براساس این گزارش، دریافت مجوزهای لازم برای آغاز کسبوکار در ایران با دشواریهای فراوانی روبهروست. فرآیند پیچیده و طولانی صدور مجوز کسبوکار در کشور سالهاست که بهعنوان یکی از چالشهای اساسی پیشروی فعالان اقتصادی و بهبود محیط کسبوکار در کشور مطرح است. البته در این راستا، مرکز ملی مطالعات پایش و بهبود محیط کسبوکار وزارت اقتصاد در سال 1397، سامانه پیشخوان مجوزهای کشور را بهمنظور ارتقای سطح شفافیت، کاهش تشریفات دست و پاگیر و یکپارچهسازی نظام صدور مجوزهای کشور راهاندازی کرد و اطلاعات مربوط به میزان درخواست و صدور مجوزهای کسبوکار، عملکرد دستگاهها و میزان شکایات مردم و فعالان اقتصادی را از دستگاههای صادرکننده مجوز به نمایش گذاشت؛ اما آنطور که انتظار میرفت این روند در تسهیل صدور مجوزهای کسبوکار موثر واقع نشد. طبق ماده «7» قانون اجرای سیاستهای کلی اصل 44قانون اساسی، تکالیفی برای دولت به منظور تسهیل نظام مجوزدهی کسبوکار تعیین شده است؛ ازجمله اینکه مراجع صدور مجوز مکلفند شرایط صدور مجوزهای خود به همراه سقف زمانی لازم برای صدور را به صورت شفاف اعلام کنند و به رعایت آن مقید باشند. این قانون در حال حاضر در بستری به نام درگاه ملی مجوزها در حال اجراست و رئیس مرکز مطالعات، پایش و بهبود فضای کسبوکار وزارت اقتصاد از فعالان اقتصادی خواسته است که با مراجعه به درگاه ملی مجوزها و ثبت درخواست در این درگاه، ارزیابی و ایراداتی را که وجود دارد اعلام کنند.
امیر سیاح در گفتوگو با «ایرنا» درباره آخرین وضعیت درگاه ملی صدور مجوزهای کسبوکار گفت: درگاه ملی مجوزها آماده بهرهبرداری است و همچون هتل 1400اتاقه است که هر اتاق به مثابه مجوز یک کسبوکار است؛ اما چون هتل نوساز است، مردم باید از آن استفاده کنند تا عیوب آن آشکار شود.وی تاکید کرد: از افراد و فعالان اقتصادی دعوت میکنیم به این درگاه مراجعه و درخواست مجوزهای خود را به صورت الکترونیکی ثبت کنند و اگر اشکالی داشته باشد، به وزارت اقتصاد اعلام کنند.
رئیس مرکز مطالعات، پایش و بهبود فضای کسبوکار درباره مشکلات درگاه توضیح داد: ممکن است مجوز کسبوکاری که افراد میخواهند در درگاه نباشد یا شرایط صدور مجوز مبهم باشد. البته در تدوین شرایط تلاش کردیم هیچ ابهامی وجود نداشته باشد؛ اما ممکن است شرایط سختی برای صدور مجوز در درگاه تعیین شده باشد و دیگر اینکه دستگاه شرایط دشوارتری برای صدور مجوز برای فعالان اقتصادی در نظر گرفته باشد که موارد اینچنینی باید اعلام شود.
سیاح گفت: در درگاه ملی مجوزها امکان گزارشدهی وجود دارد و افراد میتوانند به آدرس Mojavez.ir مراجعه کنند و در این درگاه شماره تماس (09364343323) درج شده است تا هر مشکلی را که در فرآیند اخذ مجوز به وجود میآید، به شماره مذکور پیامک کنند.
وی تصریح کرد: درگاه ملی صدور مجوزها تا پنجم فروردینماه آماده بهرهبرداری بود و اکنون در مرحله رفع ایرادات است که امیدواریم به کمک مراجعان تا آخر اردیبهشتماه این موارد رفع شود.
رئیس مرکز مطالعات پایش و بهبود فضای کسبوکار ادامه داد: تیمهای متعددی در حال رفع ایرادات اعلامی هستند و علاوه بر این به افرادی که در درخواست مجوز مشکل داشته باشند، کمک میکنند تا مراحل مختلف را انجام دهند.