نتایج تحقیقات در آمریکا

با خیال راحت واکسن کرونا بزنید؛ عوارض جدی ندارد

پس از تحقیقی ۶ میلیون نفره، مشخص شده که واکسن کرونا هیچ عوارض جانبی تایید شده‌ای ندارد و عوارض احتمالی ابتلا به ویروس کرونا بیشتر است. مطالعه روی همه سنین واکسینه شده خصوصا جوانان، ارتباط معناداری بین مشکل قلبی و واکسن‌های کرونا پیدا نکرده است.

فرادید؛ تیم نظارت برای ایمنی واکسن‌های mRNA برای COVID-19 هیچ عارضه جانبی جدی برای واکسن‌های فایزر و مدرنا  پیدا نکرده است.

این تحقیق توسط محققان بیمه فدرال و خصوصی در ایالات متحده و با بودجه و حمایت مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) انجام می‌شود.

به گزارش فرادید؛ هر هفته از 14 دسامبر 2020، این تیم، پرونده‌های پزشکی میلیون‌ها آمریکایی را که واکسن mRNA برای کووید 19 دریافت کرده اند، پیگیری کرده و سلامت آن‌ها را قبل و بعد از واکسیناسیون پیگیری کرده است.

محققان تا دو سال آینده به نظارت بر آمریکایی‌های واکسینه شده ادامه خواهند داد، اما در عین حال، نتایج موقت باید به مردم اطمینان دهد که این دوز‌های جدید بسیار ایمن هستند.

با تجزیه و تحلیل نمودار‌های پزشکی 6.2 میلیون نفر با یک دوز واکسن mRNA و 5.7 میلیون نفر با دو دوز، محققان هیچ شواهد آماری برای ارتباط این دوز‌ها با 23 عوارض احتمالی از پیش تعیین شده، پیدا نکردند.

با خیال راحت واکسن کرونا بزنید

این لیست کاملا جامع است و شامل عارضه‌های جانبی احتمالی بر اساس نگرانی‌های نوظهور، ارتباطات فرضی و یافته‌های اولیه آزمایشات بالینی است.

نتایج احتمالی مدنظر دانشمندان شامل اختلالات عصبی مانند تشنج ، انسفالیت و سندرم گیلن باره، مشکلات قلبی عروقی، مانند سکته قلبی، سکته مغزی و آمبولی ریه و سایر شرایط جدی مانند فلج بل، آپاندیسیت و آنافیلاکسی است.

در مقایسه با افراد واکسینه نشده و افرادی که بیش از 3 هفته قبل با واکسن mRNA واکسینه شده بودند، افرادی که در چند هفته گذشته واکسن خود را تزریق کرده بودند، عوارض جدی‌تری نشان ندادند.

در حالی که برخی از عوارض جانبی جدی به ندرت اتفاق می‌افتند، دانشمندان این تیم تحقیقاتی می‌گویند هیچ یک از این ارتباطات به اندازه کافی قوی نبودند که از آستانه سیگنال از پیش تعیین شده، که از نظر آماری قابل توجه است، فراتر رود.
با خیال راحت واکسن کرونا بزنید

تام شیمابوکورو، معاون دفتر ایمنی ایمن سازی CDC، می‌گوید: «نتایج این مطالعه مثالی عالی است که نشان می‌دهد CDC چگونه ایمنی واکسن را جدی می‌گیرد و ما چقدر در تلاش‌های‌مان برای ایمنی شفاف عمل می‌کنیم.»

واکسن‌های کووید 19 همچنان تحت شدیدترین نظارت ایمنی در تاریخ ایالات متحده قرار دارند. واکسیناسیون بهترین راه برای محافظت از خود و عزیزان خود در برابر ویروسی‌ است که جان میلیون‌ها نفر را گرفته.

برای اعتماد به واکسن‌ها، مطالعه ایمنی، نگرانی‌های عموم را برطرف کرده است. نگرانی‌های اخیر در مورد واکسن‌های کووید 19 مثل لخته شدن خون، محققان را بر آن داشته است تا نتایج ترومبوآمبولیک در واکسن‌های mRNA را مطالعه کنند. در نهایت محققان هیچ مدرکی مبنی بر ارتباط واکسن‌های mRNA مانند فایزر Pfizer یا مدرنا Moderna با افزایش خطر لخته شدن خون نیافتند.

التهاب قلب ناشی از واکسن نیز اخیراً نگرانی‌ست که مخصوصاً در میان افراد جوان که واکسینه می‌شوند، افزایش یافته است. با این حال، تجزیه و تحلیل همه سنین واکسینه شده تا کنون، ارتباط معناداری بین میوکاردیت یا پریکاردیت و واکسن‌های کرونا پیدا نکرده است.
با خیال راحت واکسن کرونا بزنید

در مطالعه فعلی، تنها 34 مورد التهاب قلب در بین جوانان 12 تا 39 ساله شناسایی شد. این امر معمولاً طی یک هفته پس از دریافت واکسن اتفاق می‌افتد و تقریباً تمام بیماران تا زمان بررسی نمودار بهبود می‌یابند.

به ازای هر یک میلیون دوز از این واکسن ها، 6.3 مورد دیگر میوکاردیت در این گروه سنی وجود خواهد داشت، که برای عبور از آستانه "سیگنال" کافی نیست و بسیاری از دانشمندان خطر ایجاد میوکاردیت ناشی از کرونا را بیشتر از واکسن می‌دانند.

هرگونه عارضه جانبی جدی مرتبط با واکسن بسیار نادر به نظر می‌رسد، این بدان معناست که واکسیناسیون هنوز به مراتب ایمن‌ترین اقدامی است که این گروه سنی (جوانان) می‌تواند برای حفظ سلامت خود انجام دهد. به ویژه هنگامی که ارائه دهندگان خدمات پزشکی در محل‌های واکسیناسیون حضور دارند و در صورت بروز هرگونه مشکلی، آماده کمک هستند.

به عنوان مثال، در بین میلیون‌ها شرکت کننده، دانشمندان فقط 55 مورد واکنش شدید آلرژیک را پس از واکسیناسیون تأیید کردند و اکثر این موارد در سی دقیقه اول دریافت واکسن هنگامی که معمولاً بیماران تحت نظارت دقیق قرار دارند، رخ داده است.

با خیال راحت واکسن کرونا بزنید

نیکولا کلاین، مدیر مرکز مطالعه واکسن‌های Kaiser Permanente می‌گوید: «جهان برای تکمیل همه گیری کووید 19 به واکسن‌های ایمن و موثرتر متکی است. اطلاعات ایمنی واکسن برای انجام این نظارت مهم بسیار مناسب است و همچنان بر ایمنی همه واکسن‌هایی که در برابر ویروس کرونا محافظت می‌کنند نظارت می‌کنیم.»

داده‌های جمع آوری شده تا تاریخ 26 ژوئن 2021 است، اما با توجه به اهمیت حفظ اعتماد به ایمنی و اثربخشی واکسن‌های COVID-19، تحقیقات هنوز به پایان نرسیده است.

در حالی که آزمایشات بالینی مرحله سوم می‌تواند به شناسایی خطرات آشکار سلامتی کمک کند؛ حجم نمونه محدود، معیار‌های ورود محدود و پیگیری محدود، محدودیت‌هایی هستند که ممکن است نتایج مهمی را از دست بدهند.

به همین دلیل است که همه واکسن‌های جدید در ایالات متحده پس از توزیع گسترده همچنان تحت نظارت هستند، بنابراین اگر مشکلی پیش آمد، می‌توانیم سریع عمل کنیم.

واکسن‌های جدید کووید 19 نیز از این قاعده مستثنی نیستند، اما با توجه به اینکه واکسن‌های mRNA قلمرو نسبتاً جدیدی هستند، مهم است که یافته‌های ایمنی به صورت واضح به مردم گزارش شود.

در حال حاضر، نتایج تحقیقات در آمریکا نشان می‌دهد واکسن‌های فایزر Pfizer و مدرنا Moderna برای کووید 19 گزینه‌ای بسیار امن‌تر از ابتلا به کروناویروس جدید هستند. 

(در سایر کشورها نیز تحقیقات کمابیش مشابهی نسبت به ایمنی سایر واکسن‌ها انجام شده است و  اثربخشی بیشتر واکسن‌های کرونا با درصدهای ایمنی متفاوت تأیید شده است.)

منبع: ScienceAlert

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان