تفسیر میزان‌تری‌گلیسرید در آزمایش خون (۲)

افراد غیرفعال افرادی که دچار اضافه وزن هستند و افراد چاق افراد سیگاری مبتلایان به دیابت نوع ۲ و بیماران کلیوی افرادی که فاکتورهای ژنتیکی را دارا هستند کسانی که مرتباً الکل مصرف می‌کنند.

تفسیر میزان‌تری‌گلیسرید در آزمایش خون (2)

 

میزان تری‌گلیسیرید اندازه‌گیری شده بدین‌صورت طبقه‌بندی می‌شود:

بیشتر از500: خیلی بالا

499-200: بالا

mg/dl 199-150: مرز

کمتر از mg/dl 150: دلخواه

در افرادی که در زیر ذکر شده‌اند، ممکن است سطح تری‌گلیسرید به طور غیرعادی بالا باشد:

 افراد غیرفعال  افرادی که دچار اضافه وزن هستند و افراد چاق  افراد سیگاری  مبتلایان به دیابت نوع 2 و بیماران کلیوی  افرادی که فاکتورهای ژنتیکی را دارا هستند  کسانی که مرتباً الکل مصرف می‌کنند.

آیا غذایی که می‌خوریم روی تری‌گلیسیرید اثر می‌گذارد

بله، اولین راه برای کاهش تری‌گلیسیرید، تغییر رژیم غذایی است. اغلب افرادی که تری‌گلیسیرید بالا دارند دچار اضافه وزن هستند و چربی زیادی می‌خورند. کاهش وزن به همراه رژیم کم‌چرب معمولاً منجر به کاهش تری‌گلیسیرید می‌شود. بر اساس توصیه‌های تغذیه‌ای در رژیم 1800 کیلوکالری نباید بیشتر از 60 گرم چربی مصرف شود (حدود 30 درصد کالری دریافتی).

دریافت کالری اضافی به‌خصوص کالری آزادشده از شکر و الکل در افزایش تری‌گلیسیرید دخیل است. الکل نه‌تنها تولید چربی را در کبد افزایش می‌دهد، بلکه نقش مهمی در کاهش مقدار چربی که از خون برداشته می‌شود نیز دارد. غذاهای پرچرب نظیر گوشت قرمز، محصولات لبنی، امعاء و احشاء نیز علاوه بر رژیم غنی از شکر سبب بالا رفتن تری‌گلیسیرید می‌شوند.

هر جا تجمع بافت چربی جدید در بدنتان احساس می‌کنید، تری‌گلیسیریدها همان‌جا زیاد هستند و باعث افزایش تری‌گلیسیرید خون می‌شوند. علاوه بر رژیم غذایی، موارد دیگری که بر روی تری‌گلیسیرید تأثیر دارند، عبارتند از:

سن: با افزایش سن، تری‌گلیسیرید به آهستگی افزایش می‌یابد.

بیماری‌ها: بیماری‌های کبدی و کلیوی، هیپوتیروئیدیسم، دیابت و پرفشاری خون همه با سطح بالای تری‌گلیسیرید در ارتباط هستند.

داروها: بعضی داروها نظیر دیورتیک‌ها و استروئیدها موجب افزایش تری‌گلیسیرید می‌شوند.

وراثت: افزایش سطح تری‌گلیسیرید در افراد یک فامیل معمولاً مشاهده می‌شود، حتی گاهی افزایش تری‌گلیسیرید را در سنین بسیار پایین شاهد هستیم که ناشی از جنبه وراثتی آن است.

چه باید بخوریم

از نظر رژیم غذایی، شکر و الکل بیشترین تأثیر را روی تری‌گلیسیرید می‌گذارند. اگر شکر و ترکیبات حاوی کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده به مقدار زیاد مصرف می‌شوند، اولین گام برای کاهش تری‌گلیسیرید، کم کردن دریافت این مواد است. غذاهای زیر را باید تا حدامکان محدود نمود. آبنبات، شکر، شربت، نوشابه‌های شیرین، ژله، عسل و آبمیوه‌های آماده.

رژیم سالم که به کاهش تری‌گلیسیرید کمک می‌کند، شامل غلات، حبوبات، میوه‌ها، سبزیجات و محصولات حیوانی کم‌چرب می‌باشد. اگر این میزان کاهش جوابگو نبود، باید حتی میزان چربی به کمتر از 40 گرم در روز تقلیل یابد.

آیا تمرینات ورزشی در کاهش تری‌گلیسیرید تأثیر دارند

نقش ورزش در کاهش تری‌گلیسیرید بسیار مهم است. به‌طوری که در بعضی تحقیقات تأثیر آن را حدود 40 درصد کاهش در میزان تری‌گلیسیرید اولیه ذکر کرده‌اند. ورزش‌های هوازی نظیر پیاده‌روی، شنا، دوچرخه‌سواری و کوهنوردی از بهترین انتخاب‌ها هستند.

ترکیب رژیم به همراه ورزش به بهبود فشار خون بالا و قند خون غیرطبیعی می‌انجامد و از آنجایی که این دو مورد همیشه در افراد دچار تری‌گلیسیرید بالا مشاهده می‌شود، ورزش به‌طور غیرمستقیم نیز موجب کاهش تری‌گلیسیرید می‌شود.

برای کاهش تری‌گلیسیرید لازم است روی مواد زیر تمرکز کنید

1-‌ کاهش وزن 2-‌ حذف شکر و کاهش مصرف کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده 3- کاهش دریافت چربی و کلسترول 4-‌ انجام تمرینات ورزشی مرتب 5- کنترل منظم قند خون در افراد دیابتیک

افزودن اسیدهای چرب امگا- 3 به رژیم غذایی باعث کاهش تری‌گلیسیرید می‌شود. اگر شما تنها هفته‌ای 2 بار ماهی مصرف کنید یا از مکمل‌های امگا-3 استفاده نمایید، به‌طور موثری تری‌گلیسیرید شما کاهش می‌یابد.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان