سه فیلم از هفت فیلم اعلامی روی پرده رفتند

آغاز نصف ونیمه اکران نوروزی

بلیت سینماها؛ ۴۵‌هزار تومان!

البته همچنان ماجرای اکران نوروز، ‌‌‌حرف و حدیث‌‌‌های زیادی دارد. روز گذشته که طبق وعده، قرار بود هفت فیلم نوروزی اکران شوند، ‌‌‌ تنها سه فیلم نمایش داده شد و خبر رسید که بقیه فیلم‌‌‌ها از هفته بعد روی پرده می‌روند. در واقع سه فیلم «موقعیت مهدی»، «گل به خودی» و «قدغن» از دیروز به اکران رسیده‌‌‌اند و بقیه فیلم‌‌‌های فهرست اکران نوروزی یعنی «روز صفر»، «مرد بازنده»، «شادروان» و «سگ بند» ماندند برای بعد. چرا؟ داستانش کمی مفصل است!

سعید خانی، پخش‌کننده فیلم «شادروان» گفته: ما هر سال این مشکل را داریم و آن قدر تکلیف فیلم‌‌‌ها دیر مشخص می‌شود که با توجه به همزمانی با آخر سال برای تهیه مواد تبلیغاتی به مشکل برمی‌‌‌خوریم. شورای صنفی گفته است که می‌توانیم فیلم‌‌‌ها را از این هفته

(18 اسفند) اکران کنیم ولی تاکنون نه تلویزیون همکاری کرده است و نه تبلیغات محیطی داریم. اگر قرار باشد فیلم‌‌‌ها بدون اطلاع‌‌‌رسانی اکران شوند، فیلم‌‌‌ نمی‌تواند اکران موفقی داشته باشد؛ بنابراین ترجیح دادیم از هفته آینده «شادروان» را اکران کنیم که تا آن موقع اطلاع‌رسانی بیشتری صورت گیرد.

او افزود: ما منتظر اعلام رسمی سازمان سینمایی برای فیلم‌‌‌های اکران نوروزی بودیم و از آنجا که «شادروان» نسبت به جشنواره چند دقیقه کوتاه شده است، باید علاوه بر تهیه اقلام تبلیغی کارهای فنی هم انجام می‌شد و از آنجا که در روزهای آخر سال، ترافیک کاری بیشتر است زمان کمی در اختیار داشتیم.

همچنین علی سرتیپی، پخش‌کننده فیلم «روز صفر» گفت: احتمالا این فیلم را از فردا جمعه 20 اسفند یا شنبه آینده اکران می‌کنیم، چراکه به دلیل یکسری مسائل فنی در بخش صدای فیلم باید کارهایی انجام می‌شد که زمان‌بر بود و نتوانستیم از امروز فیلم را اکران کنیم. امیدوارم تلویزیون همت کند و در این‌راستا اطلاع‌‌‌رسانی کند چون مردم اصلا خبر ندارند که اکران نوروزی با چه فیلم‌‌‌هایی آغاز شده است.

بلیت؛ ناقابل 45‌هزار تومان!

همزمان با آغاز اکران نیمه‌‌‌ و ناتمام فیلم‌‌‌های نوروزی، ‌‌‌ قیمت بلیت سینما در سالن‌‌‌های مدرن و مجهز هم رفت روی 45‌هزار تومان! سینماهای یک درجه پایین‌‌‌تر که با عنوان ممتاز شناخته می‌‌‌شوند، ‌‌‌بلیتشان 35‌هزار تومان شده و باقی سینماها هم 25‌هزار تومان.

این قیمت‌ها با احتساب مالیات ارزش افزوده است یعنی قرار نیست سینماها به بهانه مالیات و... یک ریال هم بیشتر از این از مردم بگیرند! گران شدن بلیت سینما نگرانی عمومی درباره کاهش استقبال مردم از فیلم‌‌‌ها را هم در پی داشته است و این در حالی است که بر اساس آخرین اعلام در سامانه سمفا ظرفیت‌‌‌های 75‌درصدی برای سالن‌‌‌های سینما در نظر گرفته شده بود اما در جلسه آخر شورای صنفی نمایش ظرفیت 100‌درصدی سینماها پیشنهاد شده است. آیا مردم برای دیدن فیلم‌‌‌های روی پرده در این اوضاع کرونا و با ظرفیت 100‌درصدی سینماها، بلیت 45‌هزار تومانی می‌‌‌خرند؟

اگر یک خانواده 4 نفره بخواهد یک روز برای تفریح به سینما برود و دور هم ساندویچی هم بخورند، ‌‌‌ باید به طور میانگین حدود 300 تا 400 هزار تومان هزینه کند و این یعنی 10‌درصد از کل درآمد حداقلی وزارت کار! به نظر می‌رسد با در نظر گرفتن جمیع شرایط، ‌‌‌ کار فیلم‌‌‌ها برای رکورد زدن در نوروز کار سختی است و احتمالا شمار قابل‌توجهی از فیلم‌‌‌ها نتوانند فروش قابل‌توجهی داشته باشند و به شکست‌‌‌های بزرگ اکران کرونایی بپیوندند. البته وزارت ارشاد برای شکست خوردگان اکران در نیمه دوم 1400 تدابیری اندیشیده اما معلوم نیست با توجه به ظرفیت 100‌درصدی سینماها در اکران نوروزی و احتمالا در سال آینده، باز هم حمایتی از فیلم‌‌‌های نفروش بشود یا نه!

حالا با این اوصاف، آیا می‌توان گفت که اکران نوروزی ریسک بزرگ صاحبان آثار است؟

کمک‌‌‌های سازمان سینمایی

سازمان سینمایی کشور برای 6 ماه دوم سال‌جاری کمک هزینه 5‌میلیارد تومانی را به چرخه اکران در قالب «حمایت از فیلم‌‌‌ها»، «سالن‌‌‌های سینمایی»، «شرکت‌های پخش» و «مراکز پشتیبانی فنی و سمعی و بصری» پیش‌بینی کرده است. محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی با اشاره به حمایت جداگانه از فیلم‌‌‌های سینمایی که طی 6 ماه دوم سال‌جاری اکران شده‌‌‌اند، بیان کرد: 15 فیلم سینمایی طی این مدت اکران شده‌‌‌اند که سقف فروش آنها زیر یک‌میلیارد تومان بوده و با استفاده از این طرح تا سقف یک صد‌میلیون تومان مورد حمایت قرار می‌‌‌گیرند.

وی با تشکر از صاحبان این فیلم‌‌‌ها که برای زنده ماندن و حیات سینما، فیلم‌‌‌های خود را در شرایط فعلی اکران کرده‌‌‌اند گفت: این آثار با همراهی و مشارکت در فرآیند اکران به بازگشایی و رونق سینماها کمک کردند و به‌رغم شرایط خاص کرونا از اکران استقبال کرده‌‌‌اند که به سهم خودم از آنها سپاسگزارم.

اما فقط فیلم‌‌‌ها نیستند که کمک می‌‌‌گیرند. به گفته خزاعی، سازمان سینمایی 2‌میلیارد و 700‌میلیون تومان برای سینماها در نظر گرفته تا جبران بخشی از خسارت‌‌‌های وارده ناشی از همه‌گیری کرونا و تعطیلی‌‌‌های مربوط به آن شود. افزون بر این در بسته حمایتی یاد شده به 12 موسسه فعال پخش فیلم که در 6 ماه اخیر در روشن نگه داشتن چراغ سینماها فعال بودند، مبلغ 300‌میلیون تومان اختصاص یافته است.

همچنین 23 مرکز پشتیبانی فنی سینمایی فعال که در آماده‌‌‌سازی فیلم‌‌‌ها اعم از ارائه خدمات لابراتواری، استودیوی صدا، تدوین و... طی این مدت فعال بوده‌‌‌اند شامل این حمایت شدند که در مجموع 700‌میلیون تومان به این بخش اختصاص داده می‌شود.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان