ماهان شبکه ایرانیان

مسبب مرگ ۳۸۰۰۰ نفر؛ آلایندگی فراتر از انتظار خودروهای دیزلی

تحقیقات جدید نشان داده است که خودروها و کامیون های دیزلی که در سرتاسر جهان و در بیش از ۱۰ کشور در حال تردد هستند، ۵۰ درصد گاز اکسید نیتروژن (NOx) بیش از چیزی که تصور می شد را منتشر می کنند. این میزان آلایندگی در مرگ حدود ۳۸ هزار نفر در سال ۲۰۱۵ در سراسر جهان دخیل بوده است.

مسبب مرگ 38000 نفر؛ آلایندگی فراتر از انتظار خودروهای دیزلی

تحقیقات جدید نشان داده است که خودروها و کامیون های دیزلی که در سرتاسر جهان و در بیش از 10 کشور در حال تردد هستند، 50 درصد گاز اکسید نیتروژن (NOx) بیش از چیزی که تصور می شد را منتشر می کنند. این میزان آلایندگی در مرگ حدود 38 هزار نفر در سال 2015 در سراسر جهان دخیل بوده است.

در تحقیقات جدیدی که نتیجه ی آنها اخیرا در نشریه ی Nature منتشر شده است محققان میزان انتشار گازهای سمی خروجی از اگزوز خودروهای دیزلی در هنگام حرکت در جاده را با میزان انتشار همین گازها در هنگامی که خودرو در آزمایشگاه قرار دارد اندازه گیری و مقایسه کرده اند.

کشورهایی که این تست در آنها انجام شده است شامل برزیل، استرالیا، کانادا، چین، اتحادیه ی اروپا* هند، ژاپن، روسیه، ایالات متحده و کره ی شمالی هستند که این کشورها در سال 2015 مجموعا 80 درصد بازار جهانی خودروهای دیزلی را به خود اختصاص داده بودند. آسوشیتد پرس گزارش کرده است که این آزمایش ها ثابت کرده اند که میزان اکسید نیتروژن تولید شده توسط خودروهای دیزلی 5 میلیون تن بیش از عدد 9.4 میلیون تنی بوده است که قبلا در آزمایشگاه ها اندازه گیری شده بود.

گاز  اکسید نیتروژن (NOx) گازی است که از سوختن سوخت های فسیلی و زغال سنگ تولید می شود و در خروجی اگزوز خودروهای احتراق داخلی نیز وجود دارد.

استنشاق این گاز می تواند سبب بروز آسیب در ریه و قلب شود و عوارض آن بر روی انسان شامل سرطان ریه هستند و حتی انجمن بین المللی حمل و نقل پاک این گاز را به عنوان یکی از عوامل اصلی سرطان ریه در جهان عنوان کرده است.

دولت ها و سازمان های استاندارد معمولا تنها تست های روتین را بر روی خودروهای دیزلی جدید انجام می دهند تا اطمینان حاصل کنند این خودروها از پس استانداردهای موجود بر می‌آیند.

ایراد بزرگ این تست های این است که شرایط واقعی رانندگی در جاده در آنها شبیه سازی نمی شود و به همین دلیل میزان گازهای آلاینده ای که در تست ها اندازه گیری می شود کمتر از میزانی است که همان خودرو در دنیای واقعی و در عمل از خود انتشار می دهد.

این تحقیقات دخالت آلایندگی ناشی از خودروهای دیزلی در 38 هزار مورد مرگ و میر را تخمین زده اند که بیشتر این مرگ و میرها در اروپا، چین و هند اتفاق افتاده اند.

همچنین تخمین زده می شود که 110 نفر بیشتر از این آمار نیز در ایالات متحده جان خود را از دست داده باشند. البته این نتایج چندان نیز شوکه کننده و غیر قابل باور نبودند چون قبلا نیز تحقیقی در ماه ژانویه انجام شده بود که ثابت کرده بود خودروهای دیزلی جدید اروپایی آلایندگی بسیار بیشتری در مقایسه با اتوبوس ها و کامیون ها دارند و دلیل آن نیز این است که استانداردهای آلایندگی که بر روی خودروهای تجاری همانند کامیون ها و اتوبوس ها اعمال می شوند بسیار سختگیرانه تر از استانداردهایی هستند که بر روی خودروهای سواری دیزلی اعمال می شوند.

ضمن اینکه حتی اگر سواری های دیزلی در آزمایشگاه بتوانند این تست ها را با موفقیت بگذرانند، در دنیای واقعی آلایندگی آنها بیشتر از عددی خواهد بود که در آزمایشگاه به ثبت رسیده است.

انجام این تحقیقات پس از آن آغاز شد که در سپتامبر 2015 ماجرای رسوایی آلایندگی خودروهای دیزلی فولکس واگن موسوم به ماجرای دیزل گیت پیش آمد و توجهات جهانی را به سمت میزان آلایندگی خودروهای دیزلی جلب کرد.

محققانی که این تحقیق را انجام داده اند پیشنهاد کرده اند که برای کاهش مرگ و میر ناشی از آلایندگی گاز اکسید نیتروژن باید قوانین زیست محیطی سخت گیرانه تری را برای خودروهای دیزلی وضع کرد. به گفته آنها در صورتی که این قوانین وضع و اجرا شوند تا سال 2040 از مرگ حدود 174 هزار نفر پیشگیری خواهد شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان