هشدار سازمان غذا و داروی آمریکا درباره مواد شیمیاییِ خطرناکِ PFAS در لوازم آرایش

«مواد پِر- و پلی فلوئوروآلکیل PFAS طبقه‌ای از مواد شیمیایی ساخته‌شده به دست بشر هستند که شامل PFOA، PFOS و GenX است. این مواد شیمیایی می‌توانند با گذر زمان در بدن تجمع پیدا کنند و با سرطان، بیماری تیروئید، صدمات کبدی، کاهش باروری و اختلال هورمونی ارتباط دارند.»

هشدار سازمان غذا و داروی آمریکا درباره مواد شیمیاییِ خطرناکِ PFAS در لوازم آرایش
فرادید؛ در پی مطالعه جدیدی که نشان داده سطوح بالایی از موادِ سمی با نام PFAS در 52‌درصد از 231 محصول آرایشی تولید‌شده در آمریکا و کانادا وجود دارد، کاخ سفید و مجلس سنای آمریکا «قانون منبع استفاده از PFAS در لوازم آرایشی» را ارائه کرد.

به گزارش فرادید، برطبق این مطالعه که به تازگی در یک نشریه علمی منتشر شده است، برخی از محصولات آرایشی که بیشترین میزان از این مواد را داشتند شامل کرم‌های زیرسازیِ آرایش (63‌درصد)؛ ریمل‌های ضدآب (82‌درصد) و رژ لب‌های با ماندگاری بالا (62‌درصد) بودند.

بعلاوه، این مطالعه نشان می‌دهد که 88‌درصد از محصولاتی که مورد آزمایش قرار گرفتند و حاوی این مواد بودند، این واقعیت را روی برچسب‌های محصولات ثبت نکرده بودند. این درحالیست که افشای مواد شیمیایی به کار رفته در محصولات آرایشی از ملزومات سازمان غذا و داروی آمریکاست.

دیوید اندرو، دانشمند ارشدی که برای یک کارگروه زیست‌محیطی Environmental Working Group کار می‌کند، می‌گوید: «این یافته‌ها قدری شوکه‌کننده است و امیدواریم که هشداری برای صنعت لوازم آرایش باشد تا میزان گستردگی استفاده از این مواد شیمیایی را در محصولات آرایشی بررسی کند.»

اندرو می‌گوید: «رایج‌ترین نوع PFAS پلی‌تترافلورواِتیلن، ماده‌ایست که به نام تفلون یا روکشِ ماهی‌تابه‌ها می‌شناسیم. اما رویهم‌رفته 13‌ماده شیمیاییِ PFAS در بیش از 600‌محصول از 80‌برند متفاوت که در این مطالعه بررسی شدند، پیدا شد.»

برطبق بیانیه سنای آمریکا: «مواد پِر- و پلی فلوئوروآلکیل PFAS طبقه‌ای از مواد شیمیایی ساخته‌شده به دست بشر هستند که شامل PFOA، PFOS و GenX است. این مواد شیمیایی می‌توانند با گذر زمان در بدن تجمع پیدا کنند و با سرطان، بیماری تیروئید، صدمات کبدی، کاهش باروری و اختلال هورمونی ارتباط دارند.»
هشدار سازمان غذا و داروی آمریکا درباره مواد شیمیاییِ خطرناکِ PFAS در لوازم آرایش
مهمترین یافته این پژوهش آن بود که از 29‌محصولی که حاوی مقادیر بالای PFAS بود 28‌مورد نام این ماده شیمیایی را روی برچسب محصول درج نکرده بودند.

برطبق گفته محققان: «برای بعضی از محصولات عدم درج نام ماده شیمیایی روی برچسب کالا می‌تواند غیرعمدی و ناشی از مسائل مربوط به کارخانه باشد، اما در مورد محصولاتی که این ماده شیمیایی با مقادیر بالا و به صورت عمدی و برای افزایش ماندگاری و ضدآب شدن به آن افزوده شده است، درج نکردنِ نام ماده روی برچسب نگران‌کننده است.»

محصولاتی که روی برچسب‌شان عناوینی مانند Perflour یا Polyflour دارند حاوی مواد شیمیایی PFAS هستند، اما موضوع آن است که اگر نام این مواد روی برچسب درج نشود، مصرف‌کنندگان نمی‌دانند چه چیزی را مصرف می‌کنند.

نکته دیگر آن است که بیشتر محصولاتی که در آن‌ها مقادیر بالای PFAS شناسایی شده محصولاتی هستند که برای لب و چشم استفاده می‌شوند. این خطرناک است، زیرا PFAS از طریق مخاط ظریف و نازک راحت جذب می‌شود. ازطرفی این مواد در رژ لب‌ها زیاد است که به صورت غیرعمدی توسط مصرف‌کنندگان بلعیده می‌شود.

PFAS‌ها چه چیز‌هایی هستند؟

PAFS‌ها مواد شیمیایی ساخته شده از یک زنجیره مرتبط با اتم‌های کربن و فلورین هستند که در محیط‌زیست ازبین نمی‌رود.

برطبق دانشمندان موسسه ملی سلامت زیست‌محیطی در آمریکا: «درحقیقت دانشمندان نمی‌توانند نیمه‌عمر PFAS، که شامل مدت زمانی است که یک ماده به نصف کاهش پیدا می‌کند، را تخمین بزنند.» مواد شیمیایی PFAS در تمامی انواع محصولات استفاده می‌شوند: ظروفِ خوراک‌پزیِ نچسب، لباس‌های جراحی ضدعفونت، گوشی‌های موبایل، نیمه‌رساناها، هواپیما‌های تجاری و خودرو‌هایی با آلایندگی پایین حاوی این مواد هستند.

این مواد شیمیایی همچنین در تولید فرش، لباس، مبلمان، بسته‌بندی‌های مواد غذایی مقاوم به لک، آب و چربی استفاده می‌شود. غذایی که چربی بالا دارند – مانند برگرها، سخاری‌ها و شیرینی‌ها – بهترین گزینه‌ها برای استفاده از بسته‌بندی‌های ساخته‌شده از PFAS هستند.

دو نوع از پرکاربردترین PFAS‌ها شامل –پرفلوئورواکتانوئیک اسید و پرفلوئورواکتان‌سولفونیک‌اسید—در آغاز دهه 2000 از محصولات مصرفی آمریکا حذف شدند، اما از آن زمان نسخه‌های جدیدی از آن تولید شده است.

در سال 2018 بیش از 4700‌نوع PFAS شناسایی شد. این رقم با نوآوری‌های جدید این صنعت افزایش پیدا می‌کند. به گفته کارشناسان، PFAS‌های جدید از 4 تا 6 زنجیره کربنی ساخته شده‌اند، اما به نظر می‌رسد که بسیاری از خطراتی که نسخه‌های قدیمی‌تر برای سلامتی داشتند را همچنان دارند که یعنی هم مصرف‌کنندگان و هم محیط‌زیست همچنان در معرض خطر است.

لیندا برنباوم، مدیر سابق موسسه ملی علوم بهداشت محیط و برنامه ملی سم‌شناسی، می‌گوید: «کوتاه شدنِ زنجیره‌های کربن خطرات این مواد را کمتر نکرده است. ما قبل از معرفی محصولات به بازار آن‌ها را واقعاً آزمایش نمی‌کنیم.»

به PFAS‌ها مواد شیمیاییِ «دائمی» گفته می‌شود، زیرا در محیط‌زیست تجزیه نمی‌شود و برطبق یک گزارش که مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های آمریکا در سال 2015 منتشر کرد، آنقدر مقدار آن‌ها در محصولات زیاد است که در خون 97‌درصد از آمریکایی‌ها شناسایی شده است.

PFAS در محصولات آرایشی

درحقیقت افزودن PFAS در محصولات آرایشی جدید نیست. سازمان غذا و داروی آمریکا می‌گوید این مواد «به صورت تعمدی» به محصولاتی مانند لوسیون‌ها، پاک‌کننده‌ها، لاک، کرم‌های اصلاح، زیرساز‌های آرایش، رژ لب، خط چشم، سایه چشم و ریمل اضافه می‌شوند تا این مواد نرم شده یا پوست را براق کنند و یا بافت آن‌ها یکدست و منسجم بماند.

به گفته سازمان غذا و داروی آمریکا، نام‌های رایج برای PFAS شامل PTFE (پلی‌تترافلوئوراتیلن)؛ پرفلوئورو اکتیل تری‌اتوکسی‌سیلان؛ پرفلوئرونونیل دایمتیکون؛ پرفلوئورودکالین و پرفلوئوروهگزان است.

برخی از این مواد به صورت تصادفی و در نتیجه ناخالصی مواد خام یا تجزیه مواد تشکیل‌دهنده PFAS که PFAS‌های دیگری را شکل می‌دهند، در محصولات آرایشی تولید می‌شوند. هنوز مشخص نیست که چه مقدار از PFAS از طریق پوست جذب می‌شود.

چه کنیم؟

اگر می‌خواهید از مواد شیمیایی PFAS در لوازم آرایش‌تان استفاده نکنید باید از مصرف محصولات ضدآب یا بادوام خودداری کنید. بسیاری از محصولات آرایشی که بالاترین سطوح PFAS را دارند همان‌هایی هستند که روی برچسب‌شان «ضدآب» یا «بادوام» خورده است.

کارشناسان می‌گوید خرید محصولات طبیعی یا ارگانیک همیشه نمی‌تواند جایگزین خوبی باشد. کارشناسان می‌گویند: «درحالیکه ممکن است بسیاری از مصرف‌کنندگان بر این عقیده باشند که محصولی با برچسب «طبیعی» برای پوست ایمن‌تر است، همیشه هم اینطور نیست. بسیاری از برند‌ها با عنوان «طبیعی» هنوز دارای مواد سازنده‌ای هستند که برای سلامتی انسان و محیط‌زیست خطرناک است.»

نام برخی مواد شیمیاییِ PFAS که ممکن است روی محصولات آرایشی ثبت شده باشد شامل موراد زیر است:

• PTFE (Teflon)
• Perfluorononyl Dimethicone
• Perfluorodecalin
• C9-15 Fluoroalcohol Phosphate
• Octafluoropentyl Methacrylate
• Perfluorohexane
• Pentafluoropropane
• Polyperfluoroethoxymethoxy Difluoroethyl Peg Phosphate
• Polyperfluoroethoxymethoxy Peg-2 Phosphate
• Methyl Perfluorobutyl Ether
• Perfluorononylethyl Carboxydecyl Peg-10 Dimethicone
• Perfluorodimethylcyclohexane
• Perfluoroperhydrophenanthrene
Some retailers are taking action

منبع: CNN
ترجمه: سایت فرادید
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان