دشمنان سلامت پوست را بشناسید

پوست بزرگ‌ترین اندام بدن انسان و نخستین سد دفاعی ما در برابر عوامل خارجی محسوب می‌شود. زیبایی و درخشش پوست باگذشت زمان و افزایش سن تغییر می‌کند. جدا از پیری زودرس

دشمنان سلامت پوست را بشناسید

تحریریه زندگی آنلاین : پوست بزرگ‌ترین اندام بدن انسان و نخستین سد دفاعی ما در برابر عوامل خارجی محسوب می‌شود. زیبایی و درخشش پوست باگذشت زمان و افزایش سن تغییر می‌کند. جدا از پیری زودرس، شما باید دشمنان سلامت پوست خود را به دلیل خطراتی که ایجاد می‌کنند بشناسید. دلایل اساسی بیماری‌های پوستی برای هر فرد متفاوت است. در ادامه به برخی از عوامل که به‌طور مستقیم بر تخریب و پیری پوست اثر می‌گذارند اشاره خواهیم کرد.

 بیشتربخوانید:

فواید روغن کرچک برای پوست صورت

نور آفتاب

خورشید بزرگ‌ترین علت آسیب پوستی است. پرتوهای فرابنفش خورشید اجزای مختلف پوست مانند کلاژن و الاستیک که به صاف نگه‌داشتن پوست شما کمک می‌کند را از بین می‌برد. این پرتوها همچنین بر ملانوسیت ها تأثیر می‌گذارد که می‌تواند منجر به تغییر رنگدانه های پوست شما شود.  نکته دیگر اینکه اثرات خورشید به‌عنوان عامل ایجاد پیری، چین‌وچروک، لکه‌های قهوه‌ای و احتمالاً سرطان پوست روی پوست شما، ثابت‌شده است.

 

غذاهای چرب

افرادی که به میزان زیاد غذاهای چرب مصرف می‌کنند می‌توانند عوارض مختلفی از بروز آکنه تا التهابات پوستی یا حتی ضخیم شدن لایه‌های خارجی پوست را تجربه کنند.

 

تغییرات ناگهانی وزن

زمانی که وزن اضافه می‌کنید، فیبرهای کشسان پوست کشیده می‌شوند. اگر پوست بیش‌ازحد و سریع کشیده شود، فیبرها می‌توانند دچار شکستگی و آسیب پوستی شوند. پس اطمینان از این‌که تغییرات وزن به‌تدریج و با روشی سالم انجام می‌شوند، اهمیت دارد.

 بیشتربخوانید:

مراقبت از پوست در روزهای سرد

ماسک خانگی برای درمان خشکی پوست در سرما

مصرف کافئین

مطالعات نشان داده است که مصرف منظم کافئین می‌تواند سطح کورتیزول شما را افزایش دهد و این موضوع ممکن است با ایجاد التهاب روی پوست شما تأثیر بگذارد.

 

آلاینده‌ها، عامل حساسیت و التهاب پوست

آلودگی هوا عامل مهمی برای پیری و آسیب‌های پوستی است. به عقیده متخصصان، ازون و اکسید ازت باعث التهاب و حساسیت پوست می‌شود. مونواکسید کربن نیز مانعی برای اکسیژن‌رسانی درست به بافت‌های پوستی محسوب می‌شود.

 

مصرف دخانیات

مصرف دخانیات حتی در کوتاه‌مدت نیز ردپای خود را بر جای می‌گذارد. دود سیگار باعث بازتر شدن منافذ پوست شده و پوست شفافیت خود را از دست می‌دهد. به گفته متخصصان، نیکوتین مویرگ‌های پوست را تخریب کرده و به‌این‌ترتیب پوست کمتر تغذیه می‌شود. مصرف دخانیات باعث پیری پوست شده و چین‌وچروک را عمیق‌تر می‌سازد؛ به همین دلیل است که چین‌وچروک دور چشم و لب‌های افراد سیگاری عمیق‌تر است. ترکیبات موجود در سیگار باعث از بین رفتن حالت ارتجاعی پوست می‌شود. مصرف دخانیات همچنین باعث بروز اثرات هورمونی یا آندورژنتیک می‌شود. به‌این‌ترتیب که میزان هورمون‌های مردانه را افزایش داده و باعث بروز آکنه، اضافه‌وزن و ریزش مو و غیره می‌شود. درواقع افراد سیگاری پوستی تیره‌تر دارند که بیشتر در معرض آکنه، جوش‌های سرسیاه و چین‌وچروک زودهنگام و عمیق قرار دارد.

 بیشتر بخوانید:

آشنایی با بیماری های پوستی زنانه

استرس

استرس باعث عدم تعادل هورمونی در بدن می‌شود که عامل بروز مشکلاتی مانند آکنه و تسریع روند تخریب کلاژن پوست محسوب می‌شود. مقابله با این استرس‌ها نیز کار چندان ساده‌ای نیست؛ اما برای سلامتی بیشتر لازم است که به هر نحوی استرس‌هایتان را مدیریت کنید. استرس‌های مزمن باعث می‌شود که پوست در طولانی‌مدت، قدرت التیام و ترمیم خود را تا حد زیادی از دست بدهد.

 

مصرف برخی داروها

مصرف بعضی داروها و قرار داشتن در معرض نور خورشید، برای پوست خطرساز است. بعضی از این داروها پوست را نسبت به اشعه‌های خورشید بسیار آسیب‌پذیر و حساس می‌کنند. از بین این داروها می‌توان به «آمیودارون» که برای مریضی‌های قلبی یا مواردی مثل تشنج تجویز می‌شود، اشاره کرد.

بعضی آنتی‌بیوتیک‌ها مثل سای کلین‌ها که برای مقابله با آکنه «همچون مثال‌تری سای کلین» مصرف می‌شوند یا فلوروکینولون ها که برای آکنه یا مقابله با عفونت ادراری یا عفونت دندان تجویز می‌شوند نیز همین تأثیر را دارند.

 

مصرف قند زیاد

زیاده‌روی در مصرف قند، تأثیر زیادی در وضعیت صورت دارد و بدن ما به شیوه‌های متعددی این عادت نادرست را اخطار می‌کنند.

مصرف بی‌رویه قند باعث می‌شود که رنگ صورت تیره و خاکستری‌رنگ شود. اگر مصرف قند بالا باشد به‌زودی شاهد نوعی نازک شدن پوست، بروز جوش‌های چرکی سفید دردناک، تیرگی نواحی دور چشم و همچنین چین‌وچروک روی پیشانی خواهید بود. علاوه بر این قند زیاد باعث کاهش خاصیت ارتجاعی پوست می‌شود. این علائم به‌ویژه نتیجه مازاد قند موجود در محصولات صنعتی شیرین است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان