ویژه های مشرق؛

زیباکلام: بحران یمن ربطی به اروپایی‌ها و غربی‌ها ندارد! / روزنامه شرق: در دولت روحانی به عقب برگشتیم

از نگاه جریان تندرو اصلاح طلب، یک مقام دولتی باید با کنارگذاشتن رفتارهای پوپولیستی، از داخل خودرو به صورت چشمی نظرسنجی کند.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با   «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** زیباکلام: بحران یمن ربطی به اروپایی‌ها و غربی‌ها ندارد!

«صادق زیباکلام» فعال اصلاح طلب در یادداشتی در روزنامه آرمان نوشت: «یکی از حملاتی که طرفداران دولت در ایران به منتقدان روسیه در ایران می‌نمایند آن است که شما که امروز زبانتان این همه بلند است و برای مردم اوکراین اشک تمساح می‌ریزید چرا وقتی که مردم عراق، سوریه، افغانستان، یمن و فلسطینی‌ها مورد تجاوز قرار گرفتند واکنشی نشان ندادید و کلامی در دفاع و همدردی با آنها نگفتید. آیا غیر ازاین است که چون اوکراینی‌ها اروپایی هستند شما امروز از آنها حمایت و پشتیبانی می‌کنید؟ اگر شما انسان دوست و طرفدار حقوق بشر هستید چرا احساسات و عواطف انسان دوستی و توجهتان به حقوق بشر در مورد مردم یمن ساکت است؟ این اتهامی است که در فضای مجازی و رسانه‌های تندرو منظما خطاب به کسانی که از روسیه انتقاد می‌کنند وارد شده است.»

این فعال اصلاح طلب در ادامه تاکید کرد: «واقع مطلب آن است که تمام آنچه که طرفداران روسیه نسبت می‌دهند به منتقدان روسیه در ایران که شما از شرقی‌ها و مسلمانان حمایت نمی‌کنید و از اروپایی‌ها حمایت می‌کنید یک مغلطه بزرگ بیش نیست. اولا بحران و مشکلات یمن چه ربطی به اروپایی‌ها و غربی‌ها دارد. ثانیا مشکلات یمن مشکلات تاریخی است که درنتیجه ساختار قومی و قبیله‌ای یمن است...در سوریه...نیز صورت مساله و مشکلات ارتباطی به اروپایی‌ها پیدا نمی‌کند. در عراق نیز...همینطور... کشورهایی که به عراق یا به افغانستان حمله کردند از مردمانشان مجوزی می‌داشتند که پوتین آن را هرگز نداشته.»

زیباکلام: بحران یمن ربطی به اروپایی‌ها و غربی‌ها ندارد! / روزنامه شرق: در دولت روحانی به عقب برگشتیم

این فعال اصلاح طلب در اظهارنظری تأمل برانگیز مدعی شده است که «بحران و مشکلات یمن ربطی به اروپایی‌ها و غربی‌ها ندارد.» این ادعا در حالی است که آمریکا و اروپا از بانیان اصلی کشتار مردم مظلوم یمن و حامی و پشتیبان اصلی جنایات داعش در منطقه غرب آسیا (خاورمیانه) هستند.

براساس گزارش های منتشر شده، در جنایت آل سعود و آمریکا و تروئیکای اروپا علیه مردم یمن، نزدیک به 400 هزار نفر تاکنون به دلیل عملیات‌ جنگی مستقیم، شامل حملات هوایی بی امان و علل غیرمستقیم مرتبط، مانند گرسنگی و بیماری‌های قابل پیشگیری، جان خود را از دست داده اند.

براساس گزارش سازمان ملل تخمین زده شده است که درصد زیادی از غیرنظامیان جان باخته در یمن، کودکان زیر پنج سال هستند.

براساس گزارشی که در اسفند 97 منتشر شده بود، تسلیحات نظامی آمریکا شامل بمب های خوشه ای و سلاح های ساخت انگلیس از جمله بمب های هدایت شونده علیه مردم یمن بهکار گرفته شده بود. این بمب ها تجمعات مردم و غیرنظامیان در مراسم عروسی، مدرسه و بیمارستان را مورد هدف قرار داده بود.

علاوه بر آمریکا و انگلیس، برخی کشورهای اروپایی شامل آلمان و فرانسه نیز در جنایات علیه مردم یمن شریک بوده اند. پیش از این، «کینت روت» یکی از فعالین حقوق بشر گفته بود: "آلمان نمی تواند وجدان خود را از این طریق آرام کند که تنها قطعات سلاح را به فروش می رساند و نه سیستم سلاح های تکمیل شده را. آلمان با ارسال سلاح به عربستان سعودی و امارات متحده عربی، "همدست مستقیم" در جنایات جنگی در یمن است.»

پیش از این در گزارشی اعلام شد که تسلیحات فروخته شده فرانسوی به عربستان سعودی و امارات در حملات دریایی، هوایی و زمینی در یمن مورد استفاده قرار گرفته است. در میان سلاح‌های مورد استفاده، بر اساس تحقیقات، تانک های لکلر (LeClerc)، زره پوش، موشک نفوذگر، جنگنده‌های میراژ دارای موشک، سامانه‌های راداری کُبرا (Radar Cobra)، وسایل نقلیه زرهی آراویز، بالگردهای کوگار و دوفین، ناوچه کلاس ماکاه و سکوهای پرتاب موشک بنونا و 48 توپخانه مدل سزار که ساخت شرکت «نکستر» فرانسه است در کشتار مردم یمن سهیم بوده است.

حمایت های آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان از داعش و دیگر گروهک های تکفیری تروریستی در منطقه غرب آسیا نیز واقعیتی است که به هیچ عنوان قابل انکار نیست. نکته قابل توجه اینجاست که اوکراین در قالب همکاری با ناتو در جنایت علیه مردم عراق در سالهای گذشته شریک بوده است.

ناگفته نماند که خبرنگار شبکه  سی بی اس- 12 می ‌1996- از «مادلین آلبرایت» (وزیر خارجه دموکرات‌ها در دولت بیل کلینتون) پرسیده بود: «در اثر تحریم‌های شما، 500 هزار کودک عراقی جان خود را از دست دادند، آیا ارزشش را داشت؟». و او با خونسردی پاسخ داده بود: «سؤال سختی است اما... ا. بله ارزشش را داشت»!

متاسفانه آقای زیباکلام و همقطاران وی هیچ احترامی به فهم و شعور مخاطب قائل نبوده و اطلاعات غلط و بی پایه و اساس را در قالب تحلیل به خورد مخاطب می دهند.

** در دولت رئیسی شاهد رفتارهای پوپولیستی هستیم!

روزنامه اعتماد در مطلبی نوشت: «بعد از پایان کار دولت دوازدهم، اعلام شد ساختارهای تصمیم‌ساز کشور یکدست شده‌اند و زمینه بهبود شاخص‌های اقتصادی از این طریق ایجاد می‌شود. اما باید توجه داشت که حاکمیت یکدست بدون توجه به عواملی چون رشد فرهنگی و اخلاقی جامعه، نهادسازی، خردورزی، مهارت‌آموزی و شایسته‌سالاری راه به جایی نخواهد برد.»

در ادامه این مطلب آمده است: «متاسفانه این روزها نشانه‌های روشنی از نحوه تصمیم‌سازی‌های سیاست‌گذاران مشاهده نمی‌شود. رفتارهای پوپولیستی، تصمیمات خلق‌الساعه، دخالت دولت در بازارها و... باعث شده تا دورنمای پیش رو چندان امیدبخش نباشد. آقای رییس‌جمهوری اگر اراده واقعی برای مقابله با فقر مطلق دارد، در نخستین گام باید زمینه حضور افراد شایسته در تصمیم‌سازی‌ها را فراهم سازد.»

زیباکلام: بحران یمن ربطی به اروپایی‌ها و غربی‌ها ندارد! / روزنامه شرق: در دولت روحانی به عقب برگشتیم

«فائزه هاشمی»  از بازداشت شدگان فتنه 88 و از حامیان ترامپ در ایران- دی 1400- در مصاحبه با روزنامه سازندگی گفته بود: «مدیران آقای رئیسی نیروهای دوم و سوم و چهارم دولت آقای احمدی نژاد هستند، یعنی نامدیران ناموفق...به نظر نمی آید مجموعه اصولگرایان در دولت و مجلس از تجربه های گذشته درس گرفته باشند. چرا که در حال تکرار تجربه های غلط دولت آقای احمدی نژاد هستنداداره کمیته امدادی کشور رویکردی است که از زمان دولت نهم شروع شد و نتایج فاجعه بار آن در آمارها مشهود است

وی در ادامه گفته بود: «حتی اگر فقط بخش اقتصاد را بررسی کنیم، سیاست تضعیف فرهنگ کار و عدم حمایت از تولید و رواج یارانه بگیری و گداپروری از نتایج دوره دولت های آقای احمدی نژاد است. حالا هم به نظر می رسد که این رفتارها در حال تکرار است، مثل یارانه های جدید و تکرار طرح هایی از قبیل مسکن مهر و سفرهای استانی اینچنینی و ادبیات پوپولیستی و مردم پسند و...نشان از بازگشت به گذشته دارد.»

نگاه افراطیون اصلاح طلب به مردم، نگاهی متکبرانه و توهین آمیز است. از نگاه این طیف، جریان اشرافی باید جایگاه اربابی داشته باشد و عموم مردم نیز بسان رعیتی توسری خور و بی اهمیت هستند. از نگاه این طیف، جوانان مردم باید در وسط خیابان سطل آشغال و لاستیک آتش بزنند و آقازاده های گردن کلفت باید در هیات مدیره های هلدینگ های بزرگ اقتصادی، وقت سرخاراندن هم نداشته باشند.

این طیف نگاهی ارباب-رعیتی به مردم دارد. بر همین اساس عموم مردم هیچ حقی ندارند، نه حق دارند مسکن داشته باشند، نه شغل مناسب و حتی ارزش این را هم ندارند که با سفرهای استانی با آنها رودررو شد و حرفشان را شنید.

از نگاه جریان تندرو اصلاح طلب، یک مقام دولتی باید با کنارگذاشتن رفتارهای پوپولیستی، از داخل خودرو به صورت چشمی نظرسنجی کند. مقام دولتی باید با پرهیز از رفتار پوپولیستی با خودروی لوکس شاسی بلند به میان کارگران رفته و از کارخانه بازدید کند.

جریان اصلاح طلب در 8 سال گذشته با 10 برابر کردن قیمت دلار، رکوردی قابل توجه را در کارنامه خود ثبت کرد. نسخه اصلاح طلبان در سیاست خارجی و اقتصاد باید به عنوان «درس عبرت» مورد توجه دولتمردان و به خصوص وزارت امور خارجه باشد.

** روزنامه شرق: در دولت روحانی به عقب برگشتیم

«عباس عبدی» فعال اصلاح طلب در مصاحبه با روزنامه شرق گفت: «جامعه ایران به سمت توسعه متوازن و پایدار حرکت نمی‌کند. حداقل 10 سال است که نه‌تنها متوقف شده و عقب‌گرد داشته است، بلکه سال‌هایی هم که رشد داشته، رشدش در مقایسه با سایر کشورها پایین‌تر بوده است... 10 سال اخیر که واویلاست!... متأسفانه عقب‌گرد ما باعث شده که فقر و نابرابری هم بیشتر می‌شود.»

وی در ادامه گفت: «افزایش قیمت‌ها، افزایش قیمت ارز، کاهش درآمدهای ارزی و توقف اشتغال، افزایش ناامیدی و نابرابری و تقویت گرایش به مهاجرت از کشور و خطر انفجار ناگهانی آسیب‌ها و جرائم و...ما چند شاخص اصلی داریم؛ رشد اشتغال، رشد تولید ناخالص داخلی، سرمایه‌گذاری و تجارت خارجی. این رشد باید پایدار نیز باشد، نه اینکه مدتی با رشد مواجه شویم سپس عقب‌گرد کنیم. همچنین باید با افزایش نابرابری همراه نباشد یا حداقل منجر به نابرابری جدیدتری نشود. بنابراین باید با بهبود ضریب جینی نیز همراه باشد یا حداقل بدتر نشود.»

زیباکلام: بحران یمن ربطی به اروپایی‌ها و غربی‌ها ندارد! / روزنامه شرق: در دولت روحانی به عقب برگشتیم

این روزنامه اصلاح طلب اذعان کرده است که در 10 سال اخیر شاهد عقبگرد در امور کشور بودیم. این در حالی است که هشت سال از این مدت مربوط به دولت روحانی است.

رهبر معظم انقلاب-10 بهمن 1400- با تجلیل از کسانی که در برابر سیل مشکلات دوام آورده و اقتصاد کشور را سرپا نگه داشتند، آمارهای کلان اقتصادیِ دهه 90 را «حقاً و انصافاً ناخرسندکننده» خواندند و با اشاره به آثار اینگونه مسائل در زندگی مردم، فرمودند: «آمار و میزان رشد تولید ناخالص داخلی، تشکیل سرمایه در کشور، تورم، رشد نقدینگی، مسکن، تأمین ماشین آلات و مسائل مشابه»، اصلاً خرسندکننده نیست و ضربه به معیشت مردم که مدام از آن ابراز نگرانی می‌کنیم ریشه در همین مسائل و واقعیات دارد.»

ایشان در ادامه تأکید کردند: «عامل اصلی این مشکلات، صِرف تحریم نیست بلکه تصمیم‌گیری‌های غلط یا کم‌کاری‌ها، باعث بخش مهمی از مشکلات بوده است.»

مروری بر آمارهای کلان اقتصادی در دهه گذشته علی‌رغم تأیید اظهارات رهبر انقلاب، به روشنی انحراف سیاست‌گذاران از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به عنوان دستورالعمل پیشرفت اقتصادی کشور را عیان می‌کند.

نکته قابل تأمل اینجاست که دولت یازدهم و دوازدهم 20 درصد به افراد زیر خط فقر افزوده و این نرخ را به 35 درصد رسانده است. افزایش قیمت بی‌سابقه کالاهای اساسی در سال‌های قبل به گونه‌ای بود که برخی از مردم مجبور بودند ساعت‌ها در صف مرغ و گوشت بایستند.

به عقیده کارشناسان دولت‌های یازدهم و دوازدهم در بخش مسکن هم بدترین کارنامه در همه دولت‌های پس از انقلاب را دارد. قیمت مسکن در تهران در دولت تدبیر و امید از سه و نیم میلیون تومان به 30 میلیون تومان رسید و بسیاری را عملا از خرید خانه ناامید کرد. بخش قابل توجهی از این وضعیت در نتیجه اقدامات به عباس آخوندی در حد فاصل سال‌های 1392 تا 1397 رقم خورد. وزیری که دومین عملکرد بد در حوزه مسکن هم مربوط به او در دوره دوم دولت سازندگی است. کاهش عرضه مصرفی و افزایش تقاضاهای مصرفی و سوداگرانه، دلیل اصلی افزایش قیمت آپارتمان است.

کمبود سوخت و قطعی گاز در زمستان و قطعی برق در تابستان نیز یکی از معضلاتی بود که در دهه اخیر بیشتر به چشم آمد به طوری که علی‌رغم ناراضی کردن مردم، روند اقتصادی کشور را هم با اختلال مواجه کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان