسر سه بخش قرار گرفته‌اند و در این منطقه، می‌توان بیش از دویست هرمر قرمز رنگ را مشاهده نمود. اهرام نوبیان به عنوان مقبره‌ای برای حاکمان پادشاهی کوش ساخته شده که ارتفاع آن‌ها تا حدود سی متر می‌رسد. امروزه، این مکان به عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. با وجود برخی از آسیب‌های وارد شده در طی سال‌ها، برخی از اهرام کوچک به زیبایی بازسازی شده‌اند.

اهرام نوبیان، جبل بارکال، سودان

Nubian pyramids, Jebel Barkal, Sudan

Nubian pyramids, Jebel Barkal, Sudan

اهرام کشور سودان حدود دو برابر اهرام کشور مصر است. تمدن کوشیت تحت حاکمیت آلارا، پاشاه کوش، در طی سالیان سال، سازه‌های مذهبی زیادی در مکانی گسترده در دره نیل ساخته‌ است. حاکمان کوش به عنوان فراعنه سیاه شناخته می‌شدند. یکی از تاثیرگذارترین این مکان‌ها، جبل بارکال است که در آن، معبدها، مقبره‌ها و اهرام نوبیان قرار گرفته است.

این اهرام سر از شن‌های روان کناره رود نیل بیرون آورده‌اند و بالای آن‌ها کاملا مسطح است. قدمت این اهرام به حدود 270 پیش از میلاد تا 350 پس از میلاد باز می‌گردد. این مکان باستانی رها شده در حدود 349 کیلومتری شمال خارطوم قرار گرفته است. این آثار باستانی در چهار مکان قرار دارند که اکنون به عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند.

اهرام ماه و خورشید، مکزیک

Pyramids of the Moon and Sun, San Juan Teotihuacán, Mexico

Pyramids of the Moon and Sun, San Juan Teotihuacán, Mexico

هرم خورشید، سومین هرم بزرگ جهان به شمار می‌رود و پایه آن حدود 230 متر در 220 متر است. با این حال، هر ماه همانند هرم خورشید بزرگ نیست و اندازه آن حدود 130 در 156 متر است. هرم ماه همانند هرم خورشید تحسین‌برانگیز است و در مقال کوه سیرو گوردو قرار گرفته است. هر دو هرم در شهری قرار گرفته‌اند که به نام شهر خدایان شناخته می‌شود.

اهرام تیکال، گواتمالا

Tikal pyramids, Guatemala

Tikal pyramids, Guatemala

اهرام تیکال حدود 300 تا 900 سال پس از میلاد مسیح ساخته شده‌اند و در درون جنگل بارانی پیتن در شمال کشور گواتمالا قرار گرفته‌اند. حدود چهار هزار سازه در این مکان وجود دارد که همگی آن‌ها زمانی متعلق به یک شهر باستانی مایایی به نام یاکس موتال بوده‌اند که یکی از قدرتمندترین حکومت‌های آن دوره بوده است. این اهرام برای مدت‌های زیادی رها شده بودند تا اینکه در سال 1840 میلادی بار دیگر توسط کاوشگران یافت شده‌اند.

هرم ال کاستیلو، چیچن ایتزا، مکزیک

El Castillo, Chichén Itzá, Mexico

El Castillo, Chichén Itzá, Mexico

در شبه جزیره یوکاتان در کشور مکزیک، شهر باستانی و مایایی چیچن ایتزا واقع شده است و در درون آن، هرم ال کاستیلو قرار دارد. این هرم که دارای پلکان است، توسط تمدن فراموش شده مایایی به نام تولتک در حدود 500 تا 800 سال پس از میلاد مسیح ساخته شده است. در درون این هرم، یک هرم دیگر وجود دارد و در سال 2016 میلادی نیز مشخص شده که یک هرم سوم نیز در درونی‌ترین بخش قرار گرفته است.

زیگورات، اور، عراق

Ziggurat, Ur, Iraq

Ziggurat, Ur, Iraq

این سازه‌ها که به نام زیگورات شناخته می‌شوند، در بین‌النهرین قرار دارند و کاملا با اهرام مصر متفاوت هستند؛ اما در هر صورت، همانند آن اهرام، حس خیره‌کننده و تماشایی دارند. شهر اور، شهری سومری بوده است که امروزه در کشور عراق قرار گرفته است. در این شهر، زیگوراتی وجود دارد که به خوبی حفظ شده و دیوارها و پله‌های آن همچنان پابرجا هستند. پایه این سازه حدود 64 در 46 متر است و در حدود قرن بیست و یکم پیش از میلاد مسیح ساخته شده است. بخش بالایی هرم از بین رفته چراکه در بالای آن، معبد برای خدای ماه بوده است. ارتفاع زیگورات به حدود 30 متر می‌رسد.

هرم بزرگ چولولا، مکزیک

Great Pyramid of Cholula, Puebla, Mexico

Great Pyramid of Cholula, Puebla, Mexico

حتما برای شما سوال پیش آمده که آیا هرمی بزرگ‌تر از هرم بزرگ جیزه در مصر وجود دارد و جواب، بله است. در شهر باستانی چولولا، یک هرم غول‌پیکر وجود دارد که اغلب اوقات با تپه پوشیده از درخت اشتباه گرفته می‌شود. ساخت این هرم از حدود 200 سال پیش از میلاد مسیح توسط آزتک‌ها شروع شده است. این هرم حدود 450 متر پهنا و 66 متر ارتفاع دارد. این سازه را می‌توان بزرگ‌ترین هرم روی سیاره زمین دانست که حدود دو برابر حجم هرم بزرگ مصر را دارد. در طی دوره‌های مختلف، این هرم توسط تمدن‌های مختلف تغییر پیدا کرده است. در سال 1519 میلادی و پس از حمله اسپانیایی‌ها، کلیسایی در بالای این هرم ساخته شده است. امروزه این مکان به عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان