افراد کمی هستند که معتقدند آخرین تغییر پارادایم برای اینترنت در حال حاضر به خوبی در حال گذار است. آنها میگویند متاورس تقریبا تحقق یافته است. در حال حاضر تعدادی از شرکتهای بزرگ و دولتها با آیندهنگری به دنبال سرمایهگذاری در فضای متاورس هستند. وقتی این شرکتها در یک فضا سرمایهگذاری میکنند و رسانهها اعلام میکنند، معقول است که کمی کوتاه بیاییم و ببینیم که آیا واقعیت میتواند با این تبلیغات مطابقت داشته باشد یا خیر. اما، اگر این لحظه «متا» باشد یعنی آن چیزی را ارائه دهد که مردم واقعا خواهان آن هستند. میتوان فرض کرد که بسیاری از شرکتها متعجبند که متاورس واقعا چیست و آیا باید بخشی از آن باشند یا خیر. برای برندهایی که فکر میکنند چگونه در این مرز جدید حرکت کنند، حتی دانستن اینکه از کجا شروع کنند میتواند واقعا دلهرهآور باشد.
ایده اصلی متاورس پیچیده نیست. به بیان ساده، متاورس شامل هر تجربه دیجیتالی در اینترنت است که پایدار، گسترده، سهبعدی و مجازی باشد، همانطور که در دنیای فیزیکی اتفاق میافتد. تجربیات متاورس به ما فرصت بازی، کار، ارتباط یا خرید در هر زمان و مکانی را میدهد. هنوز تعداد انگشتشماری از کسب و کارها در حال شکلدهی به این چشمانداز هستند و شرکتهای سرگرمی و بازی در این امر پیشرو هستند. عناوین اصلی بازیهای کنسول و رایانه شخصی، مانند Fortnite، از Epic Games، بازی و تعاملات اجتماعی در تنظیمات مجازی را به شکلی عادی به نمایش گذاشتهاند. پلتفرمهای بازی جدیدتر، مانند Roblox، به افراد اجازه میدهند تا در جهانهای همهجانبهای که توسط کاربران ایجاد شده و اغلب کسب درآمد میکنند، بازی کنند. Decentraland یک دنیای مجازی کامل سه بعدی است که متعلق به کاربرانش است و به آنها اجازه میدهد ساختارهای مجازی ایجاد کنند، از پارکهای موضوعی گرفته تا گالریها و سپس کاربران برای بازدید از آنها باید هزینه کنند که همگی با فناوری زنجیره بلوکی اتریوم پشتیبانی میشوند. شرکتهای دیگر، مانند Unity، در حال ایجاد روشهایی برای تقویت استودیوهای بازی، برند و سرعت بخشیدن به توسعه محتوای AR و VR هستند.
با این حال، محیط فراگیر متاورس یک فرصت برای شرکتهایی است که با مصرفکننده روبهرو نیستند. از آموزش جراحان آینده گرفته تا ارائه دموی محصولات، در این فضا هنوز کاربردهای تجاری زیادی وجود دارد. برای مثال، مدیریت شرکت فناوری Nvidia معتقد است که سرمایهگذاری در شبیهسازیهای متاورس در تولید و تدارکات، ضایعات را کاهش میدهد و راهحلهای تجاری بهتر را تسریع میکند. درهمین راستا مایکروسافت تصمیم دارد Mesh را عرضه کند که یک پلتفرم اشتراکی برای تجربه محیط مجازی است و سال آینده بهطور مستقیم در مایکروسافتتیمز ارائه میشود. این اقدام بخشی از تلاش شرکت برای ترکیب پروژههای واقعیت افزوده و هولو لنز با تماسهای تصویری و تماسهای دسته جمعی است. در این فضا افراد میتوانند با آواتارهای انیمیشنی حضور یابند.
با محیطهای کاری ترکیبی یا از راه دور پس از کووید، بسیاری از این تجربیات خلاقانهتر میشوند و به احتمال زیاد کسبوکارها در بستر مجازی با توجه به نحوه ارتباط شرکتها با افراد و مشتریانشان مرتبطتر میشوند. برای شرکتهایی که هنوز در حاشیه هستند، مهم است که هر برند جایگاه خود را پیدا کند و معادله ریسک و پاداش خود را در این فضا متعادل کند. انجام این کار مستلزم درک فضای متاورس است و شرکتهایی که متمایل به حضور در این فضا هستند میتوانند هم الهام بگیرند و هم به عنوان موارد آزمایشی عمل کنند. برای مثال، برندهای زیادی وجود دارند که از بخش بازی متاورس با تجربههای برندی که اساسا با حمایتهای مالی مجازی و فراگیر هستند، بهره کامل میبرند.
طبق گزارشهای CNBC، در حالی که نایک یک برند بسیار معتبر است، این شرکت اعلام کرد که شرکت کتانی مجازی RTFKT را به مبلغی نامشخص خریداری کرده است، به نظر میرسد این شرکت به سرعت در حال رشد سریع در «متاورس» است. این فضا کفشهای کتانی مجازی و کلکسیونی برای نایک در متاورس ایجاد میکند.
کاربردهای تجاری متاورس با رفتارهای جدیدی حول خرید محصولات و خدمات از تجربیات اجتماعی که به «تجارت اجتماعی» نیز معروف است، افزایش یافته است. تجارت اجتماعی (Social Commerce) که در حقیقت ترکیبی ازتجارت الکترونیک و شبکههای اجتماعی است، در حال تبدیل شدن به درصد بیشتری از تجارت الکترونیک ایالاتمتحده در طول زمان است و پیشبینی میشود که تنها در سال 2021 به 36 میلیارد دلار برسد که از الگوهای رشد مانند چین پیروی میکند. در چنین محیطهای مبتنیبر بلاکچین، کاربران میتوانند زمین مجازی و سایر داراییهای دیجیتال مانند لباس برای آواتارها را در قالب یک دارایی ارز دیجیتال به نام توکن غیرقابل تعویض (NFT) خریداری کنند و در یک متاورس سهبعدی و همهجانبه سرمایهگذاری کند. نمایشگاههای مجازی و نمایشهای مد این پتانسیل را دارند که حضور فعال و متفاوت در متاورس را آغاز کنند، زیرا مردم فقط کالاهای فیزیکی نمیفروشند. بازیکنان میتوانند زمین بخرند و فروشگاهها و گالریهای هنری بسازند. ابزارهای ویرایش، آواتارها و چت متنی نیز تعبیه شده است. برندها باید همیشه در حالت تست و یادگیری باشند و به ویژه چشمانداز دیجیتال نیازمند کنجکاوی فکری است. متاورس بهطور بالقوه جهان بعدی است که چگونه انسانها از اینترنت برای اتصال، ارتباط و تراکنش استفاده میکنند. برای برندها و کسب و کارها عقب ماندن از این فرادنیا و در حاشیه ماندن احتمالا گزینه مناسبی نیست. مواردی که برندها میتوانند در حال حاضر انجام دهند، عبارتند از:
اهداف خود را انتخاب کنید
به این فکر کنید که مخاطبان و مشتریان هدف شما چقدر در متاورس وقت میگذرانند و سرعت فعالیت خود را بهطور مناسب کالیبره کنید، بهطور مثال، برندهایی که بر جمعیت جوانتر تمرکز میکنند، احتمالا این فرصت را ندارند که برای مدت طولانی بیرون از متاورس باشند. باید بررسی کنید جمعیت هدف شما چه کسانی هستند و پیشبینی رفتارهای مصرفکنندگان فعلی و بالقوه شما نشانگر سرعت حرکت به سوی متاورس است.
رقابت را تماشا کنید
در یک جلسه توفان فکری با حضور مدیر سازمانی فقط برای اینکه گفتوگو در میان تیم اجرایی جریان یابد شروع به صحبت در مورد لحظاتی کنید که شرکتهای همتا کارهایی را در متاورس انجام میدهند. برای بسیاری این فضا میتواند ترسناک باشد، به ویژه زمانی که مفاهیم به ظاهر غیرقابل کشف، مانند NFT یا زنجیره بلوکی درگیر هستند. سعی کنید نمونهها و قهرمانهایی برای این موضوعات ایجاد کنید تا نمونههای قابل لمس را در هر جلسه بیاورید.
بهدنبال برنامههای کاربردی باشید
ببینید آیا متاورس به شما بهعنوان یک شرکت فرصتهایی را میدهد تا نه تنها چیزهای جدید را امتحان کنید، بلکه همچنین به هدف یا اهداف بلندمدت خود مانند پایداری سرعت بخشید که برای بسیاری از کاربردهای متاورس مناسب است. بررسی کنید چه چیزی را میتوانید در متاورس آزمایش کنید که به شما امکان میدهد رویکردهای پایدارتری برای خدمت به مشتریان خود ایجاد کنید؟
ورودی خود را برنامهریزی کنید
از تیم بازاریابی خود بخواهید تا شروع به تدوین یک دیدگاه در مورد اینکه چگونه نام تجاری شما باید در متاورس نشان داده شود و اینکه چه زمانی این اقدام ممکن است منطقی باشد، ارائه کنند.
هماهنگی خود را حفظ کنید
برای این واقعیت آماده شوید که همه فضاهای جدید دارای ریسک و فرصت هستند. پس عملکرد خود در این فضا را بر این اساس مدیریت کنید و بدانید که ممکن است فوقالعاده غیرقابل پیشبینی و فاقد استاندارد باشد. خبر خوب این است که همهگیری اخیر همه ما را بسیار چابکتر از همیشه کرده است. بنابراین این زمان حیاتی است و مهم است که نحوه حضور در آنجا را در نظر بگیرید.
مهمتر از همه، افرادی که در بازاریابی برند یا نقشهای رهبری سازمانی هستند باید به این فکر کنند که چگونه خلاقیت و داستانسرایی خود را در این فضا آغاز کنند. در هر نقطه از سفر مشتری، از جذب، تعامل، تا معامله و پشتیبانی از مشتری، تجربیاتی جدید ایجاد کنیم که این پتانسیل را دارند که هم دیدنی و هم چالش انگیزتر از قبل باشند. روزی ما احتمالا بخواهیم بهطور یکپارچه از دنیای واقعی به دنیای مجازی حرکت کنیم. این مرز بعدی خواهد بود که برای آن باید آمادهتر از هر زمان دیگری بود.