وی درباره زمان حذف کامل ارز 4200 گفت: نمیتوانم بگویم که دقیقا چه زمانی ارز 4200 حذف خواهد شد، ولی دولت به شکل تدریجی شروع کرده و به صورت آزمایشی هم در برخی از استانها دارد اجرا میکند. مثلا در زنجان نسبت به نان به صورت پایلوت حذف ارز 4200 را آغاز کرده است، ولی کامل نیست.
میرتاجالدینی درباره قیمت نان و تشریح وضعیت اجرای تصمیم دولت در زنجان گفت: قبلا یارانه را به آرد میدادند و آرد را به نانوا میدادند، ولی الان نانوا آرد را آزاد میخرد و نسبت به تعداد فروش نان، به نانوایان زنجانی یارانه میدهند. مردم نان را به نرخ قبلی میخرند، ولی دولت مابهالتفاوت نرخ آن را به حساب نانوایان واریز میکند. البته هنوز بهطورفراگیر در زنجان اجرا نشده، ولی آغاز شده است. میرتاجالدینی درباره علت انتخاب زنجان برای اجرای آزمایشی حذف ارز 4200 در گروه نان گفت: به دلیل قدرتمند بودن صنف نانوایان استان زنجان، از ابتدا زنجان را برای اجرای طرحهای گروه نان و غلات انتخاب میکردند.
به گفته میرتاجالدینی دولت قصد دارد به صورت تدریجی ارز 4200 را حذف کند و تا کنون اقداماتی را هم در این زمینه انجام داده است و احتمالا تا پایان فصل بهار و با آمادهسازی زیرساختها، ارز 4200 کلا حذف شود. وی گفت: درخصوص برداشتن ارز ترجیحی باید فرآیندی خاص طی شود تا دولت بتواند این امر را به درستی اجرا کند. بنابراین زمانش دست دولت است. به گفته او فرآیند حذف ارز ترجیحی سه گروه کالایی روغن و کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی و گندم چند ماه طول میکشد، زیرا هرکدام از اینها فرآیندی دارد که دولت تمهیدات آن را باید فراهم کند.
واکنشها نسبت به گرانی دارو
در این میان دولت بارها اعلام کرده است که فرآیند حذف ارز 4200 به صورت تدریجی انجام میشود. میرتاجالدینی با تاکید بر آنکه زمان حذف ارز ترجیحی در اختیار دولت گذاشته شده است، گفت که این کار را دولت تدریجی انجام خواهد داد و فعلا تخصیص ارز ترجیحی به تمام کالاها تداوم دارد. این سخنان در حالی بیان میشود که مشاهدات میدانی خبرنگار «دنیای اقتصاد» و تماس مکرر مردم با این روزنامه حاکی است که قیمت دارو در داروخانهها افزایش محسوس یافته است. موضوع گران شدن دارو حتی در مجلس نیز واکنش دو نماینده مجلس را در پی داشت. دیروز محسنی بندپی، نماینده نوشهر و چالوس و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و سیدجلیل میرمحمدی، نماینده مردم تفت و عضو کمیسیون بهداشت مجلس نیز در نطق و تذکر نسبت به گرانی دارو واکنش نشان دادند و از دولت خواستند تا به وضعیت گرانی داروها رسیدگی کند. محسنی بندپی از دولت گلایه کرد و گفت: گلایه ما نسبت به دولت قصه تلخ و غمانگیز کمبود دارو و گرانی داروهاست که در این روزها مردم و بیماران را بهشدت نگران کرده است.
به گفته وی، در لایحه بودجه 1401 مصوب شد که اگر دولت قصد حذف ارز ترجیحی دارو را دارد قیمتها نباید از نرخ شهریور 1400 بالاتر رود، در حال حاضر ارز ترجیحی حذف نشده است، اما روزبهروز قیمتها در حال افزایش است، بنابراین لازم است دولت و وزارت بهداشت به قید دو فوریت به این موضوع بپردازند.
همچنین میرمحمدی، دیگر عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز به رئیسجمهور تذکر داد و خواستار نظارت جدیتر در تامین معاش مردم شد. به گفته این نماینده تفت و میبد، سردرگمی دولتمردان در نظارت بر دارو و کالاهای اساسی موجب فشار بر مردم شده است.
وی گفت: گرانیهای سرسامآور دارو و کالاهای اساسی طی ماههای اخیر جز سردرگمی دولتمردان در نظارت جدی و قاطع بر بازار دارو و کالاهای اساسی هیچ توجیهی ندارد.
به گفته میرمحمدی، فشار گرانی ناشی از نبود نظارت دولت شما (رئیسی) بر شانه مستضعفان و محرومان جامعه تحمیل میشود که نوعی حقالناس است، بنابراین ضرورت دارد به صورت جدی دستور دهید نظارت بر تامین و ذخیره دارو و کالاهای اساسی قاطعتر، جدیتر و بهروزتر انجام شود تا زحمات شبانهروزی شما برادر ولایی کم اثر نشود.
رسیدگی به یارانههای پنهان، پیشکش
با آنکه یارانههای پنهان آسیب بیشتری به منابع ارزی و هدر رفت انرژی وارد کرده است، اما هنوز در مجلس و دولت عزمی برای تعیین تکلیف یارانههای پنهان وجود ندارد. به گفته میرتاجالدینی، نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در بودجه امسال تصمیمی برای یارانههای پنهان گرفته نشد. دولت هم پیشنهادی در این خصوص نداشت. وی در پاسخ به این پرسش «دنیای اقتصاد» که مجلس نمیخواهد برای یارانههای پنهانکاری کند، گفت که این، یک کار بزرگی است که برای بعدها است و فعلا در مجلس برنامهای برای حذف یارانههای پنهان وجود ندارد.
تکلیف یارانه نقدی چه میشود؟
با استناد به اطلاعات موجود از دولت و مجلس شیوه پرداخت یارانه موجود در داخل کالا که از آن به عنوان سوبسید یاد میشود با اجرای برنامه حذف ارز 4200 تفاوت خواهد کرد. در شیوه جدید، یارانهها به دلیل افزایش پوشش بیمهای بهطور مستقیم به مصرفکننده پرداخت نخواهد شد و میزان یارانه نقدی نیز همان مبلغ 45 هزار و 500 تومان باقی میماند، اما کارت معیشت شهروندان هر ماه به میزان مشخصی برای خرید مایحتاج عمومی شارژ میشود.
به گفته میرتاجالدینی، با لحاظ کردن کارت اعتباری که برای کالاهای اساسی میتوان اینگونه تلقی کرد که این کار، معادل با افزایش یارانه نقدی است، اما یک تفاوتی با یارانه نقدی دارد که قابل برداشت نیست و با آن فقط باید کالا خریداری کرد. البته پوشش و شمولیت یارانهها در قالب کارت معیشت و تعداد افراد و گروههای تحت پوشش بیشتر میشود.
بنا به اطلاعات موجود از قانون بودجه سال جاری، دولت اعتباری بالغ بر 250 هزار میلیارد تومان به عنوان اعتبار تبصره 14 بودجه در اختیار دارد. مجلس تعیین کرد تا 161 هزار میلیارد تومان از این اعتبار برای تامین کالاهای اساسی و دارو و 71 هزار میلیارد تومان برای آرد و نان و بقیه برای پوشش بیمه و یارانه موارد خاص تخصیص یابد. مجلس برای پوشش بیمهای بیماران صعبالعلاج، بیمه تکمیلی جانبازان و معلولین و پوشش بیمهای افراد جدید که تحت شمول بیمه قرار میگیرند این ارقام را درنظر گرفته است. همچنین برای سایر ردیفهای پراکنده بیمهای نیز ردیف اعتباری تعریف شده است.
با استناد به آمارهای موجود از 20 فروردین سال 1397 تا پارسال مجموعا 65 میلیارد دلار ارز به نرخ 4200 تومان برای تامین معیشت مردم به واردکنندگان تخصیص داده شد که درنهایت به هدر رفت منابع ارزی منجر شد. مجلس برای سال 1400 اعتباری بالغ بر 8 میلیارد دلار را پیشبینی کرده بود که دولت 15 میلیارد دلار هزینه کرد. البته این رقم بدون احتساب ارز دارو و واکسنهای ویژه کرونا اعلام شده است که تخمین زده میشود دولت پارسال با محاسبه آن موارد، بالغ بر 18 میلیارد دلار ارز ترجیحی را هزینه کرده است.