داشتن پوست سالم یک مزیت است (۱)

یکی از بهترین و مهم‌ترین چیزهایی که به داشتن ظاهر سالم کمک می‌کند، ورزش است. ورزش کردن باعث گردش خون در رگ‌ها و شناور شدن آنها در زیر پوست می‌شود و به همین دلیل نوعی زیبایی طبیعی به پوست می‌دهد.

داشتن پوست سالم یک مزیت است (1)

 تحریریه دنیای سلامت

همیشه در نخستین ملاقات‌ها، اولین چیزی که توجه ما را جلب می‌کند، ظاهر فردی است که ملاقاتش می‌کنیم. داشتن پوست سالم، ظاهر بسیار زیباتری به افراد می‌دهد. پوست سالم نشان‌دهنده درون سالم است. برای آنکه همواره ظاهر سالم و زیبایی داشته باشید، باید چند نکته کلیدی را همواره رعایت کنید:

داشتن پوست لطیف یک رویا نیست

برخی از مواد غذایی به خاطر داشتن عناصر سازنده خاص موجب نرمی و لطافت پوست و مانع افزایش چین و چروک‌های آن می‌شوند. بهترین مواد غذایی که هر دو خاصیت را در کنار هم دارند و به سلامت پوست کمک زیادی می‌کنند عبارتند از: توت فرنگی، روغن زیتون، چای سبز، کدو تنبل ، انار و فلفل دلمه.

  لایه‌برداری پوست

لایه‌برداری پوست یکی از راه‌های مناسب برای نرم شدن آن است. با این کار سلول‌های مرده پوست از سطح آن برداشته و پوست لطیف‌تر می‌شود. محصولاتی که برای لایه‌برداری پوست مورد استفاده قرار می‌گیرند، حاوی سالسیلیک، اسید بتاهیدروکسی و اسید گلیکولیک هستند.

شما می‌توانید این کار را به روش بسیار ساده‌تر خانگی نیز انجام دهید. برای این منظور یک قاشق غذاخوری شکر را روی کف دست ریخته و بعد مقداری از مایعی را که هر روز با آن پوست‌تان را می‌شویید، روی شکر بریزید و در حالی که دانه‌های شکر هنوز در مایع حل نشده‌اند، آن را روی پوست خود بمالید.

به خاطر داشته باشد که بهترین زمان برای شست‌و شوی کامل پوست، شب‌ها قبل از خواب است و صبح بعد از خواب بیدار شدن بهتر است پوست‌تان را فقط با آب ولرم بشویید. استفاده از شکر با مایع شست و شوی صورت باعث می‌شود تا یک لایه از سلول‌های مرده سطح پوست از بین برود.

برای پاک‌کنندگی بیشتر می‌توانید از مقداری نمک دریایی نیز استفاده کرده و آن را به شکر و مایع شست‌و شوی خود اضافه کنید؛ اما به خاطر داشته باشید که از نمک هفته‌ای یک‌بار استفاده کنید، نه بیشتر؛ زیرا استفاده مکرر از آن باعث خشکی پوست می‌شود.

  لبخند

خود را به داشتن یک لبخند زیبا روی لب‌های‌تان عادت دهید. به همین منظور سلامت دندان‌ها نیز نباید نادیده گرفته شود. یک لبخند زیبا و درخشان همیشه باعث می‌شود سالم به نظر برسید. حتما دندان‌های خود را روزی دو بار مسواک بزنید.

ورزش

یکی از بهترین و مهم‌ترین چیزهایی که به داشتن ظاهر سالم کمک می‌کند، ورزش است. ورزش کردن باعث گردش خون در رگ‌ها و شناور شدن آنها در زیر پوست می‌شود و به همین دلیل نوعی زیبایی طبیعی به پوست می‌دهد. ورزش پوست را ضخیم‌تر می‌کند. پیاده‌روی روزانه به مدت 30 دقیقه و دست‌کم هفته‌ای پنج‌بار، به سلامت بدن، پوست و سایر اندام‌ها و ارگان‌ها کمک می‌کند.

 تغذیه مناسب

یک رژیم غذایی مناسب سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی که در سبزی‌ها و میوه‌های تازه یافت می‌شوند، به عملکرد سلول‌ها کمک و از پیری زودرس پوست نیز جلوگیری می‌کند. انواع توت‌ها، فلفل‌ها، بروکلی، سیب‌زمینی شیرین و سبزیجات برگدار از مواد غذایی سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند.

استفاده از مکمل‌های امگا 3، همچنین نوشیدن روزانه حداقل 8 لیوان آب آشامیدنی، موجب شفافیت و جوان‌تر شدن پوست‌تان می‌شود. افرادی که زیاد جوش می‌زنند نیز می‌توانند با اندکی تغییر در برنامه غذایی خود، از این جوش‌ها به مقدار زیادی بکاهند. لذا بهتر است که این افراد از مصرف غذاهای سرخ‌کرده و غذاهای فرآوری شده بپرهیزند؛ زیرا این غذاها به دلیل داشتن مواد شیمیایی افزودنی و چربی‌های ناسالم به پوست آسیب می‌رسانند.

از مصرف بی‌رویه داروها نیز خودداری کنید و تا حدامکان، دارو مصرف نکنید؛ زیرا اغلب داروها باعث حساسیت زیاد پوست می‌شوند و به آن آسیب‌های جدی وارد می‌کنند. غذاهای تازه بخورید تا پوست تازه‌تری داشته باشید. غذاهای مرده (غذاهای منجمد و فرآوری شده) روند پیری پوست را تسریع می‌کنند و غذاهای سرخ کردنی و محصولات حیوانی، موجب ایجاد اکنه، اگزما و جوش دانه می‌شوند.

سبزیجات خام و برخی محصولات غذایی که حاوی روی هستند (مثل کدو تنبل)، موجب به وجود آمدن سلول‌های بیشتر و پوست تازه می‌شوند و کمک زیادی هم به بهبود زخم‌ها می‌کنند.

 کدو تنبل

کدو تنبل پرتقالی رنگ از خانواده کارتنوئیدهاست که با چین و چروک‌های پوست مقابله و اثر رادیکال‌های آزاد را روی پوست خنثی می‌کند. همچنین مانع آسیب دیدن سلول‌ها می‌شود و با پیری پوست مبارزه می‌کند. کدو تنبل سرشار از ویتامین C و E و A است و به خاطر داشتن آنزیم‌های بسیار قوی به پاکسازی پوست کمک می‌کند.

علاوه بر آن، کدو تنبل موجب حفظ رطوبت پوست می‌شود. برای تهیه ماسک کدو تنبل، 2 فنجان پر کدو تنبل را با 4 قاشق غذاخوری ماست و 4 قاشق غذاخوری عسل و 1 قاشق چایخوری ادویه کدو تنبل خوب مخلوط کرده و روی پوست خود بمالید و 10 دقیقه بعد آن را بشویید. این کار باعث مرطوب شدن و نرمی پوست‌تان می‌شود...

برای خواندن بخش دوم- داشتن پوست سالم یک مزیت است- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان