اولین آزمایش خون برای تشخیص اختلال دوقطبی

برای اولین بار، مطالعه‌ای به رهبری Alcediag، شامل گروهی متشکل از ۴۱۰ فرد، چنین آزمایش مطمئن و دقیقی را ارائه می‌دهد که قادر است مراحل افسردگی اختلال دوقطبی را از افسردگی تک قطبی متمایز کند

اولین آزمایش خون برای تشخیص اختلال دوقطبی

Alcediag ، یک شرکت فرانسوی متخصص در روانپزشکی و پیشگام در تشخیص بیولوژیکی سلامت روان، در یک مطالعه در مجله Nature اعلام کرد که شش نشانگر زیستی خون را شناسایی کرده است که علائم اصلی اختلال دوقطبی هستند.

در حالی که تعداد افرادی که از افسردگی رنج می‌برند 300 میلیون نفر در سراسر جهان تخمین زده می شود، بیشتر از 40 درصد از آنها واقعاً ممکن است تحت تأثیر اختلال دوقطبی باشند. این اختلال مزمن با فازهای متناوب افسردگی و شیدایی مشخص می‌شود. مراحل افسردگی دو قطبی شبیه به “افسردگی تک قطبی” است که باعث می‌شود تشخیص و تمایز این دو پیچیده و طولانی‌تر شود. زمانی که برای تشخیص و تمیز تک قطبی از دو قطبی صرف می‌شود قابل توجه است و به طور متوسط ​​بیش از 7 سال طول می‌کشد. با این حال، مدیریت و درمان‌های اختلال دوقطبی و افسردگی به طور قابل توجهی متفاوت است و تشخیص به موقع و قابل اطمینان را در اولویت قرار می‌دهد.

افسردگی تک قطبی و افسردگی دوقطبی دو نوع اصلی افسردگی هستند که اغلب توسط بسیاری از افراد از جمله متخصصان مراقبت‌های بهداشتی اشتباه گرفته می‌شود. تفاوت بین افسردگی تک قطبی و دوقطبی به جنبه های علت شناسی، پدیدارشناسی، علائم و درمان بستگی دارد که طبق طبقه بندی DSM (راهنمای تشخیصی و آماری اختلالهای روانی)، اغلب به عنوان دو شاخه‌‌ی جداگانه در “درخت تشخیصی اختلال خلق” شناخته می‌شوند. تفاوت اصلی بین افسردگی تک قطبی و دوقطبی در این است که افسردگی دوقطبی با مراحل شیدایی یا هیپومانیا (نیمه‌شیدایی یا شیدایی خفیف) مشخص می‌شود در حالی که افسردگی تک قطبی از این دو مرحله عبور نمی‌کند.

برای اولین بار، مطالعه‌ای به رهبری Alcediag، شامل گروهی متشکل از 410 فرد، چنین آزمایش مطمئن و دقیقی را ارائه می‌دهد که قادر است مراحل افسردگی اختلال دوقطبی را از افسردگی تک قطبی متمایز کند. این آزمایش با عملکرد تشخیصی بالا، ویژگی و حساسیت بیش از 80 درصد به لطف استفاده ترکیبی از ویرایش  RNA  و هوش مصنوعی (AI) امکان پذیر شده است. 6 نشانگر زیستی، مطابقت اصلاحات در توالی RNA ژن‌های مرتبط با اختلال دوقطبی را نشان می‌دهد.

دینا وایزمن، معاون مدیرعامل Alcediag گفت: “من خوشحال و مفتخرم که این مقاله در مجله Nature  منتشر شده است.” “اهمیت کار تیم ما در استفاده از قدرت ویرایش RNA است، مکانیزمی که ثبات RNA، پیوند، بیان ژن و سنتز پروتئین را تنظیم می‌کند تا آزمایشی با کارایی بالا ایجاد کند که قادر به تمایز بین افسردگی تک قطبی (UD) و افسردگی دو قطبی (BD)است. بنابراین راه را برای تشخیص سریع‌تر و دقیق‌تر هموار می کند.”

پروفسور دیوید کوپفر از گروه روانپزشکی دانشکده پزشکی دانشگاه پیتسبورگ (ایالات متحده آمریکا) می‌افزاید:
“من قبلاً اشاره کرده‌ام که چقدر مهم است که روانپزشکان بتوانند در معالج بیماران تشخیص دقیق را در سریع‌ترین زمان ممکن ارائه دهند تا درمان صحیح در اسرع وقت آغاز شود. من مفتخرم که بخشی از تحقیقاتی بودم که انجام دادم. برای اولین بار، یک آزمایش با عملکرد بالا برای تشخیص دقیق افسردگی دوقطبی به واقعیت تبدیل می‌شود.”

ژان فیلیپ لانگ، مدیر ارشد پزشکی مرکز روان‌پزشکی و روان‌درمانی و مشاور متخصص Alcediag خاطرنشان کرد: من به Alcediag و دستاورد تیم تحقیقاتی در نشان دادن شواهد بالینی مبنی بر توانایی این آزمایش با کارایی بالا، برای تشخیص تفاوت بین افسردگی تک قطبی از افسردگی دوقطبی و کمک به روانپزشکان در تشخیص دقیق‌تر و درمان سریع‌تر بیماران خود و در نتیجه بهبود چرخه کلی مراقبت و نتایج، افتخار می‌کنم.

درباره Alcediag

Alcediag یک شرکت تشخیصی نوآورانه است که بر سلامت روان تمرکز دارد و پلتفرمی را توسعه می‌دهد که از زیست‌شناسی مولکولی پیشرفته و هوش مصنوعی برای کشف و استفاده از نشانگرهای زیستی جدید مبتنی بر ویرایش RNA در روال بالینی استفاده می‌کند. Alcediag یک شرکت تابعه از Alcen، یک گروه فرانسوی متنوع صنعتی با تمرکز قوی بر نوآوری است که چالش‌های اجتماعی را پیش می‌برد.