تغذیه آنلاین

به‌طورکلی رژیم غذایی سالم و سرشار از فیبر برای همگان توصیه می‌شود، اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که در دوران بارداری این ماده مغذی می‌تواند نقش پررنگ‌تری در سلامت مادر و کودک داشته باشد.

تغذیه آنلاین

حدیثه خسروی؛ کارشناس ارشد تغذیه

 

رژیم غذایی التهاب زا و ریسک ابتلا به سرطان کولون

طبق مطالعات انجام‌شده، دانشمندان ارتباط بین سرطان کولون و رژیم غذایی حاوی مواد التهاب زا را تأیید کردند.

بر اساس نتایج به‌دست‌آمده، افرادی که در برنامه غذایی خود از مواد التهاب زا استفاده می‌کنند دو برابر بیشتر از سایر افراد به سرطان کولون مبتلا می‌شوند.

سرطان کولون چهارمین سرطان شایع در جهان است. کربوهیدرات تصفیه‌شده، گوشت قرمز و روغن‌های ترانس و اشباع در گروه مواد التهاب زا و ضد اکسیدان طبقه‌بندی می‌شوند.

ازآنجایی‌که پیروی از این برنامه غذایی منجر به افزایش ریسک ابتلا به سرطان کولون می‌شود، پیروی از رژیم غذایی مدیترانه‌ای و استفاده از ترکیبات آنتی‌اکسیدان از قبیل سبزیجات، مغزها غلات و روغن‌های غیراشباع باید در اولویت همگان قرار گیرد.

نوشیدنی‌های شیرین و سرطان 

مصرف نوشیدنی‌های شیرین و قندی در چند دهه اخیر در بین جوامع افزایش‌یافته است همان‌طور که مشخص است مصرف این نوشیدنی‌ها منجر به افزایش وزن و چاقی می‌شود که اصلی‌ترین ریسک فاکتور سرطان است.

تحقیقات نشان می‌دهد اضافه کردن 100 میلی‌لیتر نوشیدنی قندی و شیرین به برنامه غذایی ریسک ابتلا به انواع سرطان را 22 درصد و ریسک ابتلا به سرطان سینه را 18 درصد افزایش می‌دهد.

تأثیرات دی‌اکسید کربن بر کیفیت مواد مغذی

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های پیش رو در جهان، کاهش گرسنگی و سوءتغذیه است البته علاوه بر تأمین کالری موردنیاز تأمین ریزمغذی‌ها نیز مهم است.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که در طی 30 سال آینده تغییرات آب و هوایی و افزایش دی‌اکسید کربن (CO2) می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی منجر به کمبود مواد مغذی مهم مانند پروتئین، آهن و روی شود.

تغییرات اقلیمی و افزایش سطح دی‌اکسید کربن به ترتیب منجر به کاهش 19.5،14.4 و 14.6 درصدی پروتئین آهن و روی می‌شود.

سطح بالای CO2 می‌تواند باعث افزایش فتوسنتز و رشد در برخی از گیاهان شود، اما تحقیقات قبلی نشان داده‌اند که این امر منجر به کاهش ریزمغذی‌ها می‌شود.

به دنبال افزایش دی‌اکسید کربن، تا سال 2050 به‌طور متوسط 3 درصد از ریزمغذی‌های ترکیباتی از قبیل گندم، برنج، ذرت، جو، سیب‌زمینی، سویا و سبزی‌ها کاهش می‌یابد.

به‌طورکلی مردم در کشورهایی با درآمد کم و متوسط که بیشترین دریافت پروتئین را از منابع گیاهی داشته‌اند بیشتر در معرض خطر کمبود دریافت ریزمغذی‌ها قرار خواهند گرفت.

پره اکلامپسی و مصرف منابع غنی از فیبر 

به‌طورکلی رژیم غذایی سالم و سرشار از فیبر برای همگان توصیه می‌شود، اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که در دوران بارداری این ماده مغذی می‌تواند نقش پررنگ‌تری در سلامت مادر و کودک داشته باشد.

مطالعات نشان می‌دهد که، کاهش میزان استات، که عمدتاً توسط تخمیر فیبر در روده تولید می‌شود با بروز پره اکلامپسی مرتبط است.

پره اکلامپسی در 10 درصد از بارداری‌ها رخ می‌دهد و با فشارخون بالا، پروتئین در ادرار و آدم در مادر مشخص می‌شود.

مطالعه حاضر نشان داد که پره اکلامپسی بر رشد اندام مهم ایمنی جنین یعنی تیموس تأثیر می‌گذارد.

تیموس نقش مهمی در تأمین و نگهداری سلامتی بدن بعهده دارد زیرا سلول‌های T که از تیموس ترشح می‌شوند موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند.

مکانیسم‌های تأثیر استات بر روی تقویت سیستم ایمنی جنین موش‌ها بررسی‌شده و مشخص شد استات نقش مهمی در رشد تیموس و سلول‌های T در جنین دارد.

نتایج این بررسی نشان داد که مصرف محصولات متابولیکی حاوی باکتری‌های روده در دوران بارداری می‌تواند روش مؤثری برای حفظ بارداری سالم و جلوگیری از آلرژی و شرایط خود ایمنی در زندگی نوزاد باشد. 

نور آبی در شب و مصرف شیرینی در موش‌ها

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که فقط یک ساعت قرار گرفتن در معرض نور آبی در شب سطح قند خون موش هارا بالا می‌برد و مصرف قند را در موش‌های صحرایی افزایش می‌دهد.

البته تحقیقات قبلی هم بر ارتباط قوی بین چاقی و میزان نور مصنوعی در شب تأکید کرده بودند.

بخش عمده‌ای از نور مصنوعی که اکنون در معرض آن قرارگرفته‌ایم ناشی از چراغ‌های LED و صفحه‌نمایش‌های LED است که سطح بالایی از نور آبی را ساطع می‌کنند.

سلول‌های شبکیه چشم نسبت به این نور آبی حساس هستند و به‌طور مستقیم اطلاعات را به مناطقی از مغز که اشتها را تنظیم می‌کنند، می‌فرستند.

در مطالعه فوق، موش‌ها را در معرض نور آبی در شب قراردادند و میزان مصرف مواد غذایی و تحمل گلوکز را در روز بعد اندازه‌گیری کردند.

مشخص شد که تنها پس از یک ساعت قرار گرفتن در معرض نور آبی شبانه، تحمل گلوکز در موش‌های صحرایی تغییر کرده است، که خود یک علامت هشداردهنده پیش دیابت است.

پس از قرار گرفتن در معرض نور آبی، مشاهده شد که حیوانات در آن شب، بیشتر از سایر شب‌ها که نور آبی وجود ندارد، قند می‌خورند.

می‌توان نتیجه گرفت که قرار گرفتن در معرض نور مصنوعی، به‌ویژه نور آبی و استفاده از صفحه‌نمایش در شب ممکن است تمایل ما به خوردن غذاهای شیرین افزایش دهد و توانایی مغز ما را در پردازش قند مختل کند. 

نقش چراغ راهنمای تغذیه بر کنترل کالری مصرفی 

یک مطالعه جدید نشان داد که برچسب زدن به مواد غذایی با نمادهای ساده "چراغ راهنمایی" که نشانگر ارزش نسبی سلامتی مواد غذایی است در کافه بیمارستان با کاهش کالری خریداری‌شده توسط کارکنان همراه می‌باشد.

در این برنامه برچسب‌های سبز حاوی سالم‌ترین غذاها بوده و مواد غذایی که دارای برچسب زرد و قرمز بودند به ترتیب از میزان سالم بودن مواد غذایی کاسته می‌شد.

پس از یک دوره دوساله مشخص شد بیشترین کاهش کالری در بین کارمندان به دنبال کاهش خرید مواد غذایی با برچسب قرمز حاصل‌شده است.

برای کارمندانی که بیشتر از همه به کافه‌تریا مراجعه می‌کردند، کاهش کالری برابر با کاهش وزنی معادل 2 کیلوگرم در طول دو سال مشاهده شد.

رابطه میان پروپیونیک اسید و اوتیسم 

آزمایش‌ها بر روی سلول‌های بنیادی نشان داده‌اند که سطوح بسیار زیاد پروپیونیک اسید، تعداد سلول‌هایی که به ایجاد تمایز نورون‌ها را ادامه می‌دهند را کاهش داده و برشمار سلول‌های مولد گلیال می‌افزاید.

اگرچه سلول‌های گلیال می‌توانند از عملکرد نورونی پشتیبانی کنند اما افزایش بیش‌ازحد سلول‌های گلیال (gliosis) می‌تواند منجر به التهاب مغز شود و اتصال بین نورون‌ها را مختل کند.

در مطالعه جدید مشاهده کردند که پروپیونیک اسید بیش‌ازحد می‌تواند به مسیرهای مولکولی آسیب برساند که به‌طورمعمول نورون‌ها را قادر به ارسال اطلاعات به بقیه بدن می‌کنند.

محققان پیشنهاد می‌کنند که چنین اختلالی در توانایی برقراری ارتباط مغز ممکن است ویژگی‌های مربوط به ASD مانند رفتارهای تکراری و مشکلات مربوط به تعامل اجتماعی را توضیح دهد.

آن‌ها همچنین پیشنهاد می‌کنند که خوردن غذاهای فرآوری شده به‌احتمال‌زیاد دارای سطوح بالایی از پروپیونیک اسید است که در دوران بارداری ممکن است باعث افزایش سطح پروپیونیک اسید در روده مادران شود که می‌تواند به جنین منتقل شود.

بااین‌حال پروپیونیک اسید به‌طور طبیعی در روده وجود دارد و تغییراتی که در بارداری اتفاق می‌افتد می‌تواند به‌طور طبیعی باعث افزایش پروپیونیک اسید شود.

محققان در این تحقیق بیان کردند که این تحقیق تنها اولین گام به سمت درک بهتر ASD است.

اما ما اطمینان داریم که در مسیر درست قرار داریم تا درنهایت علت اوتیسم را کشف کنیم.

کلسترول و بروز زودهنگام آلزایمر

افزایش سطح کلسترول با افزایش خطر ابتلا به آلزایمر در طول زندگی مرتبط است.

عوامل ژنتیکی مرتبط با کلسترول باعث افزایش بروز این ریسک می‌شود.

تحقیقات قبلی نشان داده است که یکی از عوامل اصلی بروز بیماری آلزایمر، جهش در یک ژن خاص به نام APOE است.

این نوع APOE، APOE e4 نامیده می‌شود، که سطح کلسترول در گردش خون، به‌ویژه لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) را افزایش می‌دهد.

این کلسترول به‌عنوان کلسترول بد شناخته‌شده است. بروز آلزایمر زودهنگام معمولاً قبل از 65 سالگی است.

APOE e4 مسئول 10 درصد از بروز این نوع آلزایمر است.

پس از انجام بررسی‌های آزمایشگاهی، محققان دریافتند که در شرکت‌کنندگان با سطوح بالای LDL احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر بیشتر است.

بیشتر بخوانید:

دانستنی‌های تغذیه

دانستنی‌های همگانی تغذیه

تغذیه آنلاین

تغذیه آنلاین

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان