فرادید؛ تا بحال به این جمله فکر کردهاید که میگویند بعد از هر زمین خوردن باید دوباره بلند شد؟ آیا این شعار نیست؟ آیا واقعا میشود بعد از هر شکست، بعد از هر زمین خوردن، دوباره بلند شد و به سمت موفقیت گام برداشت؟ بله، میشود.
اسکات آدامز در کتاب «برنده باش»، به شما خواهد گفت در مسیری که در آن قدم برمی دارید، فاصله تان تا موفقیت چقدر است. به این ترتیب خواهید توانست تصمیمات پیچیده زندگی را قدری سادهتر کنید.
آرزوی او این بود که در این کتاب یک فرمول صد در صدی نتیجه بخش ارائه کند؛ اما متأسفانه قرار نیست زندگی این قدر ساده باشد، از این رو فقط مدلی را تعریف میکند که میتوانید شیوه کنونی زندگی تان را با آن مقایسه کنید. حدس میزنیم انتخاب نهایی شما ترکیبی باشد از مدل کنونی تان به اضافه بخشی از گفتههای این کتاب. باید به کمک سعی و خطا، تجربه کردن و تشخیص الگوها، شناختی وسیعتر پیدا کنید و بهترین راه را برای اداره زندگی تان انتخاب کنید.
کتاب «چگونه در هر کاری شکست بخوریم و باز هم برنده باشیم»، اثری نوشتهی اسکات آدامز است که نخستین بار در سال 2013 وارد بازار نشر شد. هیچ راهنمایی نمیتواند توصیههایی در رابطه با موفقیت ارائه کند که برای همه کارساز باشند. همانطور که آدامز توضیح میدهد، بهترین راه برای این کار، آشنایی با روشهای آزموده شده و انتخاب راهکارهایی از میان آن هاست که به نظرتان، برای شما مفید خواهند بود.
آدامز از زندگی عجیب و پرفراز و نشیب خود پرده برمی دارد و آموخته هایش در رابطه با درس گرفتن از شکستها و تبدیل آنها به موفقیتهای بزرگ و ماندگار را با مخاطبین سهیم میشود. او با صداقتی مثال زدنی بیان میکند که زمانی در هر کاری که امتحان میکرد، شکست میخورد؛ از شغلش در یک شرکت گرفته تا اختراعات، سرمایه گذاریها و دو رستورانش. با این که ادامه دادن به مسیر پس از شکست خوردن، برای هر کسی سخت است، آدامز در طول تجارب خود، حقایقی را دریافت که به او در ادامه دادن به مسیر کمک کردند.
اسکات آدام در جایی از کتاب میگوید: نمیخواهم خودم را از شما جدا بدانم، من هم این کار را کرده ام و مثالهایی از زندگی ام، هر جای کتاب که لازم بوده آورده ام. در این کتاب بر پایه یکی از معتبرترین روشهای استعدادیابی تلاش کردم آنچه برای خودشناسی لازم است، منتشر کنم. همچنین برای هر کدام از موارد مجموعهای از تستهای معتبر موسسه پژوهشی «گالوپ» را هم ترجمه و به آن علاوه کردم.
هر چند مثالهایی در کتاب اصلی وجود داشت، اما احساس کردم این مثالهای خارجی وصله تن ما ایرانی جماعت نیست و ممکن است خوانندگان کتاب با خود فکر کنند: «خارجیها همه جور امکاناتی برای خود دارند که موفق میشوند. ما اینجا با این همه مشکل امکان موفقیت نخواهیم داشت.» و همین بهانه کافی است که تمام تلاشها بی ثمر شود.
برای همین زندگی بیش از 300 دانشمند، کارآفرین، هنرمند و ورزشکار ایرانی را مورد مطالعه قرار دادم و از میان آنها آنچه لازم بود برای مثال آوردم. کسانی که در همین آب و خاک و با همین اوضاع بلکه سختتر از شما تلاش کرده و به موفقیت رسیدند. شاید دیگر جای هیچ بهانه تراشی نباشد. این کتاب با همه قوت و ضعف هایش حاصل تلاشهایی است که برای خودشناسی خودم انجام داده ام. این کارل، زندگی من را تغییر داده است.
زندگی اطرافیانم را هم توانسته تغییر دهد و مطمئن هستم که زندگی شما را هم تغییر خواهد داد. این کتاب داستان موفقیت غیرمحتمل فردی است که با شکستهای خجالت آور متعددی روبه رو شده است. با توجه به تعریفی که از موفقیت دارید اگر به تازگی مسیر خودرا به سوی موفقیت آغاز کرده اید و یا به این فکر میکنید که کجای راه را اشتباه رفته اید، گمان میکنم در این کتاب ایدههای جدیدی خواهید یافت.
ممکن است ترکیب آنچه شما میدانید علاوه بر آن چه من میدانم کافی باشد تا از شکست نجات پیدا کنید. اسکات آدامز، خالق دیلبرت، یکی از پرطرفدارترین و پرتیراژترین داستانهای مصور ربع قرن گذشته است. او بعد از 16 سال به عنوان کارمند حوزه فناوری در بانک ملی کروکر و شرکت پاسیفیک بل، از سال 1995 به صورت تمام وقت به عنوان تصویرگر مشغول به کار شد. کتابهای اصل دیلبرت و راهنمای فوق سری مدیریت داگبرت از آثار پرفروش اسکات آدامز به شمار میروند.
نکته کلیدی این است که خود «اسکات آدام» فردی معمولی بوده از خانوادهای متوسط و با مهارتهایی محدود که البته بخش قابل توجهی از جوانی اش را هم زندگی کارمندی تشکیل داده، ولی رویایی داشته و دنبالش کرده، البته که هیچ داستان رویایی در کار نیست، اشتیاق زیادی هم در کار نیست. کمی مهارت، کمی یادگیرنده و البته مقادیری شانس موجب شده که کارتونهای دیلبرت مطرح شوند.
اما آنچه در خصوص اسکات آدامز متفاوت است، بحث ساده سازی و سیستم سازی است. توصیه اصلی که او برای موفقیت دارد نمود دیگری از توسعه عادات و روتینهای مثبت است، اینکه به سلامتی خود برسیم در یکسری مهارتهای مربوط به دنیای کسب و کار در حد خوب و نه عالی رشد کنیم، روی ذهن خود برای دستیابی به رویکردی مثبت نسبت به حوادث کار کنیم.
اما جذابیت اصلی کتاب رویکرد اندکی طنزگونه و البته دیسیپلین رفتاری است که آنقدرها هم عجیب و غریب و دور از دسترس نیست، اما میتواند در قراردادن ما در مسیر موفقیت تاثیر بسزایی داشته باشد.
جذابیت دوم هم این است که معمولا کسی از روز اول موفق نیست و خیلی از ما کلی ایدههای خنده آور را ممکن است دنبال کنیم یا بارها سرمان به سنگ بخورد. اما هیچ کدام از اینها از ما یک فرد شکست خورده نمیسازد. چرا که قرار است شکست بخوریم و برخیزیم.
بخشهایی از کتاب
«اگر شوخ طبعی را یک نوع سرگرمی میبینید، از برخی از بزرگترین فایدههای آن غافل شده اید، یعنی آدمهایی که از شوخی لذت میبرند جذابتر از بقیه اند. ذات آدمی مایل است با آدمهایی وقت بگذراند که یا خندان هستند یا از آن بهتر، شوخ اند.»
«از من به یادگار داشته باشید که شوخ طبعی میتواند بسیاری از کاستیهای ظاهری یا شخصیتی را جبران کند. شوخ طبعی آدمهایی را که از نظر ظاهری متوسط هستند، جذاب نشان میدهد. تحقیقات نشان داده است که شوخی حتی میتواند شما را باهوشتر نشان بدهد. تحقیقی دیگر ثابت کرد که زنان به دنبال مردهای شوخ طبع اند، زیرا افراد شوخ «سرگرم کننده، مهربان، با درک بالا و معتمد» هستند.»
«در کله تان فرو کنید که هدفها از آن بازندهها و سیستمها از آن برندهها هستند. آنهایی که به نظر خوش شانس هستند، در واقع به روشی پایبند هستند که شانس، آن را راحت پیدا میکند.»
درباره نویسنده
اسکات آدامز، زادهی 8 ژوئن 1957، کارتونیست و نویسندهای آمریکایی است. آدامز در ویندهام نیویورک به دنیا آمد. او در سال 1979، مدرک کارشناسی خود در رشتهی اقتصاد را از کالج هارتویک دریافت کرد و چند ماه بعد به کالیفرنیا رفت. آدامز در سال 1986 در رشتههای اقتصاد و مدیریت از دانشگاه کالیفرنیا در برکلی فارغ التحصیل شده است.