سکه به کانال ۱۴میلیون تومانی بازگشت

سیگنال دوحه به دلار تهران

دنیای‌اقتصاد : پس از انتشار اخبار جدید پیرامون مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی، نرخ دلار در معاملات آزاد بازار تهران وارد روند کاهشی جدیدی شد. پس از سفر جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به تهران در روز پنج‌شنبه هفته گذشته، گمانه‌هایی نسبت به از سرگیری مذاکرات هسته‌ای مطرح شد.

Untitled-2 copy

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشور نیز پس از نشست خود با این مقام مسوول اروپایی از آمادگی ایران در جهت ادامه روند مذاکرات خبر داد. طبق سیگنال‌های منتشرشده و با توجه به نقش تاثیرگذار کشور قطر در زمینه مانع‌زدایی در روند مذاکرات، محل جدید برگزاری این نشست‌ها دوحه، پایتخت قطر خواهد بود. روز گذشته نیز وزیر امور خارجه کشور عراق در راستای بهبود روابط منطقه پس از دیدار با بن‌سلمان، ولیعهد عربستان به تهران سفر کرد. نرخ هر برگ دلار در معاملات آزاد بازار تهران نیز در واکنش به تحولات جدید سیاسی منطقه با افت قیمت 4پله‌ای نسبت به نرخ روز شنبه به رقم 31هزار و 400تومان رسید. دیروز یکشنبه 5تیر هسته مرکزی بازار ارز تهران دچار شرایط فشار فروش شد. در راستای اخبار سیاسی منتشرشده در روزهای گذشته، از تعداد خریداران بازار ارز تهران به میزان قابل توجهی کاسته شده و عمده فعالان بازار را فروشندگان تشکیل می‌دادند.

هر برگ اسکناس دلار در نخستین معاملات روز یکشنبه در رقم 31هزار و 800تومان فعالیت خود را آغاز کرد. اما پس از گذشت چند ساعت از معاملات بازار در این روز دلار در سراشیبی کاهشی قرار گرفت. در حوالی ظهر روز گذشته بود که نرخ این ارز با عبور از مرز مقاومت 31هزار و 700تومانی به سطوح قیمتی میانه کانال 31هزار تومانی وارد شد. درصورتی‌که هر کانال را به 10پله قیمتی یکسان تقسیم کنیم، عمده فعالیت نرخ دلار در عصر روز یکشنبه روی پله‌های پنجم و ششم کانال 31هزار تومانی صورت گرفت و در نهایت قیمت هر برگ اسکناس این ارز با حدود 400تومان کاهش نسبت به نرخ روز شنبه به رقم 31هزار و 400تومان رسید. کارشناسان ارزی عامل اصلی کاهش قیمت دلار در معاملات روز گذشته را افزایش سطح انتظارات مثبت نسبت به آینده نشست‌های هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی می‌دانند.

پس از سفر جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به تهران و نشست این مقام مسوول اروپایی با امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشور، زمزمه‌هایی از احتمال شروع مجدد مذاکرات رفع تحریم‌ها مطرح شد. بورل در نشست خبری خود پس از دیدار با وزیر امور خارجه کشورمان نسبت به از بین رفتن موانع موجود بر سر راه احیای قرارداد برجام اظهار امیدواری کرد. این مقام اروپایی همچنین از علاقه دولت بایدن نسبت به حصول توافق هسته‌ای با ایران خبر داد. برخی از کارشناسان بازار ارز تهران با توجه به تاثیرپذیری نرخ دلار از اخبار سیاسی بر این باورند که درصورت از سر گیری قطعی مذاکرات، احتمال مشاهده کانال‌شکنی‌های جدید در نرخ دلار بازار آزاد وجود دارد.

عقبگرد سکه به کانال 14 میلیون تومانی

روز گذشته در راستای کاهش قیمت ارز در معاملات بازار آزاد، سکه طلا نیز دچار افت قیمت شد. هر قطعه از این فلز گرانبها که در طول معاملات روز شنبه در سطح قیمتی 15میلیون و 360هزار تومان معامله می‌شد، روز گذشته با حدود 660هزار تومان کاهش نسبت به این نرخ به رقم 14میلیون و 700هزار تومان رسید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان