چرا اکوسیستم ترا فروپاشید؟

داستان تبخیر فوری لونا

دنیای اقتصاد : هفته گذشته رمزارز لونا(LUNA) سر و صدای زیادی به‌پا کرد. رمزارزی که پایه حفظ ارزش استیبل‌کوین UST بود، طی روزهای اخیر تقریبا تمام ارزش خود را از دست داده و از قیمت ۸۶ دلار در ۵ مه ‌به قیمت ۰۰۰۰۰۲۲/ ۰ دلار در ۱۳ ماه می‌رسید

استیبل‌کوین‌ها اصطلاحا به رمزارزهایی گفته می‌شود که با استفاده از روش‌های مختلف در تلاشند که ارزش یک توکن خود را همواره برابر با یک واحد از یک پول فیات مانند دلار، یورو یا هر ارز دیگری حفظ کنند. برخی از رمزارزها مانند تتر برای حفظ ارزش خود، از یک پشتوانه ارزی استفاده می‌کنند. رمزارز تتر برای حفظ ارزش خود ارز دلار را در یک حساب بانکی قفل کرده و به اندازه ارزش سپرده، تتر منتشر می‌کند. اما برخی دیگر از رمزارزها از یک الگوریتم خاص مبتنی بر عرضه و تقاضا برای حفظ ارزش کمک می‌گیرند.

UST رمزارزی بود که با کمک یک الگوریتم و آربیتراژ ارزش توکن لونا در بازار ارزش خود را حفظ می‌کرد. شیوه کار این رمزارز به زبان ساده این‌گونه بود که UST قابلیت تبدیل به لونا داشت و با سوزاندن لونا، رمزارز UST منتشر می‌شد. زمانی که تقاضا موجب افزایش ارزش UST می‌شد، معامله‌گران با تبدیل لونا به UST سود کرده و با افزایش عرضه UST، قیمت آن به یک دلار باز می‌گشت. درصورت کاهش قیمت UST هم با تبدیل UST به لونا، عرضه آن کاهش یافته و ارزش آن به یک دلار باز می‌گشت.

برای مثال زمانی که ارزش UST به 01/ 1 دلار می‌رسید، با تبدیل یک دلار از لونا به UST، معامله‌گر یک درصد سود می‌کرد و زمانی که قیمت UST به 99/ 0 دلار کاهش می‌یافت، با تبدیل UST به لونا، دوباره معامله‌گر یک درصد سود می‌کرد. در نتیجه با استفاده از فرصت آربیتراژی میان دلار و UST با کمک رمزارز لونا، ارزش UST نزدیک به یک دلار حفظ می‌شد.

پس از کاهش شدید ارزش بیت‌کوین و ایجاد ترس و فشار فروش در بازار، تقاضا برای استیبل‌کوین‌ها افزایش پیدا کرد و همین موضوع نیز موجب انتشار مقدار زیادی استیبل‌کوین در بازار شد. در کنار این موضوع، رمزارز لونا که پشتوانه ارزشی رمزارز UST نیز بود، با فشار فروشندگان مواجه شد. این رمزارز از میانه‌های فوریه تا میانه‌های آوریل تقریبا دوبرابر شده بود و با ریزش بیت‌کوین و نزدیک شدن آن به حمایت 30هزار دلار، حدود 20 درصد از ارزش خود را از دست داد. پس از آنکه بیت‌کوین 30 هزار دلار را از دست داد، فشار فروش ایجاد شده در این رمزارز موجب شد رمزارز UST نیز توازن خود با دلار را از دست بدهد و به 5/ 0 دلار هم برسد. کاهش شدید ارزش UST معامله‌گران را مجاب کرد تا UST خود را به لونا تبدیل کرده و با انتشار مقدار بیشتری لونا، عرضه آن افزایش یافته و همین افزایش عرضه در کنار نبود تقاضا موجب شد قیمت این رمزارز به صفر میل کند. در نهایت با فروپاشی لونا، UST نیز بخش زیادی از ارزش خود را از دست داد و در نهایت موجب زیان سنگین بنیاد ترا شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان