محمد خلج، مدیرعامل اسنپ، در ابتدای مراسم رونمایی از گزارش عملکرد گروه اسنپ به اهمیت مسوولیت اجتماعی اشاره کرد و گفت: «در شرایطی که نرخ مهاجرت در کشور زیاد شده، خوشحالیم که تلاش کردیم روزنه امیدی را در دل جوانان کشور ایجاد کنیم. افتخار میکنیم که صدها هزار نفر از جوانان کشور در مجموعه اسنپ فعالیت میکنند.»
محمد خلج با اشاره به اتفاقات روزهای اخیر و بالا گرفتن صحبتها درباره قیمتها گفت: «تمام ذینفعان اسنپ بهویژه کاربران راننده و مسافر برای ما مهم هستند، به همین دلیل همیشه در تلاشیم تا دغدغه معیشتی کاربران راننده و همچنین دغدغه هزینههای مربوط به کاربران مسافر را در اولویت قرار دهیم. ما سعی میکنیم با ایجاد تعادل بین این دو نیاز که تقریبا همیشه در تضاد یکدیگر هستند بیشترین میزان درخواست و بیشترین میزان قبول درخواست را روی پلتفرم خود داشته باشیم. این کار بهشدت چالشبرانگیز است، ولی ما در حال رایزنی هستیم تا بتوانیم با مجوزها و حمایتهای دولت اصلاحات و تعدیل قیمت را انجام دهیم. ما میدانیم که تداوم فعالیت ما در گرو رضایت هر دو گروه کاربران ماست و همه تلاشمان را برای در نظر گرفتن دغدغههای کاربران راننده و مسافر انجام میدهیم.»
اسنپ جزو شرکتهایی است که مستقیم با زندگی روزمره مردم ارتباط دارد و به همین دلیل وظیفه سنگینی در حوزه مسوولیت اجتماعی برای خود تعریف کرده است. مدیرعامل اسنپ در مراسم رونمایی از گزارش عملکرد گروه اسنپ درباره اقدامات این شرکت در زمینه مسوولیت اجتماعی گفت: «در سال گذشته به شکلهای مختلفی تلاش کردیم تا مسوولیت اجتماعی خود را در قبال جامعه بیش از پیش انجام دهیم. پنج طرح در بخش نیکوکاری اسنپکلاب با کمک خیریههای معتبر اجرایی کردیم که نتیجه آن بیش از 591 هزار بار مشارکت کاربران بود. همچنین تلاش کردیم با معافیت از کمیسیون بیش از 15 هزار کاربر راننده و تخفیفهای ویژه (مثل کد تخفیف اوتیسم، واکسیناسیون و موسسات خیریه) اقشار مختلف جامعه را حمایت کنیم.»
محمد خلج در پایان صحبتهایش گفت: «در مسیری که مجموعه اسنپ طی کرده همیشه سختیها و چالشهای فراوانی وجود داشته، ولی هر جا فرصتی برای ایجاد نوآوری و ارائه خدمت جدید بوده سعی کردیم وارد آن حوزه شویم. شاید بارها در این مسیر ناامید شدیم، ولی به دلیل تعهدمان تلاش کردیم بهترین اتفاق را برای کشور و مردممان رقم بزنیم و این تلاش ما ادامه خواهد داشت.»
داستان یک سرمایهگذاری موفق در خاورمیانه
در این مراسم ایاد الکسار و محمود فوز، بنیانگذاران و مدیرعاملان گروه اسنپ، برای اولین بار از داستان ورود به ایران و تلاش برای ساختن گفتند. ایاد الکسار و محمود فوز هر دو دارای دکترای علوم کامپیوتر از دانشگاه زارلاند (Saarland) در آلمان هستند. ایاد الکسار در رابطه با شروع فعالیت و مسیری که اسنپ در ابتدا طی کرده است، گفت: «سال 1393 برای حل یک مشکل ساده، یعنی گرفتن تاکسی به ایران آمدیم و امروز بیشتر از 50 میلیون کاربر در گروه اسنپ داریم و به دستاوردهایمان افتخار میکنیم. ما با همراهی بهترین جوانان و کارآفرینان موفق ایرانی مجموعهای ساختهایم که در خاورمیانه یکی از بزرگترینهاست.»
الکسار، مدیرعامل آلمانی گروه اسنپ، درباره تفاوت ایران با بسیاری از کشورهای اروپایی در زمینه میزان استفاده از تکنولوژی در زندگی روزمره صحبت کرد و گفت: «از همان قدم اول، سرمایهگذاران از تصمیم ما برای آمدن به ایران تعجب میکردند، ولی به آنها ثابت کردهایم که اشتباه میکردند. حالا در ایران همه چیز دیجیتال شده است. وقتی از ایران به شهر خودم در آلمان برمیگردم انگار تاریخ به عقب برگشته. من به عنوان یک شهروند آلمانی در شهر خودم حتی امکان گرفتن تاکسی بهصورت آنلاین را ندارم.»
او همچنین درباره جایگاه اسنپ در منطقه گفت: «امروز کشورهای منطقه که میخواهند در زمینه خدمات آنلاین فعالیت کنند، به سراغ ما میآیند تا از تجربه گروه اسنپ استفاده کنند. هدف و ماموریت ما هم همین است، میخواهیم از تکنولوژی و روشهایمان برای ارائه خدمات استفاده کنیم و در این زمینه الگویی باشیم که در جهان تکرار شود.»
ایاد الکسار درباره مشکلات و موانعی که اسنپ پشت سر گذاشته و تاثیرات آن هم صحبت کرد. او گفت: «به خاطر تحریمها خیلی چیزها را مجبور شدیم از ابتدا خودمان بسازیم. از اسنپ کلاد گرفته تا اسنپ مپ. این دستاورد بینظیر مهندسان ایرانی است که در دنیا کمتر شبیهشان را دیدهام. تحریمها ما را در شرایط دشواری قرار داد، ولی همزمان کمک کرد مستقل و خودکفا شویم.»
الکسار در پایان صحبتهایش اشاره کرد که هر روز اسنپ را در شبکههای اجتماعی دنبال میکند و انتقادهای کاربران را درباره سرویسهای تاکسی و غذا میخواند و گفت: «در هشت سال گذشته اشتباهاتی داشتهایم ولی میخواهیم هر روز بهتر باشیم و ممنونم که از ما انتقاد میکنید.»
طبق گزارش عملکرد گروه اسنپ، این شرکت در پایان سال گذشته، 52 میلیون و 137 هزار و 635 کاربر داشته که 10 میلیون و 939 هزار و 425 نفر در همین سال به این سامانه اضافه شدند.
ثبت رکورد 3 میلیون و 276 هزار و 655 سفر در روز
محمود فوز، دیگر همبنیانگذار و دیگر مدیرعامل آلمانی گروه اسنپ، با اشاره به تاثیر کرونا روی کسبوکارها به ویژه اسنپ در دو سال گذشته گفت: «کرونا برای مردم ایران و همه دنیا یک تراژدی بود، ما هم در شرایط بسیار ویژهای قرار گرفتیم و یکشبه 50 درصد سفرهای اسنپ را از دست دادیم. اما خوشحالم که با وجود همه چالشها، در سال گذشته 43 درصد در سفرهای هفتگی اسنپ رشد داشتیم و این را مدیون همکاران و رانندگان و دیگر همراهانمان هستیم.»
فوز در ادامه گفت: «در سال 1400 رکورد بیش از 3 میلیون سفر روزانه را در ایران ثبت کردیم. حتی اوبر هم که الگوی تاکسیهای اینترنتی در جهان است، چنین حجم سفری را در هیچ شهری ندارد و از این تعداد سفرها، یک میلیون آن فقط روزانه در تهران انجام میشود و سهم بازار ما در بخش حمل و نقل در سال گذشته به بالای 90 درصد رسیده است.»
محمود فوز در پایان گفت: «وقتی از من میپرسیدند سقف خواستههایمان چیست؟ حتی نمیتوانستم تصور کنم که به رکورد بالای 3 میلیون سفر در کشوری با 80 میلیون جمعیت برسیم. فکر نمیکنم در هیچ جای دنیا چنین نسبتی بین میزان جمعیت و تعداد سفرهای روزانه با تاکسی اینترنتی وجود داشته باشد.»
طبق گزارش منتشر شده اسنپ، تا انتهای سال 1400 در مجموع 820 میلیون و 89 هزار و 647 سفر با اسنپ انجام شده است. همچنین در همین سال تیم پشتیبانی اسنپ فقط در بخش خودرو به 25 میلیون و 550 هزار تماس تلفنی و تیکت پاسخ داده و 24 ساعته در خدمت کاربران بوده است.
شاید جالب باشد بدانید که در سال 1400 از نیمهشب تا 6 صبح 85هزار سفر با سرویس اسنپباکس انجام شده است. همچنین از کل سفرهای انجام شده در سرویس باکس فقط 03/ 0درصد سفرها منجر به خسارت شده است.
از خوردنیهای خوشمزه تا خریدهای جذاب
سرویس غذای اسنپ توانست در شهریور 1400 رکورد 100 میلیون سفارش را ثبت کند. در سال گذشته، به طور متوسط روزانه 40 هزار پیتزای آمریکایی در اسنپفود سفارش داده شده و از آنجا که پیتزای آمریکایی بدون نوشابه مزه نمیدهد 75 درصد از نوشیدنیهای سفارش داده شده همراه با غذا نوشابه بوده است!
طبق اطلاعات منتشر شده در گزارش عملکرد گروه اسنپ، تامینکنندگان سوپرمارکت اسنپ نسبت به سال قبل 184 درصد رشد کردند. همچنین بیشترین اقلام خریداریشده در یک روز 536 هزار و 41 قلم بوده است. بستنی هم مثل نوشابه در سال گذشته محبوب بوده و سوپرمارکت اسنپ در این سال بیش از 14 میلیون بستنی برای کاربران خود ارسال کرده است.
زمستان؛ فصل رویایی سفر
هرچند سال 1399 برای کسبوکارهای حوزه گردشگری به دلیل شیوع گسترده کرونا در دنیا سال سختی بود، اما نیمه دوم سال 1400 این کسبوکارها با واکسیناسیون سراسری افراد جان تازهای یافتند. در سال گذشته، زمستان محبوبترین فصل سفر برای کاربران اسنپتریپ بود. محبوبترین مسیر پرواز داخلی در سال 1400، مشهد به تهران و محبوبترین مسیر اتوبوس اصفهان به تهران بود. اسنپتریپ با هزار و 100 هتل همکاری میکند و تا پایان سال گذشته، بیش از 3 میلیون و 850 هزار نفر در هتلهای این سامانه اقامت کردهاند.
الان بخر، بعدا پرداخت کن
اسنپپی، اولین ارائهدهنده BNPL (الان بخر، بعدا پرداخت کن) در ایران با نام سرویس اعتباری است. با استفاده از این روش پرداخت، کاربران سوپر اپلیکیشن اسنپ میتوانند محصولات و خدمات مورد نیاز خود را در لحظه خرید یا دریافت کنند و مبلغ آن را در پایان ماه بازگردانند. در حال حاضر ســرویس اعتبــاری برای خدمات درخواســت خودرو و موتور، ســفارش غذا، ســفارش از ســوپرمارکت و هایپراســتار، پزشک و مشاوره و ســفارش از داروخانه فعال اســت. سرویس اعتباری اسنپ بیش از 4 میلیون کاربر دارد که 48 درصد آنها مرد و 52 درصد زن هستند. این سرویس پیشرو در ایران توانست رکورد 195 هزار و 621 تراکنش در یک روز را در سال گذشته بزند.
دیگر آمارهای جالب اسنپ
خدمات اسنپ به موارد اشاره شده محدود نمیشود؛ تیم نوآور اسنپدکتر در سال 1400 خدمات خود را گسترش داد و سرویس نوبتدهی آنلاین مطب، آزمایش طب کار و سفارش دارو را نیز به خدمات خود افزود. در سال گذشته 189 هزار و 173 کاربر از خدمات کرونای اسنپدکتر استفاده کردند. پرسفارشترین کاربر سال نیز بیش از هزار بار از خدمات مشاوره روانشناسی و پزشکی اسنپدکتر استفاده کرده است.
اسنپروم که با هدف ارائه خدمات بهتر برای سفرهای اقتصادی شکل گرفت در یک سال اخیر بیش از 214 درصد رشد کرده است.
اسنپتیکت شاید جوانترین سرویس گروه اسنپ باشد که در سال 1400 با رویکردی نو در زمینه خرید بلیت رویدادهای گوناگون فعالیت خود را آغاز کرد. خرید بلیت رویدادهای تفریحی مانند اتاق فرار، استخر، پینت بال، شهربازی، تم پارک و … در حال حاضر از این سامانه امکانپذیر است و در آینده خرید بلیت رویدادهای فرهنگی، آموزشی و تاریخی مانند تئاتر، سینما، کنسرت، موزه و مکانهای تاریخی نیز افزوده خواهد شد.
اسنپونچرز، بهعنوان بازوی سرمایهگذاری گروه اسنپ، در سال 1400 فعالیت خود را آغاز کرد تا تجربه و دانش خود را در کنار تامین مالی به تیمهای نوپا و خلاق در اکوسیستم استارتآپی ایران ارائه کند. در سال گذشته، 170 تیم در اسنپ ونچرز بررسی شدند، 90 تیم ارائه استارتآپی داشتند و 15 تیم به کمیته سرمایهگذاری رسیدند تا برای سرمایهگذاری روی آنها تصمیمگیری شود.
مشارکت در کار خیر با ثبت انافتی کاراکترهای گزارش
در گزارش عملکرد سالانه اسنپ برای هر زیرمجموعه این شرکت یک کاراکتر فانتزی طراحی شده که نشاندهنده آن کسبوکار است. همزمان با رونمایی از گزارش، انافتی (NFT) هر کدام از این کاراکترها نیز ثبت شده و این شرکت تصمیم دارد در آینده مبلغ جمعآوری شده از فروش انافتی کاراکترها را به همکاری با یک خیریه اختصاص دهد. بهزودی اطلاعات بیشتری درباره این همکاری و نحوه اختصاص این هزینه برای مشارکت در یک اقدام نیکوکارانه اطلاعرسانی میشود.
انافتی نوعی توکن رمزنگاری شده روی یک بلاکچین است و دارایی منحصربهفردی را نمایش میدهد. این دارایی ممکن است دیجیتالی یا نسخه توکن شده از یک دارایی ملموس در دنیای واقعی باشد.