بدون شک یکی از دغدغههای اصلی هر خریداری در هنگام انتخاب ماشین، سطح ایمنی و قدرت بدنه آن است. اما در ایران اندکی ماجرا متفاوت است و خریداران خودرو داخلی امید چندانی به کیفیت قابل قبول بدنه و سطح ایمنی ندارند.
در این مقاله ابتدا سراغ چند خودرو ایرانی رفتیم که قدرت ایمنی تقریبا قابل قبولی داشته و تا حدودی میشود روی آنها حساب کرد.
در ادامه بهترین خودروساز داخلی را از نظر ایمنی مشخص کردیم و در آخر سری به سطح کیفیت تولیدات کارخانههای واردات زدیم.
سمند؛ خودرو ملی با سطح ایمنی مناسب
زمانی که صبحت از خودرو ملی به میان میآید انتظار یک محصول تمام اعیار را داریم که از همه نظر در سطح بالایی قرار دارد. اما صنعت خودروسازی در ایران با محدودیتهای فراوانی روبهرو است که روی کیفیت محصولات تاثیر منفی گذاشته است.
با اینکه سمند آن قدرت بدنه مورد نظر و ایمنی بالای کارشناسان را ارائه نمیدهد، اما در مجموع به دلیل ساختار و شکل طراحی که دارد، در تصادفات دچار آسیب کمتری میشود.
تست ایمنی این خودرو در یک موسسه انگلیسی انجام شده و تقریبا قابل قبول بوده است. ایربگها سمند با سرعت مناسبی باز میشوند تا از سرنشینان در مقابل فشار وارده به کابین محافظت کنند. پاشنه آشیل این خودرو سقف و رکابهای آن هستند که آسیبپذیرترین قسمت سمند را تشکیل میدهند.
در مجموع سمند یکی از بهترین انتخابها برای خرید خودرو اقساطی است که در کنار طراحی مناسب، ایمنی خوبی نیز دارد.
پژو 206؛ دو رگه ایرانی فرانسوی مطمئن
هر چند پژو 206 را نمیتوان یک خودرو تماما ایرانی با مهندسی بومی معرفی کرد، اما به دلیل گذشت سالهای متمادی از ورود این فرانسوی خوشساخت به ایران و تغییراتی که مهندسین ایرانی نسب به نسخه اصلی در آن ایجاد کردند، میتوان به 206 لقب دورگه ایرانی – فرانسوی داد.
در میان تولیدات کارخانههای خودروسازی داخل کشور پژو 206 یکی از ایمنترین ماشینها است که بر خلاف ظاهر ظریف و زیبای خود مقاومت بالایی دارد. پژو 206 در در تست تصادف موسسه euroncap توانسته 4 ستاره از 5 ستاره را کسب کند که یک امتیاز بسیار بالا میان خودروهای موجود در بازار ایران است.
هر چند در تصادفات کاپوت 206 کاملا جمع میشود، ولی به دلیل حرکت موتور به سمت پایین فشار زیادی به سرنشینان و کابین وارد نمیشود. بهطور کل مشتریان ایرانی نگاه مثبتی به پژو 206 دارند و این ماشین همیشه در فروش اقساطی ایران خودرو مورد استقبال خیلی خوبی قرار میگیرد.
پژو 2008؛ ایمنترین خودروی تولید داخل کشور
یکی دیگر از محصولات کمپانی خوشنام پژو که در کارخانه ایران خودرو بازتولید میشود و با تفاوتهای نسب به نسخه اصلی به بازار ایران عرضه شده است. طبق آمار ایران خودرو پژو 2008 تنها ماشین تولید داخل کشور است که توانسته 5 ستاره از موسسه Euro NCAP دریافت کند.
پژو 2008 با داشتن ایربگهای جلو و بغل، بیشترین حفاظت را از سرنشینان جلوی خودرو به عمل میآورد، به شکلی که در تستهای تصادف، کمترین صدمه ممکن به سرنشینان وارد شده است.
همچنین در تست عابر پیاده، این خودرو عملکرد خیلی خوبی داشته و فقط کنارهها و قسمت پایین شیشه جلو تا حدی ضعیف عمل کردهاند و سایر قسمتها نمره قبولی گرفتهاند. به هر حال پژو 2008 یک خودروی پنج ستاره است و میتوان گفت که از نظر ایمنی هیچ نقصی ندارد.
خودرو دنا پلاس؛ اولین خودرو سایپا با سطح ایمنی قابل قبول
تا قبل از رونمایی از دنا پلاس، محصولات کارخانه ساپیا حتی با پارامترهای سنجش ایمنی تولیدات داخل کشور هم اوضاع مناسبی نداشتند. ولی سایپا بعد از بروزرسانی دنا که با نام دناپلاس رونمایی شد، اندکی در این روند تغییر ایجاد کرد.
کیفیت بدنه دنا پلاس تقریبا مناسب بوده و امکانات جانبی، چون کیسه هوا و ترمزهای تقویت شده سطح ایمنی خوبی را ایجاد کردهاند. طبق ادعای مسولان سایپا این خودروی برای گذراندن تستهای ایمنی به کشور آلمان ارسال شده است و توانسته 4 ستاره کسب کند. البته از نام موسسه و جزئیات تستها اطلاعاتی در دسترس نیست.
شاهین سایپا؛ ایمنترین خودرو ایرانی
شاید در نگاه اول کمی عجیب و غیر قابل باور بهنظر برسد که ایمنترین خودرو تولید داخل کشور محصول کارخانه سایپا است.
سایپا با ساخت ماشینهای نچندان با کیفیت از نظر ایمنی که سرآمد آنها پراید است، چندان میان خریداران خوشنام نیست. اما بعد از سالها این برند ایرانی دست به کار بزرگی زده و یک ماشین با سطح ایمنی و کیفیت بدنه مناسب را روانه بازار کرده است.
شاهین سایپا سیستم ایربگ و ECE R 95 را در مراکز معتبر اروپایی پشتسر گذاشته و نمره قابل قبولی نیز کسب کرده است. تست تصادف و تأییدیه ECE R 95 یکی از شش بخش اصلی برای اخذ مجوز فروش خودرو در اتحادیه اروپا است.
سرعت باز شدن ایربگها در کنار مقاومت خوب خودرو در برخورد با اجسام و فشار وارده کم به داخل کابین، شاهین را تبدیل به ایمنترین خودرو ساخته شده توسط مهندسین ایرانی کرده است.
محصولات ایران خودرو یا سایپا؟ کدام بدنه محکمتری دارند؟
با یک نگاه بدبینانه، پاسخ به این سوال انتخاب بین بد و بدتر است. اما واقعیت این است که در چند سال گذشته با وجود شرایط سخت تحریمها و تهیه سخت قطعات، تلاشهای خوبی برای بالابردن سطح کیفی تولیدات داخلی صورت گرفته است.
خودرو شاهین سایپا نمونه یک تلاش موفق برای مهندسین ایرانی است. هرچند به زمان بیشتری برای قضاوت واقعی شاهین نیاز است.
اگر هم بخواهیم سابقه این دو کارخانه را بررسی کنیم، در مجموع تولیدات ایرانخودرو از کیفیت بدنه و سطح ایمنی بهتری برخوردار بودهاند. تنوع انتخاب در محصولات این کارخانه بیشتر است و ایرانخودرو در آینده نزدیک با محصول جدید خود بنام تارا احتمالا لقب ایمنترین خودرو ایرانی را از شاهین خواهد گرفت. هرچند تا زمان عرضه و مشخص شدن تستهای معتبر باید صبر کرد.
از طرف دیگر سایپا در 5 سال گذشته در روند تولیدات خود تغیراتی ایجاد کرده است تا بتواند اعتماد خریداران را جلب کند. دنا، دنا پلاس و شاهین تلاشهای سایپا در این مدت بودهاند که نشان از روند کند، اما مثبت تغییرات خودرسازی سایپا دارند.
منبع: همشهری آنلاین