ترک سیگار به شیوه رامبد

مجری «خندوانه» گفت: از ۶ سال پیش به صورت ناگهانی تصمیم به ترک سیگار گرفتم.

ترک سیگار به شیوه رامبد

به گزارش خراسان : جناب‌خان در برنامه پربیننده خندوانه به رامبد جوان گفت: «رامبد، یک سری عادت‌های خوب داری که اینا رو خیلی می‌خوام. مثلا سیگار رو ترک کردی که این کار خیلی جالبیه و دست زدن داره واقعا. چند وقت شده الان؟»، رامبد هم در پاسخ گفت: «شش سال و تقریبا سه ماه. از شب اول دی که روز تولدمه، سر فیلم نگار، وسط کشیدن یکهو گفتم دیگه نمی‌کشم. سیگار رو انداختم تا الان.» او در پاسخ به سوال جناب‌خان که «هوسشم نمیاد؟»، گفت: «الان دیگه نه، الان انگار اصلا هیچ وقت سیگاری نبودم، ولی قطعا یک عالمه دفعه وسوسه شدم». حالا سوال این است که آیا این روش برای همه کارایی دارد یا نه؟

2 روش اصلی ترک سیگار

«رامبد» ناگهانی و به یک باره تصمیم گرفته که دیگر سیگار نکشد و آن را کنار گذاشته است. در روش‌های ترک سیگار، بحث‌های مختلفی مطرح بوده است، اما دو روش اصلی وجود دارد: 1- روش ترک تدریجی و 2-روش ناگهانی و یک باره. درباره هر دوی این روش‌ها، پژوهش‌های متعددی انجام شده که هرکدام‌شان موافقان و مخالفانی دارند.

ترک تدریجی، اصولی‌تر است؟

درباره ترک تدریجی سیگار، استدلال بر این است که، چون یک فرد به تدریج سیگاری شده و مغزش هم به صورت تدریجی با مسئله استعمال نیکوتین درگیر شده، برای این که مغز بتواند بدون نیکوتین همان کارایی قبلی را داشته باشد و شوک ناگهانی به آن وارد نشود، به تدریج هم باید حذف بشود و به این روش، ترک اصولی‌تری اتفاق می‌افتد. طرفداران این روش می‌گویند ترک‌های ناگهانی، لحظه‌ای و مقطعی است و احساسات در آن نقش پررنگی دارد.

انگیزه‌های سلبی و ایجابی، رمز موفقیت در ترک‌ناگهانی.

اما مدل دیگر ترک سیگار، شیوه‌ای است که رامبد جوان از سال 94 با همان روش موفق شده سیگار را تا امروز به مدت شش سال کنار بگذارد که تصمیم تحسین‌برانگیزی محسوب می‌شود. افرادی که با روش ترک ناگهانی، سیگار را کنار می‌گذارند و موفق می‌شوند، طبق نتایج پژوهش‌های متعدد، محدود هستند، اما نکته مهم و جالب این پژوهش‌ها این بود که انگیزه و اراده افرادی که در این حالت موفق به ترک می‌شوند، بسیار بالا بوده است. حالا این انگیزه‌ها هم ایجابی بودند به‌این معنا که اگر من موفق به ترک شوم یک سری اتفاقات خوب برای من و سلامتی‌ام می‌افتاد و هم انگیزه‌های سلبی به این معنا که اگر من ترک کنم، یک سری اتفاقات ناخوشایند از من دور خواهد شد، بار منفی اجتماعی‌ام از بین می‌رود، گزینه‌های بهتری برای ازدواج خواهم داشت، شرایطم در محیط کار بهتر خواهد شد و...؛ بنابراین موفقیت در این روش ترک، نیاز به انگیزه‌های سلبی و ایجابی بسیار بالایی دارد.

نتیجه‌گیری

اگر بخواهیم یک نتیجه‌گیری داشته باشیم، موفقیت در ترک ناگهانی سیگار بستگی به شخصیت افراد، میزان مصرف، سابقه زمانی مصرف و... دارد و به‌طور کلی، جسورترها، افرادی با قدرت رسیک‌پذیری بالا و انگیزه‌های بسیار قوی، در ترک ناگهانی موفق‌ترند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان