فرادید؛ اواخر پاییز سال 96 بود که ایران خودرو مونتاژ کراس اوور چینی هایما S5 را در خراسان آغاز کرد. اما حالا خودروساز جاده مخصوص قرار نسخه پلاس این کراس اوور را وارد بازار خودرو در ایران کند. بررسیها نشان میدهد که نسخه جدید هایما یعنی S5 پلاس نسبت به نسخه پیشین خود تفاوت فنی دارد.
به گزارش فرادید؛ اولین نسل هایما S5 در سال 2015 عرضه شد، کراس اووری که از همان ابتدا با استقبال مشتریان مواجه شد. همین استقبال نیز باعث شد که سه سال بعد نسل دوم این محصول به بازار چین و بازارهای جهانی عرضه شود. همزمان با عرضه نسل دوم هایما S5 ایران خودرو اعلام کرد که این کراس اوور را در مجموعه خود مونتاژ خواهد کرد.
شاید ایران خودرو فکرش را هم نمیکرد که کراس اوور چینی هایما S5 تا این اندازه بتواند مشتریان ایرانی را راضی کند که نسخه بعدی آن را به تولید برساند. در این رابطه شرکت خودروسازی ایران خودرو به تازگی مشخصات رسمی هایما S5 توربو پلاس را بر روی وبسایت خود قرار داده است و میخواهد این کراس اوور را دوباره با تیراژ انبوه و با برخی تغییرات به بازار عرضه کند.
نام اصلی هایما، در واقع ها/ما (HA/MA) است که از ترکیب نام شرکتهای هاینان (Hainan) و مزدا ژاپن شکل میگیرد. گروه فاو (FAW) با 49 درصد، سهامدار اصلی هایما محسوب میشود و 49 درصد از سهام این شرکت نیز، در اختیار مزدا است. دولت چین هم تحت نام گروه صنعتی استان هاینان، حدود دو درصد از سهام هاینان را تحت مالکیت دارد.
ارزش کلی کارخانههای هایما، امروزه حدود 1.8 میلیارد دلار برآورد میشود، درحالی که با تیراژ تولید 500 هزار دستگاه در سال، بیست و هشتمین شرکت بزرگ خودروسازی چین و دوزادهمین صادرکنندهی خودروها در این کشور، محسوب میشود.
هایما S5 توربو پلاس چه ویژگیهایی دارد؟
بررسی مشخصات هایما S5 توربو پلاس در سایت ایران خودرو نشان میدهد که این کراس اوور چینی در مشخصات ظاهری و امکانات تفاوت خاصی نداشته است و عمده تغییرها به مشخصات فنی خودرو مربوط است. ایران خودرو این بار جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک AT را برای این کراس اوور مونتاژی انتخاب کرده و دیگر قرار نیست تا در نسخههای 1400 این خودرو با جعبه دنده اتوماتیک CVT طرف باشیم.
البته پیش از این هایما S5 توربو به خاطر داشتن جعبه دنده CVT نسل 2 مورد نقدهایی قرار میگرفت و برخی کارشناسان عدم هوشمندی این سیستم انتقال قدرت را به عنوان ضعف اصلی S5 به حساب میآوردند.
اما حالا قرار است تا هایما S5 توربو پلاس به سیستم انتقال قدرت اتوماتیک 6 سرعته AT مجهز شود که این جعبه دنده را کمپانی HPT و DAE مهندسی کرده اند.
جعبه دنده S5 پلاس دارای سیستم مبدل گشتاوری و ضریب دهنده تقویتی است و از سویی به خاطر سیستم خنک کاری جدید، میتواند به قابلیتهای حرکتی این کراس اوور چینی بیافزاید.
با این حال گرچه هنوز به صورت رسمی تولید انبوه S5 توربو پلاس آغاز نشده است. اما برخی احتمال میدهند که این کراس اوور مانند S7 پلاس با برخی تغییرات ظاهری و امکاناتی به بازار عرضه شود. در حال حاضر میدانیم که S5 جدید با کد کلاس 52106 به بازار میآید که در کنار تفاوت در بحث جعبه دنده، تریم داخلی آن هم از نوع ترکیب چرم و پارچه خواهد بود.
از امکانات هایما S5 پلاس، میتوان به تهویه مطبوع اتوماتیک، استارت دکمهای، نمایشگر لمسی 7 اینچ، درگاه USB، امکان اتصال تلفن همراه به سیستم سرگرمی و برقراری تماس با بلوتوث، ناوبری ماهوارهای، دوربین پارک و دید 360 درجه، آنتن کوسهای، پخشکنندهی DVD همراه با 6 بلندگو، صندلی برقی ردیف جلو با امکان تنظیم در 6 جهت برای راننده و چهار جهت برای سرنشین کنار و شیشههای برقی چهارگانه اشاره کرد.
هایما S5 امنیت و کیفیت لازم را دارد؟
کارشناسان خودرو معتقدند که خودروهای هایما نسبت به دیگر خودروهای چینی هم رده خود از کیفیت نسبی و امنیت بیشتر برخوردارند. براساس اعلام شرکت هایما، S5 نیز دارای 5 ستارهی ایمنی از بنیاد تست تصادفات چین (C-NCAP) است. همچنین از نکات مثبت و بسیار مهم در S5 توربو، حضور 6 کیسهی هوای ایمنی به صورت چهار ایربگ اصلی و دو نمونهی پردهای در طرفین کابین است.
علاوه بر این، کمربندهای پیش کشنده جلو با امکان تنظیم ارتفاع و کمربندهای ایمنی سه نقطهای عقب، ایزوفیکس برای اتصال گهواره کودک، قفل مرکزی، قطع خودکار سوخت هنگام تصادف، باز شدن خودکار قفل دربها پس از برخورد خودرو با مانع و نمایش میزان باد لاستیکها (TPMS) از امکانات ایمنی S5 توربو هستند.
هایما S5 جدید، مجهز به سیستم ترمز ضد قفل (ABS)، کمک ترمز (BAS)، سیستم توزیع متعادل نیروی ترمز (EBD)، حفظ خودرو در سربالایی (HAS)، سیستم کنترل پایداری الکتریکی (ESP) و فناوری کنترل کشش (TCS) است.
از دیدگاه کارشناسان خودرو، هایما S5 رانندگی جوانپسند و پرهیجانی ارائه نمیدهد، اما با توجه به سبک طراحی بدنه و نزدیک بودن چرخها به لبهی سپر (اورهنگ Overhang)، برای مانور نرم در شهر و پارک در کنار معابر، مناسب است. فرمان S5 هم، با توجه به اینکه هیدرولیک است و روی تایرهایی با پهنای نسبیتا زیاد 215 میلیمتر عمل میکند، کمی سفت ارزیابی شده است و میتواند برای بانوان، ناراحتکننده باشد.
با این حال به اعتقاد متخصصان حوزه خودرو هایما S5، مناسب استفادهی یک خانوادهی کمجمعیت است و نمیتواند انتظارات یک رانندگی اسپرت را فراهم کند. فقدان سیستم دو دیفرانسیل، که در کلاس قیمتی این خودرو طبیعی است؛ امکان استفاده از آن برای طبیعتگردیهای سخت را کمرنگ میکند، هرچند که در سفرهای جادهای، آرام و کمصدا خواهد بود.