تولید و چاپ هولوگرام

امروزه یکی از راه های اعتبار دهی به کالاها و امنیت محصولات، استفاده از برچسب هولوگرامی است.

با توجه به اینکه امروزه یکی از راه های اعتبار دهی به کالاها و امنیت محصولات، استفاده از برچسب هولوگرامی است و با توجه به این نکته که در کشورهای پیشرفته، در کنار برند تجاری، برچسب های تجاری خاص شرکت نصب می شود، می توان درک کرد که تولید و چاپ این برچسب ها بسیار مهم است.

در تولید و چاپ برچسب هولوگرامی، با استفاده از دستگاه های پیشرفته، نوردهی شی، نور را به میزانی مقاوم در برابر نور انعکاس می کند. وقتی که این زمان فرا رسید، نور به سطح تابانده می شود. ترکیب حاصل از این دو مرحله و دو اشعه نور، سبب ایجاد واکنشی در سطح و لول حساس به نور است و این باعث می شود تا تصویر شی مورد نظر ما ایجاد شود.

در این ترکیب که کمتر از یک دقیقه یا ثانیه ممکن است رخ بدهد، ثبات و عدم حرکت بسیار مهم است. زیرا حرکت حتی به مقدار کم آن موجب می شود تا یک تصویر مبهم و محو ایجاد شود. بنابراین فرآیند تولید هولوگرام باید تحت نظارت کامل و دقیق انجام شود. در واقع می توان گفت، ساخت برچسب هولوگرام حاصل از تداخل امواج تکفام لیزر می باشد. حال که با مفهوم هولوگرام و برچسب هولوگرام آشنا شدیم، بهتر است به انواع این نوع برچسب بپردازیم.

ساخت هولوگرام

دسته بندی هولوگرام ها

با توجه به کاربردهای مختلف هولوگرام ها می توان آنها را به موارد مختلفی مانند موارد زیر دسته بندی نمود.

  •  هولوگرام های همراه با شماره سریال: برای اینکه اجناس را بتوان مدیریت و کنترل نمود و همچنین برای رعایت امنیت آنها از این نوع هولوگرام ها استفاده می شود.
  • هولوگرام های مخصوص کارت شناسائی: این نوع از هولوگرام ها بر روی کارت هایی مانند کارت شناسائی جای امضاء قرار می گیرند که هم می توانند عمر و هم امنیت کارت ها را افزایش بدهند.
  • هولوگرام های نقش برگردان: این نوع از هولوگرام ها با نصب بر روی محل مورد نظر، به صورت برچسب یا به صورت چاپی و در رنگ های مختلف، روی سطح باقی می مانند.
  • هولوگرام ها با طرح های مخفی: در این نوع هولوگرام ها تصویر یا متنی قرار داده شده که در حالت عادی قابل رویت نمی باشد و با استفاده از دستگاه های لیزر خوان می توان آنها را مشاهده نمود. این نوع از برچسب هولوگرامی، در کاربردهای امنیتی استفاده می شود.
  • نوار هولوگرام: به عنوان یک چسب محافظ برای بسته ماندن بسته ها یا پاکت ها استفاده می شود تا پس از باز شدن، عبارت canceled, void را از خود برجای بگذارند.

انواع دیگر از هولوگرام ها

از جمله انواع دیگر این نوع هولوگرام ها باز هم می توان گفت:

  • هولوگرام دو بعدی یا قالب نقطه ای: تصاویر موجود در این نوع برچسب هولوگرامی، از هزاران نقطه که در کنار یکدیگر قرار می گیرند، به وجود می آیند.
  •  هولوگرام رنگ واقعی: این نوع هولوگرام، تطابق کاملی با موضوع و تصویر روی آن دارد. همچنین عمق دارد و به صورت زنده منعکس می شود.
  • هولوگرام چند کاناله یا فلیپ فلاپی: در این هولوگرام ها می تواند تصاویر مختلفی را از زوایای گوناگون مشاهده نمود.
  • هولوگرام تصاویر متحرک: در این نوع از هولوگرام که بیشتر فانتزی و تبلیغاتی است، زمانی که هولوگرام را تحت نور قرار می دهیم، می توان پیوستگی تصاویر را به خوبی مشاهده نمود.
  • هولوگرام معمولی: از ویژگی های این برچسب هولوگرامی می توان به خراب نشدن هنگامی که از روی سطح چسبیده برداشته می شوند، اشاره نمود.
  • هولوگرام چاپ نرم: طرح این نوع از هولوگرام ها، روی لایه نازکی از ماده ای مانند آلومینیوم، با لایه نازکی از پلی استر روی آن، حک می شود. سپس توسط فشار و حرارت با استفاده از ماشین چاپ گرم به صفحه کارت پلاستیکی نصب می شود. با این کار دیگر این هولوگرام را نمی توان از آن جدا نمود. از کاربردهای این نوع هولوگرام می توان به موارد خاص ایمنی و اسناد و مدارک اشاره نمود.

هولوگرام

هولوگرام دو بعدی چیست؟

هولوگرام دو بعدی برچسبی است که دارای رنگی نقره ای و رنگین کمانی است و زمانی که در برابر نور قرار می گیرد، می توانید تابش نور رنگارنگی را در آن مشاهده نمایید و عکس یا نمادی که بر روی این هولوگرام چاپ شده و به صورت دو بعدی است، نمایان می شود. این هولوگرام با پلت عکاسی و نور لیزر پردازش شده است و به شکلی که شما می بینید درآمده است. هولوگرام دو بعدی دارای یک منطقه مسطح است و تصویری که در آن دیده می شود، عمقی ندارد. هولوگرام های دوبعدی را تولید کنندگان به عنوان برچسب اطمینان بر روی محصولات خود می زنند تا مشتریان با خیالی راحت از این محصولات استفاده کرده و از اصل بودن آن اطمینان پیدا کنند. امکان جعل این نوع از هولوگرام ها به هیچ عنوان امکان پذیر نیست زیرا نمی توان از آنها تکثیر نمود.

کاربرد هولوگرام دو بعدی

هولوگرام های دو بعدی به عنوان مطمئن ترین برچسب ها بر روی محصولات زده می شوند و همانگونه که گفته شد، این برچسب به عنوان ضمانتی برای اصالت کالا می باشد. علاوه بر استفاده و کاربرد امنیتی این دسته از برچسب ها، ظاهر آنها نیز بسیار زیبا و منحصر بفرد است. از هولوگرام دو بعدی بر روی محصولات مصرفی،  اوراق گارانتی، انواع قطعات تولیدی، انواع کارت های اعتباری و اینترنت، انواع کارت های عضویت، انواع گواهینامه ها، انواع کارت های شناسایی، سی دی ، دارو و ... می توان استفاده نمود.

هولوگرام دوبعدی

اهمیت ویژه هولوگرام دو بعدی

اهمیت استفاده از هولوگرام دو بعدی بر روی محصولات بر کسی پوشیده نیست و به نوعی تولیدکنندگان با این کار می توانند اعتماد مشتریان خود را به بهترین شکل جلب نمایند. این کار باعث می شود تا خریداران از برند سازنده محصولات خیلی حساس بخصوص داروها مطلع شوند و اطمینان حاصل کنند که محصول کاملا اصل است و دارای برچسب سلامت می باشد. این کار علاوه بر ایجاد حس امنیت برای مشتریان، مصحول را برای آنها بسیار حذاب و خاص می نماید. از سوی دیگر داشتن هولوگرام بر روی محصولات به نوعی تبلیغ به حساب می آید و تولیدکنندگان می توانند با سایر رقبای خود در بازار رقابت کنند و محصولاتی شکیل تر و قابل اطمینان تر را به مشتریان خود عرضه نمایند. مشتریان با دیدن این هولوگرام ها بر روی محصولات هیچ گونه شک و شبه ای را به دل راه نمی دهند زیرا جزئیات مورد نیاز و کافی از محصول و برند آن بر روی هولوگرام درج شده است شما یم توانید از این هولوگرام ها با هر طرح و شکلی بر روی محصولات خود استفاده نمایید و برای طراحی این هولوگرام ها می توانید از افراد متخصص در این زمینه استفاده کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان