تحریریه ماهنامه دنیای زنان
شبکههایی که جاذبه ندارند
در حالی که این روزها بحث بر روی شبکههای اجتماعی و فیلترینگشان داغ است، شبکههای اجتماعی داخلی گوناگونی وجود دارند که مردم با آنها ارتباط برقرار نمیکنند اما به راستی دلیل این رابطه برقرار نکردن مردم با شبکههای اجتماعی داخلی چیست؟
از سالها قبل که شبکههای اجتماعی با اوج گرفتن ارکات در ایران نیز رواج یافتند، متخصصان داخلی نیز روی ارائهی این شبکهها تمرکز کردهاند و بعضا شبکههایی نیز در یک بازهی زمانی در ایران رواج پیدا کردند شبکه کلوپ را میتوان یکی از شبکههای ایرانی موفقی دانست که با گسترش شبکههای اجتماعی موبایلی دیگر حال حاضر اوضاع چندان خوبی ندارد اما دلایل عدم برقراری ارتباط بین ایرانیان و شبکههای اجتماعی ایرانی چیست؟
تبلیغات نکردن صدا و سیما برای این شبکهها
عبدالصمد خرمآبادی، دبیر کار گروه و تعیین مصادیق محتوای مجرمانه معتقد است که صدا و سیما و برنامههایش شبکه اجتماعی داخلی را رواج نداده و مردم را به استفاده از آنها سوق نمیدهند؛ زیرا میخواهند از تبلیغ این شبکههای داخلی، درآمدی عاید سازندگان این برنامهها شود.
سالهاست که مدیران شبکههای اجتماعی داخلی بارها این موضوع را اعلام میکنند؛ اما تا به حال مسئولین در این رابطه به صراحت صحبت نکرده بودند.
مردم از دسترسی دولت به دادههایشان نگرانند
محمدعلی اسفنانی نماینده مجلس و عضو کار گروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در یک برنامه تلویزیونی زنده اعلام کرد که برخی از مردم به خاطر نگرانی از دسترسی دولت و نهادهای ناظر به دادههایشان عضو شبکههای اجتماعی داخلی نشده و از برنامههای پیامرسان ایرانی استفاده نمیکنند.
البته او معتقد است عدم حمایت رسانهها و تخریب شبکههای داخلی توسط کاربران در شبکههای اجتماعی جهانی، دیگر دلایل عدم گرایش مردم به شبکههای اجتماعی داخلی است.
امنیت پایین شبکههای داخلی
هنوز یک سال از هک شدن شبکه اجتماعی فیسنما نگذشته است. هک شدنی که باعث لو رفتن اطلاعات کاربران ایرانی شد و در دسترس کاربران اینترنتی در ایران و سراسر دنیا قرار گرفت. میتوان ادعا کرد که کاربران ایرانی پس از این ماجرا اعتمادشان به شبکههای اجتماعی داخلی به صفر نزدیک شد.
سرعت بسیار پایین ارتباط
سرعت شبکههای اجتماعی داخلی به خصوص شبکههایی که بر روی موبایل فعال هستند بسیار پایینتر از شبکههای اجتماعی جهانی مانند تلگرام است و کاربران برای تسریع در ارتباط و تلف نشدن وقتشان، شبکههای اجتماعی جهانی را ترجیح میدهند.
امکانات کم
امکانات شبکههای اجتماعی داخلی بسیار کم است و در برخی موارد حداقل امکانات شبکههای اجتماعی را نیز ندارند. به همین دلیل کاربران ترجیح میدهند به جای سروکله زدن با این شبکهها، از برنامهها و شبکههای اجتماعی قویتر خارجی استفاده نمایند.