تحولات روز هفتم جنگ اوکراین؛

طرح ابتدایی الحاق اوکراین به اتحادیه در پارلمان اروپا تصویب شد

کمتر کارشناس و تحلیلگر نظامی برای ارتش اوکراین شانس پیروزی را قائل است؛ اما هر چه که این نبرد روزهای بیشتری به طول بینجامد هزینه و تبعات آن برای ارتش روسیه بالا می‌رود.

سرویس جهان مشرق _ پس از گذشت 6 روز از آغاز نبرد و البته ماه‌ها از زمانی که پیش بینی می‌شد ارتش روسیه قصد حمله به خاک اوکراین را داشته باشد سرانجام پارلمان اروپا با درخواست عضویت اوکراین در این اتحادیه موافقت کرد.

صبح امروز در جلسه ویژه پارلمان اروپا برای رای گیری در خصوص پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا این طرح با 6٣٧ رای مثبت، ١٣ رای مخالف و ٢6 رای ممتنع به تصویب رسیده و برای اجرای نهایی آماده شد.

البته تصویب این طرح به معنای عضویت رسمی اوکراین در اتحادیه اروپا نیست، بلکه مقدمات ورود این کشور به اتحادیه با رای مثبت اعضا همراه شده و پروسه عضویت رسمی این کشور احتمالا چندین ماه زمان برده و البته به نتیجه میدان نبرد و موفقیت در حفظ پایتخت این کشور بستگی خواهد داشت.

ارتش روسیه آماده حمله نهایی به پایتخت

در حالی که از دو روز قبل ستون‌های بزرگ و چندین کیلومتری از ادوات نظامی روسیه در خاک بلاروس و مناطق مرزی با اوکراین رویت شده بود و همگان انتظار داشتند روز گذشته حمله سریع به سمت کی‌یف آغاز شود اما فرماندهی ارتش روسیه ابتدا تصمیم گرفت تا تکلیف جبهه جنوبی را مشخص کرده و به حد مشخصی از پیشروی و اهداف خود برسند و سپس برای حمله نهایی به پایتخت آماده شوند.

هفتمین روز از نبرد روسیه و اوکراین/ طرح ابتدایی الحاق اوکراین به اتحادیه در پارلمان اروپا تصویب شد/ آیا حمله نهایی ارتش روسیه به کی‌یف امروز آغاز می‌شود؟ +نقشه و تصاویر
ستون ادوان نظامی ارتش روسیه در راه کی‌یف

روز گذشته قوای ارتش روسیه و شبه نظامیان دونباس از دو جهت به سوی بندر ماریوپل پیشروی کردند و ضمن محاصره این شهر راهبردی از جهت شمالی، ارتباط خاک اوکراین با دریای آزوف را قطع کردند. بدین ترتیب اکنون خاک اوکراین تنها از طریق ساحل محدودی در بندر اودسا در جنوب غرب این کشور به دریای سیاه راه دارد.

نقشه میدانی تحولات اوکراین
مناطق سبز رنگ تحت کنترل ارتش روسیه است
(برای مشاهده اندازه اصلی، روی نقشه کلیک کنید)

زمان برای کرملین حکم طلا را دارد!

آنچه که مشخص است از منظر نظامی، برتری کامل ارتش روسیه بر نیروهای اوکراینی مشهود است و کمتر کارشناس و تحلیلگر نظامی برای ارتش اوکراین شانس پیروزی را قائل است؛ اما هر چه که این نبرد روزهای بیشتری به طول بینجامد هزینه و تبعات نبرد برای ارتش روسیه بالا می‌رود.

روسها در 2 روز نخست جنگ تلاش کردند تا پیش از درگیر شدن در سایر نقاط خاک اوکراین، به کمک هلی برن نیروهای هوابرد و گروه های عملیات ویژه، در اطراف پایتخت دفاع ارتش اوکراین را دور زده و سریعا ضمن دسترسی به پایتخت این کشور جنگ را خاتمه دهند، زیرا به احتمال فراوان در صورتی که شهر کی‌یف تصرف شده و دولت فعلی سرنگون شود در سایر مناطق نیز بعید است مقاومت نیروهای اوکراین ادامه پیدا کند، اما به هر دلیلی این طرح ناکام ماند و اکنون بنابر ادعای منابع غربی حدود 75 درصد از قوای روسی که در ماه‌های اخیر در پشت مرزهای اوکراین تجمع کرده بودند وارد خاک این کشور شده اند و در تلاش هستند تا با شکستن خطوط دفاعی در شمال پایتخت به ویژه در شهرهای چرنیگف و بوچا به دروازه‌های کی‌یف برسند.

هفتمین روز از نبرد روسیه و اوکراین/ طرح ابتدایی الحاق اوکراین به اتحادیه در پارلمان اروپا تصویب شد/ آیا حمله نهایی ارتش روسیه به کی‌یف امروز آغاز می‌شود؟ +نقشه و تصاویر

آنچه که تا امروز در عرصه میدانی دیده شده است این است که ارتش روسیه اگرچه حجم قابل توجهی از نیرو و تجهیزات خود را به خاک اوکراین روانه کرده است اما همچنان خبری از حضور گسترده لشکرهای زرهی و بمباران هوایی جنگنده ها و بمب افکن های راهبردی این کشور نیست که البته بخشی از این موضوع نیز به بحث لجستیک و پشتیبانی نامنظم از نیروهای پیش قراول باز میگردد که در بسیاری از مناطق شاهد بودیم ادوات نظامی ارتش روسیه بدون اینکه حتی سرباز اوکراینی در آن مناطق حضور داشته باشد یا حمله‌ای به آنها صورت گیرد به علت اتمام سوخت یا گیر گردن در زمین های باتلاقی، بدون خدمه رها شده و به دست مردم محلی افتاده است.

هفتمین روز از نبرد روسیه و اوکراین/ طرح ابتدایی الحاق اوکراین به اتحادیه در پارلمان اروپا تصویب شد/ آیا حمله نهایی ارتش روسیه به کی‌یف امروز آغاز می‌شود؟ +نقشه و تصاویر
سامانه پدافندی Tor-M2 ارتش روسیه که به علت اتمام سوخت رها شده است

شهر خرسون به طور کامل توسط ارتش روسیه تصرف شد

بنا بر اعلام رسمی وزارت دفاع اوکراین، شهر خرسون در جنوب این کشور که در روزهای اخیر عرصه درگیری سنگین ارتش روسیه و نیروهای اوکراینی بود به طور کامل تحت کنترل ارتش روسیه درآمده است.

افزایش شدید قیمت گاز در اروپا

در بازار امروز انرژی قاره سبز، هر هزار متر مکعب گاز طبیعی با افزایش قیمتی بی سابقه از دسامبر سال گذشته میلادی تا کنون به 2199 دلار رسید.

اوضاع عجیب بازار ارز و انرژی در دنیا

_ نفت به بالاترین قیمت از سال 2014 تا به امروز رسید.

_ قیمت ذغال سنگ به بالاترین میزان در تاریخ رسید.

_ قیمت غله به بالاترین زمان از سال 2008 رسید.

_ قیمت طلا به بالاترین میزان در یک سال گذشته رسید.

_ قیمت نفت گرمایشی به بالاترین میزان از سال 2014 رسید.

_ ارزش یورو به پایین ترین مقدار در برابر دلار در دو سال اخیر رسید.

_ ارزش روبل روسیه با ده درصد کاهش به 112 روبل در برابر هر دلار رسید.

خرید گسترده قرص‌های ید توسط مردم اروپا

برخی از رسانه‌های اروپایی گزارش داده‌اند که مردم برخی کشورها به ویژه در منطقه اسکاندیناوی پس از تهدید مقامات روسیه مبنی بر امکان وقوع یک جنگ اتمی میان روسیه و ناتو اقدام به خرید گسترده قرص های "کلسیم یدید" یا همان قرص ید کرده‌اند.

قرص ید برای جلوگیری از جذب نوترون های حاصل از انفجار بمب اتمی در بدن استفاده می‌شود.

آمریکا 22 نهاد دفاعی روسیه را تحریم کرد

به گزارش خبرگزاری «اینترفکس» کاخ سفید اعلام کرد که ایالات متحده تصمیم گرفته است تحریم‌هایی را علیه 22 نهاد روسی مرتبط با بخش دفاعی اعمال کند. کاخ سفید در بیانیه‌ای که در وبگاه خود منتشر کرد، اعلام کرد: «این اقدامات شامل تحریم‌های کامل علیه نهادهای دفاعی روسیه است.»

روسیه اخراج سفیر آمریکا را تکذیب کرد

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در رابطه با اخبار برخی رسانه ها مبنی بر اخراج جان سالیوان سفیر آمریکا در مسکو در بیانیه ای اعلام کرد که روسیه هنوز در صدد اقدامات متقابل برای پاسخ به اخراج 12 دیپلمات خود از آمریکا است.  

وی افزود: ما تدابیری را برای پاسخ دادن به اخراج کارکنان مرکز نمایندگی روسیه در سازمان ملل از سوی آمریکا خواهیم اندیشید.

برخی رسانه های صهیونیستی عصر چهارشنبه شایعه اخراج سفیر آمریکا در روسیه را مطرح کرده بودند.

کاخ سفید می‌گوید آمریکا آماده تحریم نفت و گاز روسیه نیست 

کاخ سفید تأکید کرد که آمریکا هنوز آماده تحریم نفت و گاز روسیه نیست. واشنگتن با وجود این گفته که این گزینه هم روی میز است. 

تسلط روسیه بر شهر «خِرسون»

روزنامه «نیویورک تایمز» به نقل از شهردار شهر خرسون نوشت: «نیروهای اوکراینی از شهر عقب‌نشینی کرده و نیروهای روسی بر خرسون مسلط شده‌اند».

بمباران ساختمان وزارت دفاع اوکراین

برخی رسانه‌ها گزارش دادند ساختمان وزارت دفاع و فرماندهی نیروی زمانی اوکراین در کی‌یف هدف حملات موشکی و بمباران روسیه قرار گرفته‌اند.

تسلط روسیه بر شهر «خِرسون»؛ بمباران ساختمان وزارت دفاع اوکراین

منابع محلی در اوکراین نیز با انتشار تصویر بالا مدعی شدند: «ساختمان کارخانه شِوچنکو در خارکیِف هدف حمله نیروی هوایی روسیه قرار گرفته است».

این خبر به روزرسانی می‌شود ...

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر