یاد بگیرید که کمتر کار کنید

قبل از آنکه وارد کارها و مسؤولیت‌های پیش‌رو در سال جدید شوید، یک قدم به عقب برگردید و به کارهایی که مثلاً در طول هفته گذشته انجام داده‌اید، فکر کنید.

یاد بگیرید که کمتر کار کنید

اگر شما نیز جزء آن دسته از خانم‌های پر مشغله‌ای هستید که هر روز انبوهی کار برای انجام دادن دارید، بنابراین بی‌خیالش باش و از کنارش رد شو برای شما واژه‌های بیگانه‌ای هستند. برخی از ماه‌های سال فعالیت‌ها و مشغله‌های ما بیشتر می‌شوند و برخی ماه‌ها کمتر. در ماههایی که فشار کمتری داریم، می‌‌توانیم آرام‌تر زندگی کنیم و استرس کمتری داشته ‌باشیم اما در روزهایی که بسیار پر مشغله هستیم، باید چه کنیم؟

یک قرار با خودتان بگذارید، مدتی هیچ‌کاری انجام ندهید . کامپیوتر را خاموش کنید. تمام افکاری که به ذهن شما هجوم می‌آورند و کارهایی که باید انجام‌شان دهید را فراموش کنید. برای یک شب تمام برنامه‌های‌تان را از فکرتان پاک کنید.

هیچ کاری انجام ندهید.

به خودتان این فرصت را بدهید که یک روز هیچ کاری برای انجام دادن نداشته باشید. هرگونه قرار و برنامه‌ای را حذف و به وقت دیگر موکول کنید.

همیشه نباید شما بهترین و کامل‌ترین باشید. کمال‌گرایی رویایی بیش ‌نیست. نباید همیشه از خودتان توقع داشته باشید بهترین باشید. به آن کارهایی که تاکنون انجام داده‌‌اید، افتخار کنید؛ اما در عین حال واقع‌گرا باشید. وقتی که به اندازه کافی خوب هستید، در آن مرحله، ایست کنید. برای خوب بودن تلاش کرده‌اید و نباید از خودتان انتظار کامل‌تر بودن را داشته باشید.

احساس گناه را از خود دور کنید.

اگر زمانی را به استراحت کردن اختصاص دهید، وقت‌تان را به بیهودگی تلف نکرده و گناه هم نکرده‌اید. این‌کار به شما قدرت و نیروی بیشتری می‌دهد و انرژی بیشتری برای فردا خواهید داشت.

زندگی‌تان را ویرایش کنید

باید بفهمید تا حالا هم به اندازه کافی خوب بوده‌اید.

باید نسبت به کارهایی که تاکنون انجام داده‌اید، احساس رضایت‌مندی داشته باشید. این حرف به این معنا نیست که به خودتان مغرور شوید و بیش از حد از خود راضی باشید. این حرف یعنی اینکه یک نگاه ساده به اطراف‌تان و به تمام کارهایی که تاکنون انجام داده‌اید، بیندازید اگر این‌کار را انجام ندهید خیلی سریع به عقب برمی‌گردید. انبوه آرزوها و اهداف، برنامه‌ها و فعالیت‌ها و کارهای روزمره نباید باعث شوند تا وقتی برای خودتان نداشته باشید.

چیزهای ضروری‌تر را مشخص کنید

قبل از آنکه وارد کارها و مسؤولیت‌های پیش‌رو در سال جدید شوید، یک قدم به عقب برگردید و به کارهایی که مثلاً در طول هفته گذشته انجام داده‌اید، فکر کنید.

ما معمولاً بدون فکر کردن از یک مسؤولیت به مسؤولیت و کار دیگر می‌پریم. وقتی که توقف می‌کنیم و نگاهی به عقب می‌اندازیم، در واقع می‌‌توانیم کارهایی را که انجام داده‌ایم و زمانی را که سپری شده است، ببینیم و درک کنیم. حالا از خودتان سوال کنید: کدام بخش مهم‌تر است؟ و کدام کارها شما را بیشتر خوشحال می‌کند؟

اضافی‌ها را حذف کنید

از کدام کارها می‌توانید صرف‌نظر کنید؟ کدام‌ یک باید ثابت بمانند؟ اگر انتخاب اشتباهی کرده باشید، می‌توانید دوباره به عقب برگردید و آن چیزهایی را که مهم‌تر هستند انتخاب کنید. اگر تعدادی از مسؤولیت‌های‌تان را از روی دوش خود بردارید، حتما کس دیگری پیدا می‌شود که آن را به دوش بکشد.

شما همیشه عادت کرده‌اید سر خود را با انبوهی از کارها گرم کنید و حتی بیشتر کارها و مسؤولیت‌های دیگران را شما انجام دهید. در واقع وقتی که از انجام آن کار امتناع می‌کنید و کسی آن را بر عهده می‌گیرد، به دیگران نیز مسؤولیت پذیری را یاد می‌دهید و اگر اینگونه نشد، درمی‌یابید که اطرافیان‌تان چگونه انسان‌هایی هستند. شما باید مسؤولیت‌پذیری را به کودکان خود نیز بیاموزید. اگر انجام تمام امور و کارها را به تنهایی بر عهده بگیرید، هرگز نخواهد توانست به آنها این درس را یاد بدهید.

از یک شاخه به شاخه دیگر نپرید

از یک کار به کار دیگری پریدن باعث می‌شود که کارهای بیشتری برای انجام دادن داشته باشید. به جای آن کارها را طبقه‌بندی کنید. آنهایی که شبیه هم هستند را در یک ردیف بگذارید تا بدون اتلاف وقت و انرژی راحت‌تر انجام‌شان دهید. شما می‌‌توانید کارهای بسیار زیادی انجام دهید یا اینکه مسؤولیت انجام کارهای کمتری را قبول کنید.

وقتی‌که در خانه و محل کار، کارهای زیادی برای انجام دادن دارید، دیگر فضای کافی برای خلاقیت و رسیدن به موفقیت نخواهید داشت. اگر به خودتان فضای کافی دهید و وقتی را هم برای لذت بردن از زندگی کنار بگذارید، بهتر می‌فهمید که دیگران نیز توانایی انجام بسیاری کارها را دارند؛ به‌خصوص فرزندان‌تان  با این‌کار آنها احساس استقلال و اعتماد به نفس بیشتری می‌کنند.

با آنکه فشارهای مالی گاه بیش از حد توان و تحمل ما می‌شوند، اما به خاطر داشته باشید که همواره تنها کاری که باید انجام دهید، کنترل کردن خودتان است. ارزش خود را حفظ کرده و راهی به سمت آرامش بیشتر پیدا کنید.

برای آنکه اطراف خود را بیش از حد با انواع و اقسام کارها و مسؤولیت‌ها پر نکنید، بهتر است همه چیز را سازماندهی کنید. کارها را دسته‌بندی کنید و با نظم بیشتری آنها را انجام دهید.

از سایر افراد خانواده‌تان بخواهید که در انجام کارها و مسؤولیت‌های‌شان دقیق باشند تا بار کمتری روی دوش شما باشد.

اگر کار جدیدی را قبول می‌کنید، مدتی کار قبلی را کنار بگذارید تا فضای کافی برای انجام آن کار داشته باشید. گاهی اوقات لازم است از انجام برخی کارها امتناع کنید تا وقت کافی برای زندگی کردن داشته باشید؛ در غیر این‌صورت زیر بار فشار زندگی لِه و مچاله می‌شوید و هیچ لذتی از فرصتی که برای زندگی کردن دارید، نخواهید بُرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان