فراری، خودروساز ایتالیایی برنامه خود برای تولید خودروهای الکتریکی را اعلام کرد. در این برنامه، تا سال 2030 تقریبا نیمی از محصولات کارخانه کاملا الکتریکی خواهد بود.
بندتو وینیا، مدیر فراری در نشستی خبری گفت که فراری برای رعایت استانداردهای آلودگی محیط زیست چارهای جز ساخت ماشینها الکتریکی ندارد، اما همزمان قوای محرکه الکتریکی فرصتی برای شرکت است تا ماشینهای بهتری بسازد.
فراری برای اولین بار دو سال پیش در مدل هیبرید SF90 از موتور الکتریکی در محصولاتش استفاده کرد. در حال حاضر حدود بیست درصد از ماشینهای فراری موتور هیبرید دارند، اما این شرکت هنوز یک ماشین کاملا الکتریکی نساخته است. فراری میگوید در برنامه جدیدش، میخواهد 40 درصد از تولید کاملا الکتریکی و 40درصد هیبرید باشد و تنها 20 درصد با موتور بنزینی ساخته خواهد شد.
فراری هنوز ماشین کاملا الکتریکی در محصولاتش ندارد
اولین مدل کاملا الکتریکی فراری در سال 2025 به بازار خواهد آمد. فراری میگوید برای ساخت ماشینهای الکتریکی چهار میلیارد و 600 میلیون دلار سرمایهگذاری خواهد کرد. آقای وینیا که از پاییز گذشته به مدیریت فراری منصوب شده، گفت که از تجربه تیم فرمول یک فراری برای ساخت ماشینهای الکتریکی کمک گرفته میشود.
بندتو وینیا پاییز گذشته به مدیریت فراری منصوب شد
بخش عمدهای از شهرت فراری مدیون موتورهای بنزینی قوی و موفقیت در مسابقات فرمول یک است. چالش اصلی این شرکت یافتن راهی است که همزمان با حرکت به طرف قوای محرکه الکتریکی، بتواند اعتبار و هویتی را که با موتورهای بنزینی به دست آمده حفظ کند.
فراری پیشبینی کرده که امسال بین دو میلیارد و 500 تا دو میلیارد و 700 میلیون یورو سود کند. سود شرکت در سال 2021 یک میلیارد و 500 میلیون یورو بود. خودروساز ایتالیایی قرار است به زودی اولین مدل شاسیبلند خود را هم به بازار عرضه کند.