قرعهکشی نخستین طرح فروش خودرو در سامانه یکپارچه، روز گذشته برگزار شد، طرحی که گفته میشود بیش از چهار میلیون تقاضا در آن ثبت و 177هزار دستگاه محصول مختلف عرضه شده است.
طبق گفته مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت، 176هزار و 911 خودرو در دور نخست قرعهکشی از طریق سامانه متمرکز عرضه شده است. عبدالله توکلی لاهیجانی گفت: در این دوره 4میلیون و 175هزار و 352 نفر ثبتنام کردند که 3 میلیون و 887هزار و 301 نفر در طرح عادی و 297هزار نفر در طرح حمایت از خانواده ثبتنام کردهاند. وی تاکید کرد: بعد از استعلام، مشخص شد 145هزار نفر از مادران، واجد شرایط بودهاند.
با در نظر گرفتن عرضه 177هزاردستگاهی، میزان خودروهای عرضهشده در نخستین طرح فروش یکپارچه، کمتر از وعده وزارت صمت است. صمتیها وعده داده بودند در هر طرح فروش، 200 تا 300هزار محصول مختلف عرضه خواهد شد. اگر کف این عدد را نیز در نظر بگیریم، 23هزار دستگاه خودروی کمتری در طرح فروش نخست عرضه شده است. اما با در نظر گرفتن همین اعداد و ارقام مشخص میشود شانس برنده شدن ثبتنامکنندگان در نخستین طرح فروش یکپارچه و نسبت به فروشهای قبلی، بسیار بیشتر شده است. طبق اعلام مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت، در طرح موردنظر بیش از چهار میلیون و 175هزار نفر ثبتنام کردهاند، که در مقایسه با طرحهای قبلی، کمتر است. همچنین با در نظر گرفتن عدد 177هزاردستگاهی برای عرضه، خودروهای بسیار بیشتری نیز نسبت به گذشته به فروش گذاشته شدهاند. بنابراین این آمار نشان میدهد شانس برنده شدن ثبتنامکنندگان بسیار بالا رفته است.
در گذشته، چیزی حدود ششمیلیون نفر برای چندهزار دستگاه خودرو (معمولا کمتر از 20هزار دستگاه) ثبتنام میکردند، بنابراین شانس برنده شدن بسیار پایین و برای این آمار، یک به 300 بود. حالا اما با توجه به تقاضای بالغ بر چهارمیلیوننفری و عرضه 177هزاردستگاهی، شانس برنده شدن در طرحهای فروش خودرو یک به 23 شده است. این البته در حالی است که بناست نصف خودروهای عرضهشده در قالب فروش یکپارچه اخیر، در قالب طرح جوانی جمعیت، به مادران دارای دو فرزند و بیشتر (که تاریخ تولد فرزند دوم به بعد آنها نوزدهم آبان 1400 به بعد است) اختصاص یابد. بنابراین برای محاسبه شانس ثبتنامکنندگان عادی، باید نصف خودروهای عرضهشده را ملاک قرار داد. با در نظر گرفتن اینکه تعداد متقاضیان عادی بسیار بیشتر از مادران دارای دو فرزند است، آنها شانس خیلی کمتری برای برنده شدن خواهند داشت. از آن سو اما شانس مادران دارای دو فرزند برای برنده شدن در طرحهای فروش خودروسازان بسیار بالاتر از افراد عادی است. با توجه به ثبت تقاضای 145هزارنفری در قالب طرح جوانی جمعیت و لحاظ کردن نصف ظرفیت فروش (88هزار و 500 دستگاه)، شانس هر مادر شرکتکننده برای برنده شدن، یک به 6/ 1 است. این در حالی است که با در نظر گرفتن سه میلیون و 800هزار تقاضای دیگر، شانس برنده شدن افراد عادی در طرح اخیر فروش، یک به 44 خواهد بود.