کاربرد لیزر در زیبایی

شاید لازم باشد شما پیش از لیزردرمانی یک داروی ضد ویروس مصرف کنید تا خطر بروز عفونت‌های ویروسی کاهش یابد. گاهی هم مصرف یک آنتی‌بیوتیک برای پیشگیری از عفونت‌های باکتریایی لازم خواهد بود.

کاربرد لیزر در زیبایی

تحریریه دنیای سلامت

 

در شماره‌های گذشته کاربردهای مختلف لیزر در درمان و زیبایی پوست را بررسی و شرح دادیم. در ادامه چگونگی عملیات لیزر تراپی در مطب پزشک، رعایت نکات مهم پیش و پس از درمان و عوارض جانبی احتمالی آن را ارائه می‌دهیم.

چطور برای درمان آماده شوید؟

پیش از درمان با لیزر لازم است به پزشک مراجعه کنید تا یک ارزیابی کلی از وضعیت‌تان به عمل آید و معلوم شود این درمان برای شما موثر خواهد بود یا خیر. ابتدا تاریخچه پزشکی ما مورد بررسی قرار می‌گیرد تا سابقه بیماری‌های قبلی، به خصوص بیماری‌های پوستی، مشخص شود.

همچنین داروهایی که مصرف می‌کنید، اهمیت بسیاری دارد. مثلا اگر شما ایزوتروتینوئین (راکوتان) می‌خورید، این دارو احتمال باقی ماندن اسکار پس از درمان را بالا می‌برد.

نکته مهم در این میان انگیزه شما برای درمان و انتظارات‌تان از درمان است. به روشنی در این باره از پزشک‌تان سوال کنید و او را از انتظارات خود باخبر سازید. اگر شما از نتایج این درمان به خوبی آگاه نباشید، ممکن است انتظار معجزه داشته باشید و پس از پایان درمان به آنچه تصور می‌‌کردید نرسید و از لحاظ روانی آسیب ببینید.

به نکات زیر دقت کنید

- شاید لازم باشد شما پیش از لیزردرمانی یک داروی ضد ویروس مصرف کنید تا خطر بروز عفونت‌های ویروسی کاهش یابد. گاهی هم مصرف یک آنتی‌بیوتیک برای پیشگیری از عفونت‌های باکتریایی لازم خواهد بود.

- دو ماه قبل و یک سال بعد از لیزردرمانی از قرار گرفتن زیاد در معرض تابش مستقیم خورشید بپرهیزید. درباره روش‌های محافظت از پوست‌تان در مقابل نور خورشید و کرم ضد آفتاب مناسب با پزشک‌تان مشورت کنید. نور زیاد خورشید می‌تواند باعث بر هم خوردن تعادل در رنگ پوست صورت شما شود.

در کلینیک لیزردرمانی

این کار به صورت سرپایی انجام خواهد شد و لازم نیست در بیمارستان بستری شوید. پیش از عمل باید صورت خود را به خوبی شسته و پاک کنید. قبل از شروع کار یک عینک مخصوصی به شما داده می‌شود. تا حین درمان، نور لیزر به چشم‌تان آسیب نزند. همچنین باید کلاهی بر سر بگذارید تا موهای سرتان را بپوشاند.

انجام لیزر با قدری درد و سوزش همراه است، به همین دلیل پزشک صورت‌تان را با یک بی‌حس کننده موضعی قدری بی‌حس خواهد کرد. یا ممکن است برای‌تان یک آرامبخش تجویز کند تا با خوردن آن از اضطراب‌تان کاسته شود. طول مدت کار به تکنیک مورد استفاده و اندازه محل ضایعه بستگی دارد.

پس از جلسه درمان

درد، سوزش، خارش و احساس ناراحتی در پوست پس از هر جلسه درمان کاملا عادی است. و احساس می‌کنید حسابی آفتاب سوخته شده‌اید. ممکن است صورت‌تان پس از درمان خراشیده شده یا مناطق تحت درمان خونریزی خفیفی داشته باشد. گاهی اوقات هم پوست‌تان ترشح دارد یا حتی تاول می‌زند. هرگز به تاول‌ها دست نزنید و صورت‌تان را نخراشید و با آن بازی نکنید؛ چرا که پس از درمان صورت‌تان دارای اسکار خواهد شد.

پزشک به شما خواهد گفت که پس از جلسه درمان چه کار کنید و چطور از پوست‌تان مراقبت نمایید. در بسیاری موارد به شما کرم‌هایی می‌‌دهد تا روی پوست‌تان بمالید. سعی کنید تمامی توصیه‌های پزشک را کاملا اجرا کنید و تا یک یا دو هفته که صورت‌تان پوست جدید می‌آورد در خانه بمانید و فعالیت فیزیکی‌تان را کاهش دهید. اگر می‌خواهید درمان خوب جواب دهد، در این دوران بسیار مراقب باشید و مطابق دستور پزشک رفتار کنید.

نتایج

گاهی اوقات پوست شما تا مدتی پس از رشد پوست جدید همچنان قرمز و حساس است. در این حالت پوست در مقابل آفتاب بسیار حساس می‌شود و از این رو باید تا حد ممکن در معرض تابش مستقیم نورخورشید قرار نگیرید و به طور مداوم از یک کرم ضد آفتاب مناسب استفاده کنید. شما شاهد بروز تغییرات اساسی و سریع در چهره‌تان خواهید بود و طی 12 ماه پس از درمان این تغییرات بسیار واضح‌تر خواهند شد. اثرات این درمان تا چند سال باقی می‌ماند، ولی شما نمی‌توانید جلوی اثر افزایش سال‌های زندگی بر صورت‌تان را بگیرید.

عوارض جانبی

این روش در کنار فواید بسیاری که دارد، می‌تواند برای سلامت پوست هم خطرناک باشد. البته این عوارض در همه بروز نمی‌کنند و به خصوصیات فردی در هر شخص بستگی دارد. گاهی به هیچ عنوان نمی‌توان پیش‌بینی کرد که این عوارض در چه کسی ایجاد می‌شود و چه کسی بدون عارضه این درمان را پشت‌سر خواهد گذاشت.
 گاهی اوقات پس از درمان نقاط درمان‌شده تیره‌تر یا روشن‌تر از بقیه پوست می‌شود. اگر پوستی تیره داشته باشید، امکان اینکه نقاط لیزر شده تیره‌تر شود، بیشتر خواهد بود.

 ویروس هرپس معمولا به طور بالقوه در پوست وجود دارد و فرایند ترمیم پوست با لیزر می‌تواند آن را فعال کند. اگر به تازگی سرما خورده یا در کنار ناحیه مورد درمان ضایعات التهابی داشته باشید، پزشک ممکن است به شما یک داروی ضد ویروس بدهد تا از فعال شدن هرپس‌ها پس از درمان جلوگیری شود.

دیگر عوارضی که می‌تواند پس از لیزر درمانی بروز کند عبارتند از

 عفونت باکتریایی

 آکنه

 ظاهر شدن برآمدگی‌های کوچک سفید در پوست

 بر جا ماندن اسکار

 سوختگی

 درماتیت

 قرمزی طولانی‌مدت پوست

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر