پیش‌‌‌نویس توافق وین آماده است

مکرون: مصمم به احیای برجام هستیم

سخنگوی وزارت امورخارجه فرانسه: پیش‌نویس توافق بیش از دو ماه است که آماده شده است

 پیش‌‌‌نویس توافق وین آماده است

وزارت امور خارجه فرانسه اعلام کرد که پیش‌‌‌نویس توافق پایبندی به برجام از بیش از دو ماه قبل آماده بوده و مذاکره‌‌‌کنندگان به همین دلیل وین را ترک کردند اما موضوعی خارج از برجام میان تهران و واشنگتن مطرح است. به گزارش «ایرنا»، سخنگوی این وزارتخانه در نشست خبری دیروز در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «آیا به ازسرگیری سریع مذاکرات هسته‌ای ایران در وین امیدوار هستید؟ ایران چه راهکارهایی ارائه کرده است؟»، گفت: «پیش‌‌‌نویس توافق پایبندی به برجام از بیش از دو ماه قبل آماده بوده است و مذاکره‌‌‌کنندگان به همین دلیل وین را ترک کردند چون متقاعد شده بودند این توافق در اسرع وقت منعقد می‌شود.» وی افزود: «موضوعی خارج از برجام که میان ایران و آمریکا مطرح است تاکنون این امکان را نداده است.» سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه اعلام کرد: «ما از طرفین می‌خواهیم که رویکردی مسوولانه در پیش گرفته و فورا تصمیمات لازم برای انعقاد این توافق‌نامه را اتخاذ کنند. این یک خطای جدی و خطرناک است اگر فکر کنیم که این مساله می‌تواند در زمان نامحدودی روی میز بماند. این در حالی است که ادامه برنامه (هسته‌‌‌ای) با سرعت فعلی در حالی که پیشرفت برنامه، که با همان سرعت ادامه دارد، خطر محرومیت آن از مزایای عدم‌اشاعه را به همراه دارد.»

دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها که از ششم دی‌‌‌ماه سال گذشته آغاز شد، از 20 اسفند 1400 به پیشنهاد مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وارد یک دوره تنفس شده بود و مذاکره‌کنندگان برای مشورت‌‌‌های سیاسی به پایتخت‌‌‌های خود بازگشته‌‌‌اند. آمریکا مدعی است: «اگر ایران خواهان لغو تحریم‌ها فراتر از توافق هسته‌‌‌ای 2015 است، باید به نگرانی‌های آمریکا فراتر از برجام رسیدگی کند.» دولت بایدن که مدعی رویکرد دیپلماسی در قبال ایران و نیز تلاش برای بازگشت به برجام بوده، تاکنون گامی در جهت نشان دادن حسن نیت خود برنداشته است. قریب به اتفاق کشورهای مشارکت‌کننده در گفت‌وگوها، خواهان جمع‌‌‌بندی سریع‌‌‌تر مذاکرات هستند اما دستیابی به توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی آمریکا در خصوص چند موضوع باقی‌‌‌مانده مهم و کلیدی است. حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران می‌گوید: توافق خوب و قابل اتکا در دسترس است؛ اگر آمریکا تصمیم سیاسی خود را گرفته و به تعهداتش پایبند باشد.

آمریکا: مسائل اندکی باقی‌مانده است

این در حالی است که آمریکا سعی دارد توپ را در زمین ایران بیندازد و ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز گذشته در سخنانی گفت: «ما معتقدیم که اکنون، این ایران است که باید جدیت خود را نشان دهد. همان‌طور که قبلا هم اعلام کرده بودیم، تعداد کمی از مسائل حل نشده باقی مانده‌‌‌اند. ما معتقدیم که اگر ایران تصمیم لازم را بگیرد، این مسائل مرتبط با برنامه هسته‌‌‌ای ایران را می‌توان به سرعت و به‌‌‌طور موثر حل کرد.» سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا تاکید کرد: «ما همچنان بر این باوریم که بازگشت متقابل به پایبندی به برجام در راستای منافع امنیت ملی آمریکاست.»

به گزارش «ایسنا»، ند پرایس سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در نشست خبری هفتگی خود در پاسخ به سوالی درباره ادعاهای وزیر جنگ رژیم صهیونیستی مبنی بر نصب سانتریفیوژهای پیشرفته  IR-6 در تاسیسات هسته‌‌‌ای نطنز گفت: «من نمی‌‌‌خواهم درخصوص ارزیابی‌‌‌هایمان از فعالیت‌های هسته‌‌‌ای ایران به صورت عمومی صحبت کنم. همان‌طور که احتمالا می‌‌‌دانید بخش زیادی از این اطلاعات از عناصری به دست می‌‌‌آید که اغلب به‌‌‌طور علنی درباره آن صحبت نمی‌‌‌کنیم اما باید بگویم که ما به‌‌‌طور منظم با شرکای اسرائیلی خود اطلاعات را به اشتراک می‌‌‌گذاریم.» بنابر گزارش وب‌سایت وزارت امورخارجه آمریکا، پرایس در ادامه با تکیه بر ادعاهای تکراری و ‌‌‌واهی واشنگتن درباره ماهیت برنامه هسته‌‌‌ای کشورمان گفت: «ما در زمینه‌‌‌های مختلف دارای درک مشترک هستیم و منافع راهبردی مشترک داریم و آن هم، این است که ایران هرگز به سلاح هسته‌‌‌ای دست پیدا نکند. البته شرکای اسرائیلی ما تنها کسانی نبوده‌‌‌اند که از پیشرفت برنامه هسته‌‌‌ای ایران پس از خروج دولت پیشین آمریکا از برجام در سال 2018 ابراز نگرانی کرده‌‌‌اند. ما نیز نسبت به سرعت پیشرفت‌‌‌های هسته‌‌‌ای ایران نگران هستیم.» وی ادامه داد: «به همین دلیل است که همچنان در حال بررسی امکان دستیابی به بازگشت متقابل به پایبندی به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هستیم، چراکه این کار هنوز هم در راستای منافع ماست و برنامه هسته‌‌‌ای ایران را بار دیگر محدود خواهد کرد.»

این در حالی است که وزیر جنگ رژیم اسرائیل روز سه‌شنبه 27 اردیبهشت و یک روز قبل از سفر به ایالات متحده در سخنانی مدعی شد که جمهوری اسلامی ذخایر اورانیوم 60‌درصدی خود را در دو ماه دو برابر کرده است و تلاش می‌کند، تولید و نصب 1000 سانتریفیوژ پیشرفته را در محلی در نزدیکی تاسیسات هسته‌‌‌ای نظنز تکمیل کند. بنی‌گانتس، وزیر جنگ اسرائیل به بررسی تهدیدهایی پرداخته که به ادعای او از سوی ایران متوجه رژیم اسرائیل است. او در سخنرانی خود در کنفرانس «نظم نوین جهانی» با مطرح کردن ادعاهایی هشدار است داده که ایران «به انباشت دانش و تجربه برگشت‌ناپذیر در توسعه، تحقیق، تولید و بهره‌برداری از سانتریفیوژهای پیشرفته ادامه می‌دهد و تنها چند هفته با انباشت مواد شکافت‌‌‌پذیر که برای اولین بمب کافی است فاصله دارد.» او در ادامه مدعی شده که جمهوری اسلامی 60کیلوگرم مواد غنی‌‌‌شده 60‌درصدی را نگهداری می‌کند و مانع دسترسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تاسیسات خود می‌شود. به ادعای گانتس، جمهوری اسلامی در حال حاضر حتی تلاش می‌کند تا تولید و نصب 1000 سانتریفیوژ پیشرفته IR6 را در تاسیسات هسته‌‌‌ای زیرزمینی جدیدی در نزدیکی نطنز تکمیل کند. او ادامه داد: «هزینه جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی اکنون کمتر از یک سال دیگر خواهد بود.» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی روز گذشته برای گفت‌‌‌وگو درباره ایران و اوکراین عازم آمریکا شد.

به‌گزارش «ایسنا»، به نوشته روزنامه هاآرتص، بنی‌گانتس وزیر جنگ رژیم صهیونیستی گفت: «در شرایطی که تنش‌‌‌ها با روسیه بر سر جنگ اوکراین ‌‌‌و همچنین نگرانی‌ها نسبت به توسعه برنامه هسته‌‌‌ای ایران افزایش داشته است، گانتس در جریان سفر خود قرار است با ولید آستین وزیر دفاع و جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا ملاقات داشته باشد.» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی همچنین با تکرار ادعاهای همیشگی صهیونیست‌‌‌ها علیه کشورمان گفت: «من درباره تقویت همکاری‌‌‌های امنیتی ‌‌‌و مواجهه با چالش‌های منطقه‌‌‌ای صحبت خواهم کرد که در راس آنها ایران قرار دارد و لازم است که تمام بازیگران میانه‌‌‌رو در منطقه در برابر آن متحد شوند.»

 آمریکا مشتاق گفت‌وگو با مورا

سخنگوی دستگاه دیپلماسی آمریکا در بخش دیگری از صحبت‌‌‌های خود در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا گزینه نظامی علیه ایران روی میز است؟ تصریح کرد: «ما کماکان معتقدیم که دیپلماسی و گفت‌‌‌وگو می‌تواند به صورت پایدار، بادوام و همیشگی یک فرصت برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌‌‌ای ایجاد کند.» وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره سفر انریکه مورا، هماهنگ‌کننده مذاکرات وین به تهران و پیشنهادهای ارائه شده از سوی مقامات ایرانی به وی گفت: «واضح است که ما به صورت علنی مذاکره نمی‌‌‌کنیم اما باید بگویم که ما و شرکای‌‌‌مان مدتی است که آماده هستیم.» وی ادامه داد: «ما مثل همیشه از انریکه مورا و تیم وی برای تلاش‌‌‌هایشان قدردانی می‌‌‌کنیم و مشتاق گفت‌‌‌وگوی دقیق‌‌‌تر با آنها طی روزهای آینده هستیم.»

 مسائل خارج از برجام

این در حالی است که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بخش دیگری از نشست خبری روز چهارشنبه خود بدون اشاره به زیاده‌‌‌خواهی‌‌‌ و کارشکنی‌‌‌های واشنگتن در طول مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین تاکید کرد: «همان گونه که قبلا هم گفته شده، دستیابی به توافق قطعی نیست.» وی مدعی شد: «ایران باید تصمیم بگیرد که همچنان می‌‌‌خواهد بر شروط خارج از برجام خود پافشاری کند یا اینکه آماده است توافق برجام را به سرعت به سرانجام برساند. ما می‌دانیم که این توافق منافع امنیت ملی آمریکا را تامین می‌کند و در مقابل نیز منافع سایر طرف‌‌‌ها را تامین خواهد کرد.» سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ایران نیز موضع مشابهی دارد و می‌‌‌گوید که آمریکا باید تصمیم بگیرد، مدعی شد: «چند طرف در این مذاکرات وجود دارند. اگر از آنها سوال کنید به شما خواهند گفت که آمریکا به‌‌‌طور غیرمستقیم اما با حسن نیت و صداقت با هدف دستیابی به یک پایبندی به بازگشت متقابل به برجام مذاکره کرده است، اما متاسفانه این امر همیشه در مورد ایران صدق نمی‌‌‌کند.»

 نقش سازنده قطر

پرایس در بخش دیگری از این نشست خبری درباره گفت‌‌‌وگوهای تلفنی آنتونی بلینکن وزیر امورخارجه آمریکا با همتای قطری خود و سفر امیر قطر به تهران توضیح داد: «برای اطلاع از جزئیات این سفر، شما را به مقامات قطری ارجاع می‌‌‌دهم. آنچه می‌توانم بگویم این است که ما از نقش سازنده قطر در تلاش‌‌‌های دیپلماتیک ما برای دستیابی به راه‌حل‌‌‌های دیپلماتیک با ایران درخصوص برخی از موضوعات مهم و مشکل میان تهران و واشنگتن، ازجمله آزادی شهروندان آمریکایی و بازگشت متقابل به پایبندی به برجام قدردانی می‌‌‌کنیم.»

 آزادی زندانی‌‌‌ها و برجام

وی همچنین درباره شهروندان آمریکایی بازداشت شده در ایران گفت: «ما هیچ اولویت بالاتری از آزادی شهروندان آمریکایی چه در ایران و چه در سایر مناطق جهان نداریم.» پرایس در عین حال مدعی شد: «ما سرنوشت این افراد را به مذاکرات هسته‌‌‌ای با ایران و احتمال بازگشت متقابل به پایبندی به برجام مرتبط نکرده‌‌‌ایم، زیرا این بازگشت قطعی نیست. ما می‌خواهیم که بازگشت شهروندان آمریکایی به خانه که به گفته او،  ناعادلانه بازداشت شده‌‌‌اند، یک امر قطعی باشد. ما درخصوص این اولویت به طرف ایرانی توضیح داده‌ایم و به تلاش‌‌‌های خود در این زمینه، صرف نظر از اینکه نتیجه مذاکرات وین چه خواهد بود، ادامه می‌‌‌دهیم.»

02- (1) copy

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان