جزئیات تازه از دستگیری برادر یک نماینده مجلس

فاز دوم جنگ در اوکراین

آغاز حمله بزرگ روسیه به شرق اوکراین

در لویو برای بسیاری، این حملات صفحه جدیدی را در درگیری باز کرد: درک این موضوع که حتی صدها مایل دورتر از خط‌مقدم، این شهر که به‌عنوان یک مقصد گردشگری و پایتخت فرهنگی اوکراین شناخته می‌شود، می‌‌‌تواند هر لحظه مورد حمله قرار گیرد. آندری سادووی، شهردار لویو، گفت: «باید هوشیار باشیم؛ زیرا دشمن خشن‌‌‌تر می‌شود.» او با به صدا درآمدن آژیر حمله هوایی از ساکنان می‌‌‌خواهد که به پناهگاه‌‌‌ها بروند و تصریح می‌کند: «باید از خود محافظت کنید.» در یکی از محل‌‌‌های برخورد، دود خاکستری از سقف قرمز یک گاراژ بزرگ و بتونی با تابلویی که روی آن نوشته شده بود «کارواش» و «تعویض لاستیک» بیرون می‌‌‌زند. سوراخ سقف نشان می‌دهد که ساختمان که مشرف به خطوط راه‌‌‌آهن در دره‌‌‌ای تنگ و عمیق است، مورد اصابت مستقیم موشک قرار گرفته است. با به صدا درآمدن آژیر حمله هوایی دیگر، آتش‌‌‌نشانان تلاش کردند تا شعله‌‌‌های آتش را خاموش کنند، در حالی که آمبولانس‌‌‌ها مجروحان را منتقل می‌‌‌کردند. چند خیابان دورتر از ساختمان در حال سوختن، یکی از ساکنان لباس‌‌‌های شسته‌شده‌‌‌اش را آویزان کرد تا خشک شوند، در حالی که دیگران با سگ‌‌‌هایشان برای پیاده‌‌‌روی بیرون آمده بودند.  

در حالی که همچنان دود از گاراژ بلند می‌‌‌شد و آتش‌‌‌نشانان مشغول خاموش کردنش بودند، قطاری از شهر شرقی دنیپرو به‌آرامی در مسیر خود به سمت ایستگاه قطار لویو در حال حرکت بود و مسافرانی را حمل می‌‌‌کرد که از جنگ در دنیپرو فرار کرده و به سمت شهر تروسکاوتس در غرب اوکراین می‌رفتند. این قطار برای مدت کوتاهی در لویو متوقف شد و یکی از راهبران گفت که از طریق تلفن همراه از اصابت موشک خبردار شده و به مسافران اطمینان داده است که خطری متوجه آنها نیست. الجزیره در گزارشی مرتبط می‌‌‌نویسد روسیه حملات خود را به سراسر اوکراین گسترش داده است. در این گزارش آمده است: نیروهای روسیه حملاتی را به اهدافی در سراسر اوکراین انجام داده‌‌‌اند که به نظر می‌رسد تلاشی جدید برای از بین بردن نیروهای دفاعی این کشور قبل از حمله همه‌‌‌جانبه به شرق است. براساس برنامه جدید روسیه، چند تن در سری تازه حملات جدید روسیه به لویو در روز دوشنبه کشته شدند و به این طریق آتش جنگ در شهر غربی اوکراین شعله‌‌‌ور شد. این شهر از زمان جنگ تاکنون از آتش جنگ به دور بوده است. در مقابل خشم فزاینده کرملین، لویو به مجرای اصلی برای تسلیحات ناتو و جنگجویان خارجی تبدیل شده است که به نیروهای اوکراینی در نبرد علیه روسیه می‌پیوندند. در حالی که منابع اوکراینی می‌‌‌گویند موشک به یک‌گاراژ برخورد کرده است، ارتش روسیه اعلام کرد که انبار بزرگی از تسلیحات خارجی را که اخیرا به اوکراین تحویل داده شده بود، منهدم کرده است. ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت: هواپیماهای روسی صبح زود به یک مرکز لجستیک اوکراینی در نزدیکی لویو حمله کردند که مجموعه‌‌‌های بزرگی از تسلیحات خارجی را که طی 6روز گذشته توسط ایالات‌متحده و کشورهای اروپایی به اوکراین تحویل داده شده بود، در خود جا داده بود و روسیه آنها را منهدم کرد.  یک هتل‌‌‌دار می‌‌‌گوید که این حمله در نزدیکی هتلی صورت گرفته است که پناهجویان در آن نگهداری می‌‌‌شوند. لیودمیلا تورچاک که به همراه دو کودک از شهر خارکیف در شرق این کشور گریخته است، می‌‌‌گوید: «کابوس جنگ حتی در لویو ما را فراگرفته است. دیگر هیچ جایی در اوکراین وجود ندارد که بتوانیم احساس امنیت کنیم.»

برخی این حملات را پیش‌‌‌زمینه حمله وسیع به دونباس می‌‌‌دانند.الجزیره در آخرین ساعات روز گذشته از تصرف شهر کرمینا در شرق اوکراین خبر داد. نیویورک‌‌‌تایمز  هم نوشت: اوکراین روز دوشنبه اعلام کرد که نیروهای روسی پس از گلوله‌‌‌باران برخی نقاط کشور که یکی از شدیدترین رگبارهای موشکی در هفته‌‌‌های اخیر بوده است، یک حمله زمینی را در امتداد یک‌جبهه نزدیک به 300مایلی در شرق آغاز کردند. الکسی دانیلوف، دبیر شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین، در تلویزیون ملی گفت که حمله زمینی روسیه که از هفته‌‌‌ها قبل پیش‌بینی می‌‌‌شد، تقریبا در امتداد کل خط مقدم، از شمال منطقه خارکیف در جنوب تا بندر محاصره‌‌‌شده ماریوپل امتداد دارد. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌‌‌جمهور اوکراین گفت: «بخش بسیار مهمی از ارتش روسیه اکنون برای این حمله متمرکز شده است.» او افزود: «مهم نیست که چه تعداد سرباز به آنجا بروند، ما می‌‌‌جنگیم، از خود دفاع می‌‌‌کنیم.» کاخ‌سفید هم گفت که جو بایدن، رئیس‌‌‌جمهور آمریکا صبح روز سه‌‌‌شنبه با متحدان خود تماس خواهد گرفت تا در مورد حمایت از اوکراین و تلاش‌‌‌ها برای پاسخگویی روسیه صحبت کند. به گفته وزارت دفاع روسیه، موشک‌‌‌باران شبانه، انبارهای سوخت، انبارها و سایر زیرساخت‌‌‌ها را هدف قرار داده است. همچنین به نظر می‌رسد که نیروهای روسی سرانجام در حال تصرف کل بندر ماریوپل هستند؛ جایی که تعدادی  از جنگجوهای اوکراینی از درخواست‌‌‌ها برای کنار گذاشتن سلاح‌‌‌های خود در کارخانه بزرگ فولاد سرپیچی کرده‌‌‌اند. ماریوپل، شهری که زمانی در جنوب شرقی اوکراین پرجنب‌‌‌وجوش  بود، آخرین مانع بر سر راه روسیه برای ایمن‌‌‌سازی «پل زمینی» به کریمه، شبه‌‌‌جزیره جنوبی اوکراین است که هشت‌سال پیش توسط نیروهای روسی تصرف شد. تشدید حملات در بحبوحه بروز نشانه‌‌‌هایی بوده که تحریم‌‌‌های بین‌المللی شروع به خفه کردن اقتصاد روسیه کرده است و در این روند، شکاف‌‌‌هایی را بین رهبران این کشور باز می‌کند. در حالی که ولادیمیر پوتین تاکید کرده که استراتژی حمله رعدآسای اقتصادی شکست خورده است، شهردار مسکو هشدار داد که 200‌هزار نفر تنها در پایتخت در معرض خطر از دست دادن شغل خود هستند. همزمان رئیس بانک مرکزی روسیه هشدار داده که تاثیر انزوای اقتصادی روسیه تازه شروع شده است. در حالی که شرق اوکراین کانون جاه‌‌‌طلبی‌‌‌های نظامی مجدد روسیه بود، حمله به لویو یادآور این نکته مرگبار است که هیچ شهر اوکراینی، حتی در فاصله 50مایلی از مرز لهستان، خارج از برد موشک‌‌‌های مسکو قرار ندارد.

آغاز جنگ پارتیزانی؟!

ویدئوی جدیدی که روز دوشنبه توسط گردان آزوف منتشر شد، نیروهای اوکراینی را در ماریوپل نشان می‌دهد که به یک‌کاروان نظامی روسیه حمله می‌کنند. سی‌‌‌ان‌‌‌ان صحت این ویدئو را تایید کرده است، اما مشخص نیست که این کمین چه زمانی رخ داده است. گردان آزوف واحدی است که به‌عنوان یک شبه‌‌‌نظامی افراطی ملی‌‌‌گرا شروع به کار کرد اما از آن زمان در نیروهای مسلح اوکراین ادغام شده است. این ویدئو که توسط یک پهپاد گرفته شده است، کاروانی متشکل از 6وسیله نقلیه را نشان می‌دهد که در امتداد خیابان متالورژیست‌‌‌ها در ماریوپل به سمت جنوب حرکت می‌کنند. کاروان از جاده خارج می‌شود و در نزدیکی کافه آرارات متوقف می‌شود. همان‌طور که پهپاد برای تصویر باز گرفتن اوج می‌گیرد، حداقل 9سرباز اوکراینی دیده می‌‌‌شوند که به سمت کاروانی که از حرکت بازمانده است، حرکت می‌کنند، سپس به سمت سربازان روسی غافلگیرشده شلیک می‌کنند. سپس این ویدئو به صحنه دیگری می‌رسد که در آن حداقل سه خودرو از 6وسیله نقلیه در آتش هستند.«Z»  که نماد روسیه در این حمله است، حداقل روی دو وسیله نقلیه دیده می‌شود. سپس این ویدئو سربازان اوکراینی را نشان می‌دهد که نارنجک‌‌‌هایی را از روی یک دیوار آجری به سمت سربازان روسی پرتاب می‌کنند که بین یکی از وسایل نقلیه و دیوار پناه گرفته‌‌‌اند. سی‌‌‌ان‌‌‌ان تمام ویدئو را پخش نکرد؛ زیرا نارنجک‌‌‌ها در بالای سر سربازان روسی منفجر شدند که بسیار دلخراش بود.

پوتین: تحریم‌‌‌ها شکست خورد

ولادیمیر پوتین، رئیس‌‌‌جمهور روسیه گفته است که تحریم‌‌‌های غرب علیه روسیه به دلیل حمله این کشور به اوکراین شکست خورده است. به گزارش الجزیره، پوتین روز دوشنبه گفت که غرب انتظار داشت به‌سرعت وضعیت مالی-اقتصادی را بر هم بزند و موجب وحشت در بازارها، فروپاشی سیستم بانکی و کمبود در فروشگاه‌‌‌ها شود. وی افزود: «استراتژی رعدآسای تحریم اقتصادی شکست خورده و در عوض منجر به «وخامت اقتصاد در غرب» شده است.» رهبر روسیه طی یک تماس ویدئویی با مقامات ارشد اقتصادی در اظهاراتی تلویزیونی در این‌باره صحبت کرد. از زمانی که روسیه در 24فوریه نیروهای خود را به اوکراین فرستاد که آن را «عملیات نظامی ویژه» می‌‌‌نامد، کشورهای غربی تحریم‌‌‌های بی‌‌‌سابقه‌‌‌ای را علیه سیستم مالی و شرکت‌های روسیه اعمال کرده‌‌‌اند. پوتین خاطرنشان کرد که روسیه در برابر فشار بی‌‌‌سابقه مقاومت کرده است و مدعی شد که روبل تقویت شده و این کشور مازاد تجاری بالای 58میلیارد دلاری را در سه‌ماه اول سال ثبت کرده است. در عوض، او مدعی شد که تحریم‌‌‌ها علیه ایالات‌متحده و متحدان اروپایی آن نتیجه معکوس داشته و تورم را تسریع کرده و به کاهش استانداردهای زندگی در غرب منجر شده است.

پوتین افزایش شدید قیمت‌های مصرف‌کننده در روسیه را تایید کرد و گفت که این قیمت‌ها تا آوریل 5/ 17‌درصد براساس نرخ سالانه افزایش یافته و دولت به‌دنبال کاهش تاثیر تورم بر درآمدهاست. پوتین گفت که روسیه باید از بودجه خود برای حمایت از اقتصاد استفاده کند. پوتین ثبات بلندمدت مالی روسیه در سطوح فدرال و منطقه‌‌‌ای را وظیفه کلیدی مقامات این کشور دانست.

04-01 copy

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان