نقد انیمیشن لایت‌یر – Lightyear

انیمیشن لایت‌یر (Lightyear) سرشار از لحظات خنده‌دار، احساساتی صمیمانه و انیمیشن‌سازی کاملا زیبا است و توسعه‌ای هوشمندانه از مجموعه انیمیشن‌های داستان اسباب بازی (Toy Story) از پیکسار به شمار می‌رود. این انیمیشن به نحوی پیش‌درآمدی برای انیمیشن‌های «داستان اسباب بازی» محسوب می‌شود و داستان خاستگاه شخصیت باز لایت‌یر را بازگو می‌کند.

نقد انیمیشن لایت‌یر – Lightyear

انیمیشن لایت‌یر (Lightyear) سرشار از لحظات خنده‌دار، احساساتی صمیمانه و انیمیشن‌سازی کاملا زیبا است و توسعه‌ای هوشمندانه از مجموعه انیمیشن‌های داستان اسباب بازی (Toy Story) از پیکسار به شمار می‌رود. این انیمیشن به نحوی پیش‌درآمدی برای انیمیشن‌های «داستان اسباب بازی» محسوب می‌شود و داستان خاستگاه شخصیت باز لایت‌یر را بازگو می‌کند.

شخصیت باز لایت‌یر به نمایش درآمده در این انیمیشن با اینکه نسبت به همین شخصیت در انیمیشن‌های «داستان اسباب بازی» متفاوت و تازه‌تر احساس می‌شود اما هر دوی آن‌های شباهت‌های زیادی با یکدیگر دارند که برای بیننده‌ها بسیار آشنا به نظر می‌رسند. با اینکه این فیلم جزو اوریجینال‌ترین آثار پیکسار نیست اما همچنان اثری ارزشمند و تاثیرگذار از داستان فرنچایز «داستان اسباب بازی» به شمار می‌رود.

انیمیشن «لایت‌یر» داستان خاستگاه فضانوردی به نام باز لایت‌یر با صداپیشگی کریس ایوانز (Chris Evans) را روایت می‌کند که بعدا اسباب بازی اسپیس رنجر بر اساس او ساخته شده است. در این انیمیشن، شخصیت اصلی به دنبال فرار از گیاهان آدمخواری روی سیاره‌ای خطرناک است و همین باعث می‌شود تا وارد سفینه‌ای در فاصله بسیار دوری از زمین شود. او درون سفینه با رباتی به نام ساکس با صداپیشگی پیتر سوهن (Peter Sohn)، فرمانده آلیشا هاثورن با صداپیشگی اوزو آدوبا (Uzo Aduba) و دیاز با صداپیشگی افرن رامیرز (Efren Ramirez) آشنا می‌شود. در همین حین نیز دشمن لایت‌یر به نام امپراتور زورگ با صداپیشگی جیمز برولین (James Brolin) به دنبال او است و او باید به کمک گروهی از اسپیس رنجرها، جلوی زورگ و نابودی مردمش را بگیرد.

فرنچایز «داستان اسباب بازی» تاکنون در گیشه به فروشی بیش از 3 میلیارد دلار دست پیدا کرده و کاملا منطقی به نظر می‌رسد که کمپانی پیکسار حتی پس از پایان این انیمیشن‌ها به دنبال توسعه دنیای آن و ساخت انیمیشن‌های بیشتری بر اساس آن‌ها باشد. کارگردانی این انیمیشن جدید را انگوس مک‌لین (Angus MacLane) در دست دارد که وظیفه‌ای جاه‌طلبانه برای ساخت این انیمیشن مهیج، احساساتی و بسیار جذاب را برعهده داشته است. این کارگردان موفق شده تا انیمیشنی بسازد که هم ادای احترامی به آثار گذشته است و هم جهان این آثار را برای ماجراجویی‌های جدید و مهیج گسترش داده است.

کریس ایوانز به خوبی از پس صداپیشگی شخصیت باز لایت‌یر بر آمده و این کاراکتر را به قهرمانی دوست‌داشتنی، شجاع، وفادار، جذاب و سرشار از اعتماد به نفس تبدیل کرده است. تیم الن (Tim Allen) صداپیشگی این شخصیت را در فرنچایز «داستان اسباب بازی» برعهده داشته بود و کریس ایوانز از آن الهام گرفته ولی به آن تکیه نکرده است. این انیمیشن سرشار از ارتباطات و ارجاعات به فرنچایز «داستان اسباب بازی» است و همین موضوع در کنار صداپیشگی جذاب کریس ایوانز سبب شده تا داستان انیمیشن «لایت‌یر» تامل‌برانگیز و احساساتی باشد. داستان انیمیشن سرعت زیادی دارد و هیچ مانعی آن را متوقف نمی‌کند. در حقیقت، بیننده در پایان فیلم آرزو می‌کند که ای کاش کارگردان زمان بیشتری را صرف جهان‌سازی می‌کرده است.

اکت ابتدایی انیمیشن ترکیبی از تلاش‌های متعدد شخصیت اصلی برای اصلاح اشتباه خودش است، اشتباهی که سبب شده تا مردمش گرفتار شوند. اکت سوم و پایانی انیمیشن نیز سرشار از مباحث علمی مهبم و گیج‌کننده است که درک آن برای بسیاری از بیننده‌ها دشوار به نظر می‌رسد. در حقیقت، انیمیشن «لایت‌یر» هیچ تلاشی برای مرتبط کردن نقاط مهم داستان انجام نمی‌دهد. در اکت دوم و میانی انیمیشن،‌ کارگردان زمان بیشتری را صرف توسعه شخصیت‌های مختلف داستان می‌کند که در آن، هر کدام از دوستان باز لایت‌یر دارای ترس یا نواقصی هستند که در پایان فیلم بر آن غلبه می‌کنند. در کل، داستان از این کاراکترها بیشتر برای افزایش بار کمدی استفاده کرده است. این کاراکترهای مکمل جذاب و جالب‌توجه هستند اما نسبت به دیگر کاراکترهای انیمیشن‌های پیکسار به زودی فراموش خواهند شد. البته در این میان، شخصیت ساکس استثناء است و مطمئنا هر بیننده‌ای آن را دوست خواهد داشت.

سبک انیمیشن‌سازی این اثر از جمله ویژگی‌های مثبت آن به شمار می‌رود. سازندگان به جای آنکه آن را واقع‌گرایانه‌تر کنند، در ساخت آن از آثار علمی-تخیلی دهه هفتاد میلادی الهام گرفته‌اند و فضا را به عنوان مکانی تاریک و ترسناک به تصویر کشیده‌اند که سرشار از موجودات مرموز و خوفناک است. کارگردان انیمیشن به خوبی توانسته تعادل را برقرار کند و لحظات خوش‌بینانه را در کنار لحظات تاریک و ترسناک قرار بدهد.

در این میان، انیمیشن «لایت‌یر» کاستی‌هایی دارد که اصلی‌ترین آن نیز تکیه بیش از حد به شخصیت اصلی و برجسته داستان است. این انیمیشن به دانش و علاقه‌مندی بینندگان و طرفداران نسبت به این کاراکتر تکیه کرده اما باید به جای آن، روایتی منحصربه‌فرد و خلاقانه با حضور کاراکترهای مکمل برجسته را بازگو می‌کرد. با این حال، این انیمیشن همچنان اثری جذاب در فرنچایز «داستان اسباب بازی» به شمار می‌رود که مطمئنا در کنار جذب بینندگان جوان، برای طرفداران قدیمی این فرنچایز نیز لذت‌بخش خواهد بود.

انیمیشن «لایت‌یر» در تاریخ 17 ژوئن (جمعه 27 خرداد 1401) روی پرده سینماها اکران شده است. مدت زمان این انیمیشن 105 دقیقه و رده سنی آن PG است.

امتیاز: 4 از 5

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان