حدیث در مورد صبر و بردباری با محتوای زیبا

یکی از محبوب ترین اعمال در پیشگاه خداوند صبر است و در مورد این موضوع ائمه اطهار احادیث فراوانی گفته اند که در این مقاله مجموعه ای از حدیث در مورد صبر را در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد.

حدیث در مورد صبر و بردباری با محتوای زیبا

صبر یکی از اعمالی میباشد که پروردگار  به آن سفارش کرده و بیشتر از هفتاد بار در قرآن نیز دکر شده است و درباره فضیلت صبر احادیث و روایات فراوانی وجود دارد که می توانید آن ها را مطالعه کنید بنابراین با حدیث در مورد صبر تا پایان مطلب همراه ما باشید.

مجموعه ای از حدیث در مورد صبر

حدیث در مورد صبر و شکیبایی

صبر جزو صفت نیکو می باشد که افراد با صبر در مقابل سختی ها خود را مقاوم می کنند و انسان با تقویت این ویژگی در خود  به راحتی می تواند از مسیر مشکلات عبور کند که در آیات زیادی به صبر توصیه شده است و به منظور رسیدن انسان به کمالات صبر نقش مهمی ایفا می کند و در روایات و احادیث پیامبر و ائمه اطهار (ع) برای افرادی که صبر دارند ثواب بی شماری ذکر شده است، در ادامه مطلب مجموعه ای از حدیث در مورد صبر را گرد آوری کرده ایم و دراختیار شما عزیزان گذاشته ام تا در مورد صبر و ثواب آن اطلاعات کافی به دست آورید.

  •  تصفیه آب خانگی آکواجوی
  •  بلیط کیش

گلچینی از حدیث در مورد صبر

حدیث در مورد صبر و بردباری

حضرت محمد (ص) فرمودند: ایمان دو نیمه دارد، نیمی از آن در صبر است، و نیمی از آن در شُکر نهفته است.( نهج الفصاحه ،1070)

*****

امام علی(ع) فرمودند: مرد حقیقت ایمان را نمی چشد تا اینکه دارای سه خـصلت شـود:

به مسائل دینی آگاهی کامل داشته باشد.

در گرفتاریها صبور باشد.

در زندگی حساب و اندازه داشته باشد.(بحارالانوار، ج 71، ص85)

*****

حضرت محمد (ص) فرمودند: چه نیکو سلاحی است صبر و دُعا برای مؤمن.(نهج الفصاحه، 3128)

*****

امام محمد باقر(ع) فرمودند: تمام کمالات در سه چیز است:فقاهت و شناخت دقیق دین، صبر بر ناملایمات و سختی ها، مدیریت و برنامه ریزی برای زندگی.(تحف العقول، صفحه 213)

*****

احادیث ارزشمتد در مورد صبر

حدیث ارزشمند در مورد صبر

امام صادق(ع) فرمودند: صبر، آنچه را که در درون بندگان خدا ازنور و صفا وجود دارد، آشکار می کند و بی صبری و ناشکیبایی، آنچه را که در درون آنها از ظلمت ووحشت است، ظاهر می سازد. ( بحار الانوار، ج 68، ص 90، ح 44)

*****

حضرت محمد (ص) فرمودند: صبر نسبت به ایمان مانند سر است نسبت به تن. ( اصول کافی، ج3، باب الصبر، حدیث 3)

صبر در کارها همانند سر در بدن است ، همانطور که وقتی سر از بدن جدا شود ، بدن فاسد میشود ، هنگامی هم که صبر از کارها جدا شود کارها تباه میشود. (بحارالانوار، ج71، ص73)

*****

امام علی(ع) فرمودند: ریشه صبر ، ایمان نیکو و عقیده استوار به خداوند است. (غررالحکم، ج2، حدیث 3184)

*****

امام سجاد(ع) فرمودند: نزد خداوند متعال حالتی محبوبتر از یکی از این دو حالت نیست:حالت غضب و خشمی که مؤمن با بردباری و حلم از آن بگذرد و حالت بلا و مصیبتی که مؤمن آن را با صبر و شکیبائی پشت سر بگذارد.(مستدرک الوسائل، ج2، ص424)

*****

امام صادق(ع) فرمودند: عاقبت صبر و شکیبایی خیر است ، بنابراین صبر کند تا پیروز شوید. (بحارالانوار، ج71، حدیث 96)

*****

احادیث در مورد صبر و بردباری

احادیث غنی در مورد صبر

امام علی (ع) فرمودند : اگر صبر کنی به مقام و منزلت نیکان میرسی و اگر بی تابی کنی، آن تو را به آتش وارد میکند. (غررالحکم، ج 3، ح3713)

تنها کسی به نعمت های آخرت میرسد، که در مقابل گرفتاریهای دنیا صبر و شکیبایی داشته باشد. (غررالحکم، ج6، حدیث 10752)

*****

امام باقر(ع) فرمودند: کسی که صبر کند ، و کلمه استرجاع ، یعنی ( انا لله و انا الیه راجعون ) بگوید و هنگام گرفتاری خدا را ستایش کند ، پس او از کار خدا خشنود است و اجرش با خداست و کسی که این چنین نکند ، سرنوشت او تغییر نمیکند و مذمت میشود و پاداش او هم از بین میرود. (بحارالانوار، ج71، ص96)

*****

امام حسن عسکری (ع) فرمودند: هرکس ورع و پرهیزگاری روش زندگی او، بزرگواری و سخاوت عادت او و صبر و بردباری برنامه اش باشد، دوستانش زیاد خواهند بود و دیگران او را مورد مدح و ستایش قرار می دهند. (بحار الانوار، ج 75، ص 379)

*****

امام علی (ع) فرمود :صبر یا بر مصیبت است ، یا بر اطاعت خدا ، یا در مقابل معصیت است که قسمت سوم صبر که در مقابل معصیت است از دو قسمت قبلی با ارزش تر است. (میزان الحکمه، ج 5، حدیث 10101)

*****

اهمیت صبر و بردباری در کلام احادیث

سخنان امام علی (ع) و دیگر ائمه اطهار درباره صبر

حضرت علی(ع) فرمودند: اگر صبر کنی، به خاطر صبر خودبه مقامات ابرار و نیکوکاران می رسی و اگر بی صبری کنی، این بی صبری تو را در عذاب دوزخ وارد می کند. (غرر الحکم،ح 3713)

*****
امام هادی(ع) فرمودند: یکی از اصحاب از امام هادی (ع)پیرامون معنای حِلم و بردباری سؤال نمود؟ حضرت در پاسخ فرمود:این که در هر حال مالک نَفْس خود باشی و خشم خود را فرو بری و آن را خاموش نمائی و این تحمّل و بردباری در حالی باشد که توان مقابله با شخصی را داشته باشی. (مستدرک الوسائل، ج2، ص304، حدیث 17)

*****

امام جواد(ع) فرمودند: در زندگی، صبر را تکیه گاه خود، فقر و تنگ دستی را همنشین خود قرار بده و با هواهای نفسانی مخالفت کن. و بدان که هیچگاه از دیدگاه خداوند پنهان و مخفی نخواهی ماند، پس مواظب باش که در چه حالتی خواهی بود. (بحارالأنوار، ج75، ص 358، حدیث 1)

*****

احادیث در مورد صبر

صبر در احادیث اهل بیت

امام کاظم (ع) فرمودند: بر طاعت خدا صبر کن و در ترک معاصی او شکیبا باش؛ زیرا دنیا لحظه ای بیش نیست. آنچه گذشته جای شادی و غم ندارد و از آنچه نیامده نیز خبری نداری. پس لحظه ای را که در آن به سر می بری، صبور باش چنان که گویی خوشبخت و خوشحالی. (بحارالأنوار، ج. 75، ص 311، ح 1)

*****

امام باقر (ع) فرمودند: بهشت آمیخته به سختیها و صبر و بُردباری است، پس هر کس در دنیا بر سختی ها شکیبا و صبور باشد، وارد بهشت می شود، و جهنّم آمیخته به شهوات و خوشگذرانیهاست. پس هر کس خواسته ها و شهوات نفس خود را تأمین کند، وارد آتش می شود. ( اصول کافی، ج73، ص2 ، حدیث 7)

*****

امام علی (ع) فرمودند: صبر بر طاعت خدا ، از صبر بر عذاب او آسانتر است. (غررالحکم، ج2،حدیث 1731)

*****

اهمیت صبر در احادیث

جهت مشاهده انواع حدیث در مورد موضوعات مختلف می توانید روی لینک کلیک نمایید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان