20 روز رکودی در تالار شیشهای
روزهای کمجان بورس ادامه دارد. حالا 20روز کاری است که ارزش دادوستدهای خرد سهام بورسی در سطوح کمتر از 4هزار میلیاردتومان قرار دارد و هر چند فروشنده زیادی در بازار بهچشم نمیخورد اما خبری هم از خریدار نیست. گویا هر دو طرف دست نگه داشتهاند تا در شرایط بهتری برای ورود یا خروج از بازار تصمیمگیری کنند. فضایی انتظاری که سکوتی زجرآور را در تالار شیشهای حاکم کرده است.
شرایط نامشخص احیای برجام از اصلیترین موانع شکلگیری تقاضا در بازار سهام است. تا حالا بورسیها به صعود نرخها در بازار ارز و انتظارات تورمی نیز واکنشی نشان ندادهاند و حتی اخبار حاصل از مجامع نیز چندان توجه فعالان بازار را به خود جلب نمیکند؛ این در حالی است که هر ساله حداقل در فصل مجامع شاهد افزایش رونق بازار و حضور گرم سرمایهگذاران بودیم. امسال اما شرایط متفاوت است.
بازارهای جهانی نیز این روزها، روی خوش به سهامداران نشان نمیدهند و به واسطه سیاستهای انقباضی بانکهای مرکزی برای مقابله با تورم، عموما با نوسانات نزولی مواجه هستند، با اینحال هستند صنایعی که رنگی متفاوت از کل بازار به خود میگیرند. روز گذشته درمیان گروههای پرتراکنش و اثرگذار، این خودروسازان بودند که این نقش متفاوت را ایفا کردند.
خودنمایی خودروییها
در حالی شاخصکل بورس تهران دادوستدهای روز چهارشنبه را با عقبنشینی بیش از 6هزار واحدی به پایان رساند که شاخص صنعت خودرو 65/ 1درصد رشد کرد و بار دیگر سهامداران شاهد رشد لیدرهای این صنعت و البته با شدت بیشتر زیرمجموعههای خودروسازان بزرگ بودند. جذابیتی که مجددا به داغشدن اخبار مربوط به واگذاری سهام تودلی بازمیگردد. در حالحاضر ایرانخودرو مالک 8/ 41درصد از سهام شرکت گسترش سرمایهگذاری
ایرانخودرو است و «خگستر» نیز مالکیت 6/ 10درصد از «خودرو» را در دست دارد. درخصوص سایپا نیز همزمان با مالکیت 3/ 38درصدی «خساپا» در «ورنا»، سرمایهگذاری رنا نیز سهمی 6/ 15درصدی از شرکت سایپا دارد. سهام تودلی به سهام شرکت اصلی که در مالکیت شرکت زیرمجموعه است، گفته میشود و شرکت زیرمجموعه بر اساس الزامات قانونی باید سهام خودروسازان را واگذار کند که طبیعتا از این محل سود مناسبی را شناسایی خواهد کرد. موضوعی که بازی سهامداران در این گروهها را داغ کرد و بار دیگر نگرانیهایی درخصوص حبابیشدن قیمت سهام خودرویی ایجاد کرد.
به این ترتیب افزایش احتمال عرضه بلوک سهام دولتی دو خودروساز بزرگ کشور یعنی ایرانخودرو و سایپا و همچنین سهام تودلی این دو شرکت باعث شده است که امیدواری به بهبود وضعیت تاسفبار این صنعت بیشتر شود. روز سهشنبه نامهای از رئیس سازمان خصوصیسازی مبنیبر آمادگی این نهاد در راستای عرضه یکجای سهام تودلی خودروییها به وزیر صمت منتشر شد. به این ترتیب سهام خودروییها دیروز علاوهبر رشد قیمتی، بیشترین ارزش دادوستدها را نیز در اختیار گرفتند.
فعالان بازار سهام معتقدند واگذاری سهام دولتی باقیمانده در شرکتهای خودرویی، میتواند منجر به بهبود وضعیت عملیاتی و مالی این شرکتها شود. شرکتهایی که بر اساس آخرین آمار در دست، طی سالگذشته بیش از 9هزار میلیاردتومان زیان شناسایی کردند و زیان انباشته آنها به قله 75هزار میلیاردتومانی رسیده است و باید دید آیا فروش سهام دولت در این شرکتها میتواند مانع از قیمتگذاری دستوری در صنعت خودرو و بهبود وضعیت عملیاتی این شرکتها شود یا پس از آن نیز قرار است شرایط به همین شکل ادامه یابد؟
مانع جهانی رونق بورس
اما همانطور که پیشتر نیز اشاره شد، روند نهچندان مطلوب کالاهای پایه در بازار جهانی، این روزها به یکی از سدهای تقویت تقاضا در تالار شیشهای تبدیل شده است.
دیروز بهدنبال فشار جو بایدن رئیسجمهور آمریکا، برای کاهش هزینههای فزاینده سوخت، از جمله فشار بر شرکتهای بزرگ آمریکایی برای کمک به کاهش مشکلات رانندگان در فصل اوج تقاضا، شاخصهای نفتی نزولی شدند و هر بشکه نفتبرنت با افت قیمت 4 دلار (تا ساعت 16)، در محدوده 110دلاری قیمت خورد.
نفتخام آمریکا افت بیشتری را تجربه کرد و با کاهش روزانه 5/ 4دلاری، 104 دلار مورد معامله قرار گرفت. گفته میشود ایالاتمتحده در تلاش برای مقابله با افزایش قیمت بنزین و تورم است و در این میان انتظار میرود جو بایدن، خواستار تعلیق موقت مالیات 4/ 18سنت بر هر گالن بنزین شود، ضمن اینکه مقرر شده امروز (پنجشنبه) هفت شرکت بزرگ نفتی تحتفشار کاخسفید برای کاهش قیمت سوخت، با رئیسجمهور آمریکا دیدار کنند.
درمیان فلزات نیز روز چهارشنبه هر تن مس، مجددا به سطوح کمتر از 9هزار دلار نزول کرد و آلومینیوم نیز 2درصد کاهش قیمت داد تا سیگنالی منفی به معاملهگران سهام بزرگ کالامحور بورس تهران ارسال کند.
بازاری که حدود 70درصد از ارزش کل آن در اختیار شرکتهای کالاپایه بوده که مستقیما از نوسان قیمتها در بازارهای جهانی اثر میپذیرند.