کاربران جهانی رسانههای اجتماعی روزانه به طور متوسط دو ساعت و 27 دقیقه از زمان خود را صرف بازدید از این رسانهها میکنند که این زمان در یکسال گذشته 2 دقیقه افزوده شده و بدین معناست که کاربران اینترنت در جهان در سال 2022 بیش از 4 تریلیون ساعت را صرف استفاده از رسانههای اجتماعی خواهند کرد.
بر پایه گزارش جهانی فضای دیجیتال در سال 2022، بیش از دو سوم (67.1 درصد) از جمعیت جهان (7.91 میلیارد نفر) در حال حاضر از تلفن همراه استفاده میکنند و تعداد کاربران منحصر به فرد آن در آغاز سال جاری میلادی به 5.31 میلیارد نفر رسیده است. این تعداد در طول یکسال گذشته 95 میلیون نفر، معادل 1.8 درصد رشد کرده است.
تعداد کاربران اینترنت در جهان نیز در ژانویه سال 2022 به 4.95 میلیارد نفر رسیده که نشان دهنده ضریب نفوذ اینترنت در میان 62.5 درصد از کل جمعیت جهان است. دادههای این گزارش نشان میدهد که تعداد کاربران اینترنت 192 میلیون نفر (4 درصد) در یکسال گذشته رشد داشته است.
بر پایه این گزارش، در ژانویه 2022، 4.62 میلیارد کاربر رسانههای اجتماعی در سراسر جهان وجود دارد. این رقم برابر با 58.4 درصد از کل جمعیت جهان است. البته باید مدنظر داشت که کاربران رسانههای اجتماعی ممکن است نشان دهنده افراد منحصر به فرد نباشند.
کاربران جهانی رسانههای اجتماعی در طول 12 ماه گذشته بیش از 10 درصد رشد داشته است و 424 میلیون کاربر جدید فعالیت در رسانههای اجتماعی را در طول سال 2021 آغاز کردهاند. این بدان معناست که طی یکسال گذشته، به طور متوسط روزانه بیش از 1 میلیون کاربر یا 13.5 کاربر جدید در هر ثانیه به کاربران رسانههای اجتماعی اضافه شده است.
این گزارش حاکیست که شمار کاربران شبکههای اجتماعی در حال حاضر 3.1 برابر بیشتر از 1.48 میلیارد کاربر ثبت شده در سال 2012 است.
در مقایسه با گزارش سال پیش، اینستاگرام از نظر محبوبیت در میان کاربران 16 تا 64 ساله اینترنت از فیسبوک پیشی گرفته و جایگاه دوم را در رتبهبندی جهانی کسب کرده است.
با این حال، فاصله محبوبیت این دو رسانه اجتماعی هنوز به هم نزدیک است. 14.8 درصد از کاربران جهانی اینترنت اینستاگرام را به عنوان پلتفرم مورد علاقه خود میشناسند، در حالی که این نرخ برای فیسبوک 14.5 درصد است؛ هر چند که فیسبوک در میان شبکههای اجتماعی همچنان بیشترین تعداد کاربر عضو را در جهان دارد.
با این حال، یکی دیگر از پلتفرم دیگر شرکت متا یعنی واتساپ در صدر رتبهبندی جهانی قرار دارد و 15.7 درصد از کاربران اینترنت اپلیکیشن پیامرسان را بهعنوان پلتفرم اجتماعی مورد علاقه خود در ژانویه سال 2022 انتخاب کردهاند.
بر پایه این گزارش، کاربران اینترنت روزانه 6 ساعت و 58 دقیقه از زمان خود را صرف استفاده از اینترنت میکنند و به اصطلاح آنلاین هستند. این زمان در مقایسه با یکسال پیش 1 درصد افزایش یافته است.
کاربران آفریقای جنوبی در مقایسه با سایر کشورهای مورد بررسی، روزانه با 10 ساعت و 46 دقیقه بیشترین زمان را آنلاین هستند و در مقابل ژاپنیها با متوسط روزانه 4 ساعت و نیم کمترین حضور را در شبکه جهانی اینترنت دارند.