کودکان مبتلا به اومیکرون چند روز باید قرنطینه شوند؟

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی اطفال بیمارستان مفید گفت: اینکه گفته شده است پنج روز برای قرنطینه درگیری با اومیکرن کافی است، یک زمان حداقلی است

کودکان مبتلا به اومیکرون چند روز باید قرنطینه شوند؟

ایلنا نوشت: عضو هیات علمی مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی اطفال بیمارستان مفید گفت: اینکه گفته شده است پنج روز برای قرنطینه درگیری با اومیکرن کافی است، یک زمان حداقلی است و امکان دارد دوره بروز علایم تا 10 روز نیز ادامه پیدا کند.

«علیرضا فهیم‌زاد» عضو هیات علمی مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی اطفال بیمارستان مفید در ارتباط با وضعیت مراجعه کودکان مبتلا به کرونا به این بیمارستان گفت: در این موج درگیری کودکان نسبت به موج‌های گذشته بیشتر است. در سویه‌های قبلی کودکان کم علامت‌تر بودند، اما درحال حاضر کرونا در کودکان علامت دارتر شده است. البته خوشبختانه موارد شدید و نیازمند بستری در اطفال هنوز نسبت به دفعات قبلی چندان افزایش نیافته است به این علت که میزان مراجعات بیشتر شده است، موارد بستری نیز نسبت به موج‌های قبلی بیشتر شده است، اما فعلا موارد شدید منجر به فوت بسیار کم است. امیدواریم در موج فعلی میزان فرم‌های شدید بیماری نسبت به موارد سرپایی افزایش پیدا نکند اما در مورد سویه‌های بعدی که خواهد آمد هیچ ضمانتی وجود ندارد که شرایط به چه صورت خواهد بود. 

او در ادامه با اشاره به اینکه علایم هشداردهنده بیماری در کودکان معمولا مانند سویه‌های قبلی است، گفت: اگر تب کودک قطع نمی‌شود و بیش از سه روز درگیر تب است، حتما باید به مراکز درمانی مراجعه شود. کودکی که دچار تب ثانویه است یعنی دوباره تب می‌کند هم باید حتما به مراکز درمانی آورده شود، زیرا ممکن است عفونت افزایش یافته باشد. مشکلات تنفسی نیز بسیار مهم است، زیرا در این سویه، درگیری تنفسی به صورت فوقانی و به صورت گرفتگی صدا و خفگی در کودکان دست می‌دهد که در این صورت حتما باید مراجعه کنند. ضعف و بی‌حالی جدی نیز از دیگر علایم هشداردهنده مربوط به کودکان است. در این سویه علایم اسهال و استفراغ و مشکلات گوارشی بیشتر دیده می‌شود و گاهی استفراغ بسیار شدید می‌شود و باعث کم آبی در کودکان خواهد شد که از دیگر علایم هشداردهنده جهت مراجعه به مراکز درمانی است.

فهیم‌زاد با اشاره به وضعیت امکانات بیمارستانی طی موج اخیر کرونا گفت: از آنجا که میزان موارد بستری کم است و کودکانی که بستری می‌شوند سریع مرخص می‌شوند، در حال حاضر با مشکل در مدیریت موارد بستری مواجه نشده‌ایم، اما با وجود اینکه هنوز به شرایط بحرانی برخورد نکرده‌ایم، به هرحال امکاناتمان محدود است. 

او در ارتباط با دوره بیماری اومیکرون در کودکان افزود: اینکه گفته شده است پنج روز برای قرنطینه کافی است، یک زمان حداقلی است و ممکن است دوره بروز علایم تا ده روز نیز ادامه پیدا کند. توصیه ما این است که اگر علایم بیمار ادامه پیدا کند بازهم در قرنطینه بماند. توصیه به قرنطینه پنج روزه بیشتر براین اساس است که باتوجه به سرعت شیوع بالای این بیماری و درگیری افراد در تعداد زیاد، درصورت قرنطینه‌های طولانی مشاغل دچار مشکل می‌شوند و افراد درصورتی که علایمی ندارند می‌توانند پس از این مدت به سرکار برگردند. اما درمورد کودکان توصیه ما این است که یک هفته تا ده روز در تماس با بزرگسالان و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای قرار نگیرند. 

فهیم‌زاد در ارتباط با ازوم اعمال محدودیت‌ها گفت: از آنجا که این بیماری بسیار مسری است، هر کسی که به این بیماری دچار می‌شود همه افراد خانواده او نیز بدون استثنا درگیر می‌شوند که در سویه‌های قبلی به این شدت نبود آن هم به این دلیل که ابتلا به فرم‌های خفیف در این سویه بیشتر رخ می‌دهد و بیماری کشنده‌ای مانند دفعات قبلی نیست، از طرفی مردم کمتر موارد بهداشتی را رعایت کرده و بیماری را متاسفانه جدی نمی‌گیرند. اگر بار بیماری ناگهان به مراکز درمانی تحمیل شود، بیمارستانها و کادر درمانی در مدیریت مراجعان به شدت دچار مشکل خواهند شد و بیماران به دلیل‌عدم امکانات دچار مشکل می‌شوند. بنابراین بهتر است با وضع برخی محدودیت‌ها سرعت مراجعه بیماران به مراکز درمانی را کاهش دهیم تا بتوانیم امکانات رسیدگی به بیماران را فراهم کنیم. 

فهیم‌زاد در ارتباط با واکسیناسیون کودکان زیر 5 تا 12 سال گفت: خوشبختانه واکسیناسیون در این گروه سنی تایید شده است و توصیه می‌شود در کودکان بالای پنج سال واکسن تزریق شود. هنوز مرگ و میر اطفال کم است اما معلوم نیست در موج‌های بعدی مرگ و میر اطفال به همین اندازه کم باشد زیرا این ویروس همیشه درحال تغییر است و ممکن است سویه بعدی برای کودکان خطرناک و کشنده‌تر باشد. اکثر جامعه واکسیناسیون را انجام داده‌اند، اما درمورد کودکان اینگونه نیست و درمقابل کرونا آسیب پذیرتر هستند. 

او در ارتباط با نگرانی برخی والدین در مورد عوارض واکسن‌ها در کودکان گفت: عوارض واکسن‌ها در بزرگسالان هم کم بوده است و نوبت دهی سنی نیز به تدریج انجام شد که عوارض واکسن‌ها در گروه‌های سنی پایین‌تر تحت نظارت و بررسی قرار گیرد. همه بررسی‌ها انجام شده است و کمیته علمی کشوری کرونا نیز تمام ملاحظات را درنظر گرفته‌اند که درصورت واکسیناسیون مشکلی برای کودکان ایجاد نشود اما به هرحال هر واکسنی می‌تواند منجر به عوارض عمدتا خفیف شود و عوارض جدی معمولا نداشته ایم.   

فهیم‌زاد در ارتباط با احتمال همزمانی ابتلا به کرونا با واکسیناسیون گفت: در افرادی که علایم وجود ندارد بهتر است واکسن تزریق شود، زیرا صبر کردن نتیجه‌ای جز احتمال ابتلا به فرم‌های شدیدتر بیماری در ادامه را ندارد. البته توصیه این است که درصورتی که افراد علایم واضح بیماری را دارند از زدن واکسن خودداری کنند و پس از واکسیناسیون نیز همچنان رعایت کنند که به بیماری دچار نشوند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان