«دنیای‌اقتصاد» روند بازارهای مالی را بررسی می‌کند

سرخ‏‌پوشی همزمان بازارها

یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

افت بورس با افزایش نگرانی‌ها

1

بازار سهام در آخرین روز معاملاتی هفته سرخ‌‌پوش ظاهر شد. به طوری که بورس تهران با افزایش فشار فروش پالایشی‌‌ها آن هم به دلیل حساسیت همیشگی به قیمت‌گذاری‌‌‌‌های دستوری در نرخ خوراک و محصولات و هراس از شایعات شنیده شده، فضای منفی در کل تالار شیشه‌‌ای را شاهد بود. در مقابل نیز دو صنعت خودرو و معدنی با افزایش تقاضا باعث شدند تا بازار افت هر چه بیشتر را تجربه نکند. بر این اساس شاخص کل روز چهارشنبه با 69/ 0درصد کاهش به زیر کانال 6/ 1‌میلیون واحد عقب‌‌نشینی کرد و در سطح یک‌میلیون و 594‌هزار واحد به کار خود پایان داد. شاخص هموزن نیز همسو با بازار با 16/ 1‌درصد کاهش سرخ‌‌پوش شد. علاوه بر این لازم به ذکر است که ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق‌تقدم) روز گذشته رقم 4129‌میلیارد تومان به ثبت رسید.  با این حال انتظار می‌رود تعادل نسبی در بازار همچنان باقی بماند.

بازار سکه

آرامش نسبی بازار سکه

2

بازار طلا و سکه روز چهارشنبه به‌‌ دنبال نوسانات کاهشی قیمت دلار که تحت‌الشعاع انتشار اخباری مبنی بر آماده بودن پیش‌‌نویس توافقات قرار گرفت، افت قیمت را تجربه کرد. به طوری که این فلز گرانبهای داخلی توانست روز گذشته به آرامی به زیر سطح 14‌میلیون تومان تنزل یابد و در آن محدوده باقی بماند. بر این اساس سکه امامی به قیمت 13‌میلیون و 950‌هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. به عقیده برخی کارشناسان بازار طلا و سکه، روند رفت و برگشتی بهای فلز ارزشمند در بازار جهانی و همچنین رشدهایی که دلار در بازار آزاد طی چند روز اخیر داشته است باعث شده تا معامله‌‌گران داد و ستدهای کمتری را به دلیل بالا رفتن ریسک معاملاتی ناشی از افزایش حباب سکه انجام دهند. علاوه بر این انتظار می‌رود با توجه به بازگشت آرامش نسبی به بازار ارز بهای سکه امامی نیز به تمایلات نزولی خود بیفزاید.

بازار طلای جهانی

افت ناچیز فلز زرد

3

قیمت طلا در بازار جهانی روز چهارشنبه با ادامه عقب‌نشینی موقت شاخص دلار در ابتدای بازار از بالاترین سطح 20 ساله و بازگشت مجدد سخت آن به مدار صعودی، کاهش محدودی را به خود دید. این افت به دلیل اظهارات تهاجمی فدرال رزرو در روز سه‌‌شنبه که متعهد شد نرخ‌های بهره را در صورت لزوم برای مهار تورم بالای ایالات متحده که به گفته او پایه‌‌های اقتصاد را تهدید می‌کند، افزایش خواهد داد، رخ داد. بر این اساس طلای جهانی روز گذشته تا ساعت 20 به قیمت 1818 دلار در هر اونس مورد معامله قرار گرفت. گفته می‌شود که سرمایه‌گذاران با توجه به آخرین اظهارات جروم پاول و تصمیمات مبنی بر افزایش مجدد نرخ‌های بهره به صورت نیم‌درصدی در دو نشست بعدی خود در ژوئن و ژوئیه 2022 معاملات خود را با توجه به شرایط موجود دست به عصا انجام می‌دهند.

بازار اوراق مسکن

عقبگرد اوراق تسهیلات مسکن

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در بازار فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد در آخرین روز معاملاتی هفته تماما سرخ‌‌پوش شدند و افت نزدیک به 5‌درصد در اکثر تسه‌‌ها نمایان بود. به این ترتیب تسه 9912 نیز با افت 74/ 4‌درصدی معادل 6‌هزار و 702 تومان کاهش به زیر سطح 140‌هزار تومان عقب‌‌نشینی کرد. بر این اساس اوراق تسهیلات بانکی یاد شده روز گذشته معاملات خود را در قیمت پایانی 134‌هزار و 630 تومان خاتمه داد. گفته می‌شود که افزایش سقف وام خرید مسکن برای متقاضیان ملک می‌تواند تاثیرات مثبتی بر حجم تقاضای فعلی داشته باشد. اما به عقیده کارشناسان این موضوع ممکن است زمینه سودجویی ملاکان را مجدد فراهم آورد و برای متقاضیان مسکن با نرخ‌های نجومی دست‌‌ساز و همچنین خرید و فروش وام‌‌های مسکن مانع‌‌تراشی کنند. علاوه بر این گفته می‌شود که احیای احتمالی برجام می‌تواند تاثیرات مثبتی بر بازار مسکن داشته باشد.

بازار نفت

نشانه‌‌های بهبود بازار نفت

5

شاخص‌‌های نفتی ابتدای روز چهارشنبه به دلیل انتظارات مبنی بر اینکه کاهش محدودیت‌های قرنطینه کرونایی در چین باعث افزایش تقاضا می‌شود، افزایش یافتند. همچنین آمارهای صنعت ایالات متحده نشان می‌دهد که ذخایر نفت خام آمریکا کاهش یافته است و همین عامل نیز بر رشد قیمت‌های روز گذشته موثر بود. اما پس از صعودی شدن قیمت‌ها طولی نکشید که شاخص‌‌ها با افت روبه‌رو شده و در محدوده جلسه قبل باقی ماندند. به طوری که نفت برنت (در ساعت 16) به قیمت 112 دلار و 71 سنت در هر بشکه رسید و توانست برخی از زیان‌‌های جلسه قبل را جبران کند. همچنین افزایش قیمت‌های گازوئیل و محصولات تقطیری، همراه با ذخایر محدود نفت خام، از WTI حمایت کرد و باعث شد تا به قیمت 113 دلار و 67 سنت معامله شود. برخی معتقدند این کاهش قیمت با توجه به شرایط ایجاد شده برای چند جلسه آینده محدود خواهد شد.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان