استیو جابز شدن؛ متفاوت بیندیش

کتاب استیو جابز شدن، به هیجان انگیزترین شکل ممکن به مسائل و شایعات پیرامون زندگی استیو جابز، می‌پردازد.  اینکه چگونه مردی جوان که آن قدر بی پروا و بعضاً متکبر بود که از شرکت خودش نیز خراج شده بود، توانست به بزرگترین و جریان سازترین رهبر تجاری زمانه تبدیل شود.

فرادید؛ وقتی به تکنولوژی و دنیای دیجیتال فکر می‌کنیم، بی‌شک شاید یکی از اولین چهره‌هایی که در جلوی چشم‌مان مجسم کنیم، چهره نسبتا لاغر مردی عینکی، با ته ریشی جوگندمی، مو‌های رفته و چشم‌های بسیار نافذ است. بله، نیازی به توصیفات دیگر نیست؛ استیو جابز، نابغه‌ی تکرار نشدنی دنیای دیجیتال و یکی از پادشاهان «سیلیکون وَلی».

استیو جابز به عنوان یک طراح خلاق، محصولاتی به بازار رایانه روانه کرد که از خواصی بی نظیر برخوردار بودند و با این کار باعث آغاز دوران جدیدی در صنعت رایانه شد. اما او فقط کسی نبود که با ساختار شکنی موفق شد، در کار خود در زمان کوتاهی به موفقیت‌های مهمی دست یابد و سود قابل ملاحظه‌ای به جیب بزند، بلکه او کسی بود که ساختار شرکت‌های رایانه‌ای را ازنو ساخت و مقررات حاکم بین این شرکت‌ها را دوباره نوشت.

او مردی بود که به گفته‌ی خودش تصمیم داشت «ردپایی از خود در کائتات جا بگذارد.» او توانست در این راه به موفقیت‌های شگفت انگیزی دست یابد.

سیبی که بر سر استیو جابز فرو افتاد

استیون پال جابز (زادهٔ 24 فوریهٔ 1955 – درگذشتهٔ 5 اکتبر 2011) کارآفرین، مخترع، بنیان‌گذار و مدیر ارشد اجرایی شرکت رایانه‌ای اپل و یکی از چهره‌های پیشرو در صنعت رایانه بود. در سال 1976، جابز 21 ساله به همراه دوستش استیو وازنیک 26 ساله، شرکت رایانه‌ای اپل را در پارکینگ خانوادهٔ جابز، بنیان گذاشتند.
 
اولین رایانهٔ شخصی‌ای که جابز و وازنیک به بازار معرفی کردند اپل نام داشت. قیمت این رایانه که در سال 1976 معرفی شد، 666 دلار و 66 سنت بود. در سال 1977، جابز و وازنیک رایانهٔ اپل را معرفی کردند. در سال 1980، اپل عرضهٔ اولیه سهام خود را در بازار بورس ارائه کرد و به سهامی عام تبدیل شد.

در سال 1985 طی یک اختلاف مدیریتی، جابز اپل را ترک و در همان سال شرکت نکست را تأسیس کرد. از مهم‌ترین محصولات شرکت نکست می‌توان به نکست کامپیوتر اشاره کرد که بعد‌ها میزبان اولین مرورگر وب شد. در سال 1996 شرکت اپل، شرکت نکست را به مبلغ 429 میلیون دلار خرید. طی این معامله استیو جابز، مجدداً به اپل بازگشت. از اتفاقات مهم پس از این مسئله در اپل می‌توان به معرفی آی‌پاد در سال 2001، پرده‌برداری از آی‌تیونزاستور در سال 2003 و معرفی آی‌فون و آی‌پد در سال‌های 2007 و 2010 اشاره کرد.

استیو جابز شدن

معرفی کتاب «استیو جابز شدن» اثر ریک تتزلی
«کتاب استیو جابز شدن»، به هیجان انگیزترین شکل ممکن به مسائل و شایعات پیرامون زندگی استیو جابز، می‌پردازد.  اینکه چگونه مردی جوان که آن قدر بی پروا و بعضاً متکبر بود که از شرکت خودش نیز خراج شده بود، توانست به بزرگترین و جریان سازترین رهبر تجاری زمانه تبدیل شود و درنهایت زندگی میلیارد‌ها انسان را تحت تأثیر قرار دهد؟
 
نویسندگان این کتاب به مخاطب نشان می‌دهند که موفقیت کم نظیر جابز در کمپانی اپل، بسیار پیچیده‌تر از انتخاب محصولات درست و پرفروش بوده است. جابز با گذشت زمان، صبورتر شد و یاد گرفت که به نزدیکان خود اعتماد کند و دریافت که به جای عرضه‌ی مداوم محصولات پیشگامانه و حیرت انگیز، باید شرکتش را به تدریج گسترش دهد. کتاب استیو جابز باشید، شرح حالی غنی و بسیار جذابِ یکی از بلندپروازترین نوابغ عصر حاضر است.

بخش‌هایی از کتاب

«من کاملا مطمئن هستم که اگر از اپل اخراج نمی‌شدم، هیچ یک از این اتفاق‌ها نمی‌افتاد. خوردن دارو وحشتناک است، اما بیمار به آن نیاز دارد. گاهی زندگی با آجر بر سر شما میکوبد! ایمان خود را از دست ندهید. فکر میکنم تنها چیزی که مرا به ادامه کار وادار کرد، این بود که عاشق کار‌هایی بودم که انجام می‌دادم. شما نیز باید کاری که عاشقش هستید را پیدا کنید؛ آرام ننشینید».
معرفی کتاب «استیو جابز شدن» اثر ریک تتزلی
«یکی از چیز‌هایی که همیشه احساس کرده ام این است که خلاق بودن، مانند پریدن در هوا است؛ باید کاملا مطمئن باشی که وقتی به پایین برمی گردی، زمین همچنان زیر پایت خواهد بود».

«شجاعت پیروی از قلب و شهود خود را داشته باشید. آن‌ها به شکلی می‌دانند که واقعا دوست دارید به چه تبدیل شوید».

درباره نویسندگان

ریک تتزلی: ریک تتزلی، سردبیر اجرایی مجله‌ی تجاری «فست کمپانی»، به مدت دو دهه است که رویداد‌های تکنولوژی را پوشش می‌دهد. تتزلی همچنین، سابقا معاون سردبیر Fortune بوده و با مجله‌ی Entertainment Weekly همکاری دارد.

برنت اشلندر: برنت شلندر، نویسنده و ویراستار انگلیسی است. او زندگی کارآفرینان برتر دنیا را در آثار خود به تصویر کشیده و جوایز متعددی را به خاطر همین آثار، از آن خود کرده است. شلندر به مدت سی سال، داستان‌های تحلیلی و اقتصادی می‌نوشته و با روزنامه‌ها و مجلات بزرگی، چون وال استریت جورنال و Fortune همکاری داشته است.

کتاب‌های دیگر درباره استیو جابز

معرفی کتاب «استیو جابز شدن» اثر ریک تتزلی

کتاب «استیو جابز» اثر والتر ایساکسون

کتاب استیو جابز بر اساس بیش از چهل مصاحبه در طول دو سال با اعضای خانواده، دوستان، دشمنان، رقیبان، همکاران و خود استیو جابز به وجود آمده است. والتر ایساکسون در این کتاب، داستان زندگی پرفراز و نشیب و پرتنش یکی از خلاق‌ترین و باهوش‌ترین کارآفرینان عصر حاضر را به تصویر کشیده است. اگرچه خود جابز در خلق این کتاب همکاری داشته، هیچ دخالتی در متن کتاب از طرف او صورت نگرفته و تمامی مطالب بدون هیچ تغییری در این اثر گنجانده شده اند. او در خلق این کتاب، هیچ مطلبی را خط قرمز خود نمی‌دانست و اطرافیانش را نیز تشویق می‌کرد که مطالب را صادقانه بیان کنند. خود او هم البته صحبت‌های رک و بعضا بی رحمانه‌ای درباره‌ی همکاران و رقیبانش داشته است.

کتاب «راز دختر استیو جابز» اثر لیزا برنان جابز

روایت دختری که می‌خواست جای خودش را بین والدینش بیابد. پدری که انکارش می‌کرد و مادری که تنها بود. مادر و پدری که از زمین تا آسمان متفاوت بودند. دختر استیو جابز از زمانی می‌گوید که از شدت گرسنگی خوابشان نمی‌برده و پدرشان چند کیلومتر آن طرف‌تر از مبانی موفقیت سخن می‌رانده است.
خاطرات «لیزا برنان-جابز» روایتی متفاوت از پدرانگی شخصیت معروف و تأثیرگذار دنیای تکنولوژی است. راز دختر استیو جابز با دقتی شگفت انگیز از جزئیات زندگی دور و نزدیک جابز می‌گوید. برنان جابز از «پایان سینمایی» خودش و پدرش هم می‌گوید.

کتاب «استیو جابز چه کسی بود؟» اثر پم پولاک

کتاب حاضر دربردارندۀ زندگی نامۀ یک مخترع، کارآفرین، بنیانگذار و مدیر ارشد اجرایی شرکت رایانه‌ای اپل و یکی از چهره‌های پیشرو در صنعت رایانه است که به شکلی داستان گونه، با بیانی شیرین و اطلاعاتی دقیق، همراه با تصاویری جالب برای نوجوانان و جوانان نگاشته شده است
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان