ماهان شبکه ایرانیان

قدیمی‌ترین پل‌های جهان – بخش دوم

در ادامه همراه با ما باشید تا قدیمی‌ترین پل‌های جهان را به شما معرفی کنیم.

قدیمی‌ترین پل‌های جهان – بخش دوم

از پل‌های بسیار بزرگ تا پل‌های سنگی، در سرتاسر جهان، پل‌هایی وجود دارند که اندازه‌های مختلفی دارند و شهرها و روستاهای متعددی را به یکدیگر متصل می‌کنند. برخی از شگفتی‌های ساخت بشر، تاریخی بسیار طولانی دارند.

در ادامه همراه با ما باشید تا قدیمی‌ترین پل‌های جهان را به شما معرفی کنیم.

پل چپل بریج، سوئیس

Kapellbrücke, Lucerne, Switzerland

Kapellbrücke, Lucerne, Switzerland

پل چپل بریج از روی رودخانه ریوس عبور کرده است و یک منظره خارق‌العاده و جاذبه گردشگری بسیار برجسته‌ای در شهر زیبای لوسرن است. قدمت این پل به حدود 650 سال پیش باز می‌گردد. این پیاده‌روی چوبی و زیبا در کنار دریاچه لوسرن نیز واقع شده است. علاوه بر این، در کنار آن برج واتر قرار داشته که متاسفانه در سال 1993 میلادی دچار آتش‌سوزی شده است. بسیاری از نقاشی‌های روی این پل که مربوط به قرن هفدهم میلادی بوده‌اند، از بین رفته‌اند. با اینکه بخش اعظمی از این پل بازسازی شده اما همچنان قدیمی‌ترین و دوست‌داشتنی‌ترین پل چوبی در اروپا به شمار می‌رود.

پل ریالتو، ونیز، ایتالیا

Rialto Bridge, Venice, Italy

Rialto Bridge, Venice, Italy

برج ریالتو از قرن شانزدهم میلادی تا به امروز پابرجا باقی مانده است. این پل، قدیمی‌ترین پل در شهر ونیز به شمار می‌رود و در باریک‌ترین بخش کانال گرند قرار گرفته است. این سازه توسط آنتونیو دا پونته و نوه‌اش در سال 1591 میلادی طراحی شده است. امروزه، این پل بخش‌های سن مارکو و سن پولو را به یکدیگر متصل می‌کند و یک مقصد گردشگری بسیار دوست‌داشتنی است که بسیاری از گردشگران و مسافران، قوس سنگی زیبای آن را تحسین می‌کنند.

پل اولد استون، آلمان

Old Stone Bridge, Regensburg, Germany

Old Stone Bridge, Regensburg, Germany

پل اولد استون راه ارتباطی میان شهر رجنسبورگ با جزیره تاریخی استدتامهوف است. این پل یک اثر از قرون وسطی است که در شرق باواریا واقع شده است. پل اولد استون روی رودخانه دانوب قرار گرفته و بین سال‌های 1135 و 1146 ساخته شده است. با اینکه این پل پس از جنگ جهانی دوم نیازمند تعمیر بوده اما باید گفت که همچنان زیبایی خودش را حفظ کرده است. امروزه، این پل 310 متری، قدیمی‌ترین پل سنگی قوس‌دار در کشور آلمان محسوب می‌شود.

پل ژانژو، ایالت هیبای، چین

Zhaozhou Bridge, Hebei province, China

Zhaozhou Bridge, Hebei province, China

پل ژانژو به معنای بالا آمدن هلال ماه از درون ابرها است و دارای نام‌های متعدد و مختلفی است. این پل برای عبور از روی رودخانه ژیائو از حدود سال 605 پس از میلاد مسیح مورد استفاده قرار می‌گرفته است. برای ساخت این پل از ماسه‌سنگ استفاده شده است. این پل که حدود 51 متر طول دارد، در دوران سلسله چینی سو ساخته شده است. این پل قوسی شکل، یکی از قدیمی‌ترین پل‌های این سبک به شمار می‌رود.

پل دزفول، خوزستان، ایران

Dezful Bridge, Khuzestan Province, Iran

Dezful Bridge, Khuzestan Province, Iran

پل قدیمی دزفول در جنوب غربی ایران قرار گرفته است و یکی از بناهای باستانی استان خوزستان به شمار می‌رود. قدمت این پل به 260 پس از میلاد مسیح باز می‌گردد و باور بر این است که این پل توسط شاه ساسانی شاپور دوم ساخته شده است. این پل که به نام پل رومی نیز شهرت دارد، توسط هفتاد هزار زندانی جنگی رومی ساخته شده است. با اینکه تغییراتی روی این پل صورت گرفته اما همچنان چهارده قوس اصلی این پل پابرجا هستند. پل دزفول به عنوان یکی از باستانی‌ترین پل‌های آجری در جهان به شمار می‌رود.

پل رومی، تریر، آلمان

The Roman Bridge, Trier, Germany

The Roman Bridge, Trier, Germany

پل رومی با اقتدار روی رودخانه موزل قرار گرفته است. این پل یکی تاثیربرانگیزترین بناهای باستانی شهر تریر به شمار می‌رود. قوس‌های آجری و قرمز رنگ آن و جاده بالای آن در قرن هیجدهم میلادی اضافه شده‌اند اما سنگ‌های اصلی این پل مربوط به قرن دوم میلادی هستند. این پل توسط ژنرال رومی به نام آگریپا ساخته شده است. امروزه، شهر تریر، کپسول زمانی از دوران رومی‌ها به شمار می‌رود و به عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

پل سیوران، آرسامیا، ترکیه

Severan (Cendere) Bridge, Arsameia, Turkey

Severan (Cendere) Bridge, Arsameia, Turkey

پل سیوران در پارک ملی کوه نمروت در کشور ترکیه قرار گرفته است و به عنوان یکی از بهترین پل‌های سنگی دوران رومی که تا به امروز پابرجا مانده‌اند، شناخته می‌شود. این پل توسط یک سپاه رومی تحت دستور امپراتور سپتیمیوس سوروس ساخته شده است. این پل تنها با یک قوس ساخته شده و در دو طرف آن چهار ستون قرار دارند. کتیبه‌های این پل نشان داده‌اند که این پل به امپراتور، همسر و فرزندانش اهدا شده است. این پل مکان بسیار محبوبی است و افراد می‌توانند پس از آن از مقبره‌ها و معبد کوه نمروت دیدن کنند.

پل آلکانتارا، اسپانیا

Alcántara Bridge, Alcántara, Spain

Alcántara Bridge, Alcántara, Spain

این پل سنگی روی رودخانه تاگوس ساخته شده و قدمت آن به بین سال‌های 104 تا 106 پس از میلاد مسیح باز می‌گردد. این پل در منطقه غربی کشور اسپانیا قرار گرفته است و به دست کایوس جولیوس طراحی شده است. دستور ساخت این پل را نیز امپراتور روم تراجان داده است. البته در طی زمان، این پل چندین مرتبه بازسازی و تعمیر شده است. با این وجود، همچنان به عنوان یکی از قدیمی‌ترین پل‌های جهان شناخته می‌شود. پل آکانتارا شامل پنج ستون و شش قوس و 194 متر طول است.

پل پون دو گار، فرانسه

Pont du Gard, Provence, France

Pont du Gard, Provence, France

این شاهکار مهندسی توسط ماسه‌سنگ ساخته شده و یکی از خیره‌کننده‌ترین بناهای باستانی در کشور فرانسه به شمار می‌رود. پل پون دو گار حدود 47 متر ارتفاع و 275 متر طول دارد. این پل روی رودخانه گاردون واقع شده و یک دستاورد معماری بزرگ محسوب می‌شود. امروزه این پل، مکان گردشگری بسیار مهمی برای کشور فرانسه به شمار می‌رود.

پل پونز فابریسیوس، روم، ایتالیا

Pons Fabricius, Rome, Italy

Pons Fabricius, Rome, Italy

این پل به نام خالقش یعنی لوسیوس فابریسیوس نام گذاری شده است. پل پونز فابریسیوس با طول 61 متر، سرزمین اصلی شهری رومی را به جزیره تایبر متصل می‌کند. قدمت پل به سال 62 پیش از میلاد باز می‌گردد و قدیمی‌ترین پل این شهر به شمار می‌رود که همچنان مورد استفاده قرار دارد. با اینکه تغییرات جزئی در آن وجود داشته اما این پل به طرز شگفت‌انگیزی از زمان ساختش، بدون تغییر باقی مانده است.

پل آرکادیکو، یونان

Arkadiko Bridge, the Peloponnese, Greece

Arkadiko Bridge, the Peloponnese, Greece

پل آرکادیکو که به نام پل کازارما نیز شناخته می‎شود، یک سازه ساده است که روی یک خندق کوچک در شبه جزیره‌ای در جنوب کشور یونان قرار گرفته است و مطمئنا بسیاری از افراد توجه چندانی به آن نمی‌کنند. اما این پل سنگی خارق‌العاده حدود سه هزار و سیصد سال قدمت دارد و حدود سال 1300 تا 1190 پیش از میلاد ساخته شده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان