به گزارش «شاتا» محمد وصالیقمصری در یک ارتباط رادیویی، با بیان اینکه از ابتدای شهریور ماه، نظارتها هوشمند و هدفمند بوده است، گفت: پایه سامانه جامع تجارت فعال شد تا واحدهای تولیدی، در آنجا فاکتور خود را بر مبنای ساختار تشکیلدهنده هر محصول ارائه دهند. همچنین بر مبنای ساختار تشکیلدهنده هر محصول برای هر برندی از ابتدای آذرماه کارگروههای رصد بازار وزارتخانه تشکیل شده و تکتک برندها رصد میشوند.
وی با بیان اینکه پیش از تحریمها، 70درصد بازار لوازمخانگی در اختیار برندهای کرهای بود، گفت: از سال1397 تا سال1399 با حمایتهایی که از صنعت لوازمخانگی شد، تولید 5/ 8میلیون دستگاه در سال به 5/ 15میلیون دستگاه رسیدکه به این ترتیب 80درصد افزایش تولید داشتیم.
به گفته مدیرکل دفتر صنایع لوازمخانگی و اداری وزارت صمت اشتغال این صنعت 300هزار نفر، گردش مالی آن 6میلیارد دلار و تعداد واحدهای فعال حدود 500 واحد است که البته تا 800 واحد تولیدی، ظرفیت خالی داریم.
وی با اشاره به افزایش 100 تا 120درصدی برخی از محصولات از جمله یخچال ساید و دو قلو، تصریح کرد: در مورد لباسشویی تولید بالاتر بود و خوشبختانه افزایش قیمت بالایی را نداشتیم و این افزایش زیر 20 تا 30درصد در سال بوده است.
به گفته مدیرکل دفتر صنایع لوازمخانگی و اداری وزارت صمت مواداولیه واحدهای تولیدی کشور در این دو سال با توجه به تغییرات نرخ ارز، میانگین حدودا 60درصد افزایش قیمت داشته است؛ مثلا قیمت جهانی ماژول تلویزیون 30 درصد، کمپرسور یخچال 20درصد و ورقهای رنگی، پیشرنگ، ورق سرد مورداستفاده در بدنه اجاق گاز و لباسشویی، از سال1397 بهصورت میانگین حدود 60درصد افزایش قیمت داشتهاند، بنابراین از هفته دوم یا سوم دیماه برخی از واحدهای تولیدی بسته به روالی که هرسال داشتند بین 12 تا 13درصد افزایش قیمت دادند. مدیرکل دفتر صنایع لوازمخانگی و اداری وزارت صمت در پاسخ به این پرسش که آیا مردم میتوانند انتظار داشته باشند این قیمتها باثبات باشد یا کاهش پیدا کند، گفت: مردم باید از ما توقع داشته باشند که این اتفاق بیفتد؛ با پیگیریهای انجام شده حدود پنج برند قیمتهای خود را کاهش دادند. وی با اعلام اینکه برندهای متخلف به مسیر همکاری برگشتند، گفت: برندهایی که با ما همکاری نکردند شاید دو تا سه برند، بیشتر نباشند که البته محصول آنها کالای منتخب (یخچال، ماشین لباسشویی، تلویزیون و اجاق گاز) هم نیست.