فرادید؛ شرکت خودروسازی دیار خودرو قرار است DX3 کراس اوور شرکت چینی سوئیست را در ایران مونتاژ کند. در این رابطه دیار خودرو هفته پایانی اردیبهشت سال جای تولید رسمی کراس اوور جدید این شرکت را تحت عنوان سوئیست DX3 در شهرک صنعتی گلپایگان کلید زد. البته بررسیها نشان میدهد که دیار خودرو در مرحله بعد قصد دارد تولید DX7 را در دستور کار قرار دهد.
به گزارش فرادید؛ دیار خودرو روزهای گذشته پیش فروش سوئیست DX3 را آغاز کرده است. طبق اعلام دیار خودرو موعد تحویل خودرو سوئیست DX3 چهال و پنج (45) روز کاری اعلام شده است. همچنین امکان ثبت نام اینترنتی وجود ندارد و مشتریان برای ثبت نام باید به دفتر مرکزی دیار خودرو مراجعه کنند.
براساس اطلاعیه دیار خودرو ظرفیت ثبت نامها در حال حاضر تکمیل شده است.
در حال حاضر دیار خودرو برای سوئیست DX3 قیمت 639 میلیون تومان را در نظر گرفته است که با احتساب تخفیف 30 میلیون تومانی، قیمت آن به 609 میلیون تومان میرسد.
کمپانی خودروسازی سوئیست که در سال 1995 با همکاری سه شرکت میستوبیشی ژاپن، فوجیان موتور و چین موتور در استان فوجیان چین بنا نهاده شد، تاکنون 9 مدل خودروی تجاری در ردههای مختلف ساخته است. البته این شرکت برخی مدلهای کمپانی میتسوبیشی را هم در چین مونتاژ میکند.
نخستین قرارداد همکاری کمپانی سوئیست با ایران در سال 2008 بود که براساس آن تعداد 5700 دستگاه ون دلیکا به سفارش شرکت مهرگان ایران توسط این کمپانی خودروسازی ساخته و تحویل شد.
سوئیست DX3 چه ویژگیهایی دارد؟
سوئیست علاوه بر DX 3 دو کراس اوور دیگر تحت عنوان DX5 و DX7 به بازار عرضه کرده است. اما براساس برنامه ریزی کمپانی چینی و دیار خودرو در حال حاضر قرار است که DX 3 به بازار ایران عرضه شود. البته احتمالا در صورتی که DX 3 با استقبال مشتریان مواجه شود، DX7 نیز از سوی دیار خودرو مونتاژ خواهد شد.
بررسی مشخصات سوئست DX 3 در سایت این کمپانی و سایت دیار خودرو نشان میدهد که سوئیست DX3 دیار خودرو به پیشرانه 1499 سی سی 4 سیلندر و 16 سوپاپ مجهز است که با فناوری توربو شارژر 154 تا 156 اسب بخار را با گشتاور 220 تا 225 نیوتن متر تولید میکند.
همچنین حداکثر گشتاور این پیشرانه در 2000 تا 4000 دور در دقیقه قابل بهره برداری است. این پیشرانه 4 A91T نام دارد که توسط کمپانی میتسوبیشی توسعه پیدا کرده است. با وجود اینکه پیشرانه 1٫5 لیتری DX3 از نظر اعداد و ارقام مشابه به رقبا ظاهر میشود و نسبت به برخی خودروهای رقیب حدود 10 نیوتن متر گشتاور بیشتری را تولید میکند، اما تولید گشتاور حداکثری در دورهای میانی، نکته است که میتوان نقدی را به آن داشت. زیرا برخی رقبای DX3 در دورهای کمتر از 1750 RPM حداکثر گشتاور را به جعبه دنده منتقل میکنند.
سوئیست DX3 دیار خودرو به جعبه دنده اتوماتیک CVT مجهز است که قابلیت تعویض دنده مصنوعی 8 سرعته در آن وجود دارد. به خاطر وجود نسل سوم CVTها در محصولات سوئیست، شاهد هستیم که در حالت تیپ ترونیک و همچنین تخت گازهای ناگهانی، عملکرد جعبه دنده DX3 منطقی و خوب است و در جایگاه یک سیستم انتقال قدرت پیوسته متغیر، میتواند کمی برتر از برخی رقبا باشد.
البته بدیهی است که نمیتوان توقع یک جعبه دنده AT و یا دو کلاچه را از سیستمهای انتقال قدرت CVT داشت و قطعاً در بدو حرکت و همچنین لذت رانندگی، DX3 مانند رقبای CVT خود آنچنان جذاب دیده نمیشود.
اما به هر صورت کمپانی سوئیست ترجیح داده تا به خاطر شتاب ثانویه بهتر، مصرف سوخت کمتر و رسیدن به حداکثر سرعت بالاتر از سیستم انتقال قدرت CVT نسل سوم در DX3 بازار ایران استفاده کند. جعبه دنده در این کراس اوور توان پیشرانه 4 A91T را به چرخهای جلوی DX3 منتقل میکند و به عبارت ساده تر، این کراس اوور متوسط از نوع تک دیفرانسیل جلو (FWD) است.
امکانات رفاهی سوئیست DX3
طبق اعلام دیار خودرو سوئیست DX3 با امکانات همچون دوربین 360 درجه با پردازش سه بعدی، فرمان کمکی برقی، تنظیم حالت رانندگی، سقف پانوراما، قابلیت تنظیم حالت رانندگی، سنسور پارک جلو و عقب، استارت دکمه ای، تهویه اتوماتیک، کروز کنترل، جلو آمپر دیجیتال با قابلیت شخصی سازی، نمایشگر لمسی، قابلیت نمایش صفحه تلفن همراه بر روی نمایشگر DX3، رینگ آلومینیومی، فناوری LED کاسه چراغ ها، سنسور نور و باران، سامانه کنترل حرکت در سراشیبی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، تریم داخلی چرم، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، ترمز پارک برقی، اتوهلد، آینههای تاشو برقی، سنسور دما و فشار باد تایرها، 4 کیسه هوا و… عرضه خواهد شد.
در این رابطه به نظر میرسد که سوئیست DX 3 با رقبایی، چون جک S5 فیس لیفت، بهمن دیگنیتی پرایم، هایما S5، ام وی ام X55 و… رقابت خواهد کرد.
اما نداشتن کیسه هوای پرده ای، صندلی برقی راننده، گرمکن صندلیهای جلو، آینه حساس به نور، درِ صندوق عقب برقی ضعف عمده امکانات رفاهی این کراس اوور چینی محسوب میشود.