زندگی جاری است، شکوفه را به خاطر بسپار!

سلام حال همه‌ی ما خوب است اما تو باور نکن! سلام به همه‌ی شما دوستان عزیز و گرامی و خوانندگان محترم نشریه‌ی دنیای زنان که می‌دانم بیشتر شما عزیزان خواننده، از جمله زنان و بانوان محترمه‌ی سرزمین مادری‌ام هستید.

زندگی جاری است، شکوفه را به خاطر بسپار!

محمد رضا دژکام - روان شناس و مشاور خانواده

 

تحریریه زندگی آنلاین : سلام حال همه‌ی ما خوب است اما تو باور نکن! سلام به همه‌ی شما دوستان عزیز و گرامی  که می‌دانم بیشتر شما عزیزان خواننده، از جمله زنان و بانوان محترمه‌ی سرزمین مادری‌ام هستید. امیدوارم که سلامت باشید و دل درست و یگانه. آرام آرام، به پایان سال 1400 خورشیدی نزدیک می‌شویم و باز یک سال گذشت از عمرمان. سالی که در واپسین روزهای آن هستیم، پر از تنش و چالش و دغدغه‌های تمام نشدنی بود و هست. از بعد ذهنی و روانی تا مشکلات اقتصادی و معیشتی در ساختار برنامه زندگی روزمره و کرونا که گویا قصد ندارد دست از جان مردم ما بردارد.

 

سال 1400 خورشیدی، با تمام آنچه که گفتم بار سفرش را بسته و در حال گذر است و تنها ما می‌مانیم و خاطرات نانوشته‌ی تلخ و گاه شیرین آن! از دست دادن عزیزانمان در شرایط کرونایی و سایر اتفاق‌های تلخ و گزنده. روزی روزگاری گذشت و چه به سادگی زمان می‌گذرد و این رسم روزگار است. کاش می‌شد لحظه‌ها را پس گرفت از چنگال روزگار غریب و زمانه‌ی غلط! خوب می دانم و نیز خوب می دانید که شاید به خواسته‌هایمان نرسیدیم در سالی که گذشت، ولی زندگی جاری است و به قول یکی از شخصیت‌های ادبی و فرهنگی ایران زمین، بانو سیمین بهبهانی:" زندگی را زندگی کن همان گونه که دلت می‌خواهد " و باز یاد جمله‌ی زیبایی از زنده یاد حسین پناهی عزیز افتادم که گفت:" کاش زندگی دنده عقب داشت!". عزیزان جان! گاهی اوقات با خودم می گویم که زندگی را هر گونه نگاه کنم، زندگی نیز همان گونه به نگاه خواهد کرد. سخت نگیرید که آدمی به دمی و درنگی بسته است. یادم می‌آید در فیلم " اعتراض " استاد مسعود کیمیایی عزیز، یک دیالوگی بود که زنده یاد " مهدی فتحی " می‌گفت و آن این جمله بود که:" همه‌ی دنیا یک چار دیواری است!" به دنیا و آنچه در آن هست، دل نبندیم. خودمان باشیم و خود واقعی‌مان. از کسی انتظار نابجایی نداشته باشیم. در عصری که دوست داشتن نایاب‌ترین ارزانی خداست، همدیگر را دوست بداریم. به هم تهمت نزنیم. عاشق مهربانی باشیم. گذشته‌ها را رها کنیم و به فکر آینده خویش و دیگران باشیم.

بیشتربخوانید:

پیشنهادهایی برای شاد بودن در سال جدید

اگر در حق کسی کوتاهی کردیم و کردید، شهامت و شجاعت داشته باشید و برویم از او دل جویی کنیم. روزهای پایانی سال، با توکل به خداوند و اعتماد به نفس، گام در راه افزایش عاشقانگی و مهربانی برداریم و خود را از پیله‌ی تنهایی و خودستایی برهانیم. یاد جمله‌ای از زنده یاد خسرو شکیبایی عزیز افتادم که یک روز در استودیو پاپ گفت:" برای زیبا زندگی نکردن کوتاهی عمر را بهانه نکن، ما خود کوتاهی می‌کنیم." تیتر..... " عاشق خود و دیگران باشیم!" ... بوی خوش عید و تنگ ماهی و سفره‌ی هفت سین و .... بوی عیدی، بوی توپ، بوی کاغذ رنگی، بوی یاس جا نماز ترمه مادر بزرگ، بوی تند ماهی دودی وسط سفره‌ی نو.... با اینا زمستون و سر می‌کنم. با اینا خستگی مو در می‌کنم. یادی کرده باشم از هنرمند فقید زنده یاد:" فرهاد مهراد" که همیشه در متن‌های نوروزی‌ام از او و ترانه‌ی زیبایش یاد می‌کنم و باز یادی کنم از زنده یاد:" ناصر جان عبدالهی عزیز که می‌خواند:" بهار بهار صدا همون صدا بود.. صدای شاخه‌ها و ریشه‌ها بود... بهار بهار چه اسم آشنایی صدات میاد اما خودت کجایی؟ "... بهاری در پیش روی‌مان است، همزمان با بهار قرآن و ماه مبارک رمضان است. درست بعد از تعطیلات نوروز، بهار قرآن و ماه مبارک رمضان در پیش روی است و چه دلیرانگی و چه عاشقانگی‌ها در انتظارمان است ای خوبان و نیکان عزیزم.

 

توصیه‌های روان شناسی برای سالی پر از شادی و مهربانی!

1. با همدیگر مهربان باشیم و کینه‌ها رو دور بریزیم.

2. به پدر و مادرهایمان احترام بگذاریم و به آنان نیکی کنیم.

3. برای تمام درگذشتگان از خداوند متعال طلب آمرزش و مغفرت نماییم.

4. برای سلامتی روح و جسم و روان خود و دیگران تلاش کنیم.

5. یاد بگیریم که حقی را ضایع نکنیم.

6. به بزرگترهای خود احترام بگذاریم.

7. از خداوند متعال برای بیماران، طلب شفا کنیم.

8. از ته دل و قلبمان دعا کنیم که هر چه زودتر از چنگال بیماری کرونا رهایی یابیم و به زندگی طبیعی و عادی سال‌های پیشمان برگردیم.

9. از ته دل دعا کنیم که کسی بی گناه در پشت میله‌های زندان محبوس نباشد.

10 خداوند متعال را به خاطر تمام آنچه که به ما داده و نداده شکر گذار باشیم.

 بیشتر بخوانید:

احساسات منفی و تاثیر وحشتناک آن بر بدن

کلام آخر....

عزیزان جان و نیکان قشنگ روزگار من که شما باشید، برای هم دعایی خیر کنیم و من نیز به احترام همه شما دوستان عزیز خواننده که یک سال دیگر مقاله‌های من را خواندید، از یزدان بخشاینده آرزوی سلامتی و آرامش را برایتان خواهانم و شاید دیگر در خدمت شما عزیزان جان و نیکان قشنگ روزگارم نباشم و این نوشتار آخرین سکانسی باشد از مقاله‌های من برای نشریه دنیای زنان! امیدوارم اگر بدی یا کوتاهی و قصوری دیدید به بزرگواری خود ببخشید. سالی پر از شادی و مهربانی و عشق و محبت برایتان آرزو می‌کنم و امیدوارم سال 1401 خورشیدی، سالی باشد همراه با آرامش و آسایش و تندرستی و به دور از چشم نابخردان برای تمام شما خوبان و نیکان عزیزم. روزگارتان سرشار از عشق و مهربانی و پیشاپیش فرا رسیدن سال نو و بهار پرطراوت طبیعت و نوروز باستانی را به تمام عاشقان و شما عزیزان جان و نیکان قشنگ روزگار تبریک عرض می‌کنم. پاینده باشید، دل درست و یگانه!

بیشتر بخوانید:

بخشش به نیازمندان، کلید شادی و سلامت

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان