«دنیای‏‌اقتصاد» روند بازارهای مالی را بررسی می‌کند

لیدری دلار در بازارهای داخلی

یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

سیگنال مثبت از دادوستدهای بورسی

10

روز یکشنبه شاخص کل با افت بیش از 5 هزار واحد معادل 34/ 0 درصد کاهش در سطح یک میلیون و 572 هزار واحدی ایستاد. اما در مقابل شاخص هموزن با وجود افت صبحگاهی، در نهایت تغییر مسیر داد و برخلاف شاخص کل با رشد 07/ 0 درصد سبزپوش شد. در این روز منفی، ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق تقدم) اما رکوردی جدید ثبت کرد و با رسیدن به رقم 5807 میلیارد تومان، در بالاترین مقدار از مهر سال گذشته قرار گرفت. روز گذشته زیرمجموعه‌های گروه‌های پتروپالایشی و برخی لیدرهای خودرویی بیشترین فشار نزولی را به بازار وارد کردند تا حقیقی‌‌ها بار دیگر به زمین فروش سهام بازگردند. در چنین شرایطی به عقیده برخی کارشناسان انتظار می‌‌رود بورس تهران هفته‌‌ای نسبتا متعادل را با حفظ کانال 5/ 1 میلیون واحدی داشته باشد.

بازار سکه

رشد ریسک سرمایه‌‌گذاری سکه

11

بازار طلا و سکه طی معاملات روز یکشنبه مجددا بر مدار صعود قرار گرفت. رشد قیمت سکه امامی در روز گذشته همزمان با افزایش نرخ دلار در بازار آزاد اتفاق افتاد. به‌طوری که این فلز گرانبهای داخلی با رشد بیش از 300 هزار تومان به قیمت 14 میلیون و 460 هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. همین امر باعث شد فاصله بین ارزش ذاتی سکه امامی با ارزش بازاری آن بیشتر از قبل شود و همچنان در سطح 18 ماهه خود باقی بماند. بر این اساس حباب سکه یاد شده به بیش از یک میلیون و 500 هزار تومان اوج گرفت و ریسک سرمایه‌‌گذاری را برای سرمایه‌‌گذاران این بازار افزایش داد. برخی از کارشناسان بازار بر این باور هستند که احتمال ایجاد رفتار رفت و برگشتی در بازار سکه به دلیل قرار گرفتن در یک موقعیت تکنیکالی اصلاحی وجود دارد.

بازار طلای جهانی

تمایلات نزولی طلای جهانی

12

طلای جهانی به دلیل ادامه درگیری میان روسیه و اوکراین و افزایش نگرانی سرمایه‌‌گذاران نسبت به تورم و همچنین به حداقل رسیدن احتمال عقب‌‌نشینی شاخص دلار، در هفته گذشته افت شدیدی را تجربه کرد. به‌طوری که این فلز گرانبها با عملکرد منفی هفتگی 85/ 3 درصد در قیمت 1810 دلار و 30 سنت به کار خود پایان داد. به عقیده عده‌‌ای از کارشناسان این حوزه تضعیف طولانی‌‌مدت دلار در شرایط فعلی بازار محتمل به نظر نمی‌‌رسد. زیرا باور دارند عواملی همچون درگیری‌‌های روسیه و اوکراین، نگرانی‌‌ها از تورم در بحبوحه‌‌ قرنطینه‌ها در چین و چشم‌‌اندازهای سخت‌‌تر فدرال رزرو که باعث افزایش ارزش دلار شده‌‌اند، باید در هفته جاری دست‌نخورده باقی بمانند. بر این اساس انتظار می‌‌رود تلاش‌‌های طلا برای بازیابی قیمت خود در کوتاه‌‌مدت محدود باقی بماند و بیشتر با تمایلات نزولی روبه‌رو باشد.

بازار اوراق مسکن

مدار صعودی اوراق مسکن

13

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در بازار فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد روز یکشنبه را نیز همانند روند روزهای قبل صعودی سپری کرد. به‌طوری که تمامی این اوراق تسهیلات بانکی با رشد 5 درصدی جایگاه خود را به بالای 130 هزار تومان افزایش دادند. «تسه9912» نیز همسو با دیگر اوراق مسکن سبزپوش شد و با رشد 5 درصد معادل 6 هزار و 434 تومان کار خود را در قیمت پایانی 135 هزار و 118 تومان خاتمه داد. برخی از کارشناسان این حوزه بر این باور هستند که بازار مسکن از پارامترهای مختلفی همچون تورم عمومی، بازارهای موازی همچون دلار، میزان تولید مسکن در سال، هزینه ساخت املاک، تورم نهاده‌های ساختمانی و همچنین نرخ دستمزد تاثیر می‌‌پذیرد. به‌این ‌ترتیب گفتنی است تغییرات اخیر قیمت کالاهای اساسی و خوراکی شاید اثر چندانی بر این بازار نداشته باشد.

بازار نفت

فشارهای طلای سیاه

14

پس از اینکه ذخایر بنزین هفته گذشته برای ششمین هفته متوالی کاهش یافت و قیمت آن نیز در ایالات متحده به بالاترین حد خود رسید، بهای نفت‌‌ روند متعادلی همراه با نوسانات محدودی را پیش گرفت. این امر باعث شد تا اختلاف قیمت بنزین و نفت‌‌ خام که معیار سود پالایشی است، به بالاترین حد خود از ماه آوریل 2020 برسد. در عین حال چین آماده کاهش محدودیت‌‌های همه‌گیری ویروس کرونا است که در افزایش قیمت نفت موثر بود و باعث شد طلای سیاه روزهای پایانی هفته را مثبت طی کند. همچنین نگرانی‌‌های عرضه نفت مبنی بر ممنوعیت احتمالی خرید نفت روسیه توسط اتحادیه اروپا همچنان در بازار باقی مانده است. بر این اساس نفت خام برنت با عملکرد مثبت 8/ 2 درصد هفته را به پایان رساند. نفت WTI نیز توانست عملکرد مثبت 36/ 0 درصدی را در کارنامه هفتگی خود به ثبت برساند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان