رمز و رازهای بلیت‌فروشی در فوتبال اروپا

تخفیف تابستانه

دنیای اقتصاد : فروش بلیت‌های فصلی، یکی از راه‌های درآمدزایی باشگاه‌های اروپایی از طریق ارتباط مستقیم با هواداران است

p31 copy

در لیگ برتر انگلیس، آرسنال گران‌قیمت‌ترین بلیت را دارد و امسال هم 14 درصد افزایش نسبت به سال گذشته اعمال کرده است. به این ترتیب بالاترین پکیج بلیت فصلی برای توپچی‌ها 2545 پوند و ارزان‌ترین آن هم 891 پوند قیمت‌گذاری شده‌اند. این یعنی با قیمت تقریبی پوند در بازار ایران، ‌اگر قصد داشته باشید در بهترین نقطه از ورزشگاه امارات 19 بازی آرسنال در لیگ برتر در یک فصل را تماشا کنید، باید چیزی در حدود 99 میلیون تومان هزینه کنید. این درحالی است که همشهری آنها یعنی چلسی که در سالیان اخیر به مراتب موفق‌تر از توپچی‌ها بوده، بالاترین نرخ را روی 940 پوند (بیش از 36 میلیون تومان) و پایین‌ترین را هم با نرخ 600 پوند (بیش از 23 میلیون تومان) اعلام کرده که این اختلاف فاحش به نوعی به استادیوم جدید و مدرن‌تر آرسنال هم بی‌ارتباط نیست.

اما نکته جالب اینجاست که لیورپول به عنوان فینالیست لیگ قهرمانان و نایب قهرمان لیگ برتر، نسبت به سال گذشته قیمت بلیت‌های فصلی‌اش را تغییر نداده است؛ این یعنی گران‌ترین پکیج فصلی آنفیلد 869 پوند (بیش از 33 میلیون تومان) و ارزان‌ترین آن هم 685 پوند (بیش از 26 میلیون تومان) قیمت‌گذاری شده است. منچستریونایتد هم چنین رویه‌ای را در پیش گرفته و به عنوان تنها تیمی که در یک دهه اخیر همواره تماشاگرانش نه از طریق خرده خرید بلکه به صورت پیش فصلی بلیت‌های بازی‌های لیگ برترش را تهیه می‌کنند، در فصل جدید با همان قیمت سابق 950 پوند (بیش از 37 میلیون تومان) برای بیشترین بلیت و 532 پوند (بیش از 20 میلیون تومان) برای کمترین بلیت، به هوادارانش خدمات می‌دهد.

اما قطعا جالب‌ترین و غیرقابل باورترین اقدام مربوط به باشگاه منچسترسیتی است. سیتیزین‌ها به عنوان یکی از پرستاره‌ترین تیم‌های لیگ برتر و البته مدافع عنوان قهرمانی، در حالی که برای فصل گذشته پکیج 1410 پوندی را عرضه می‌کردند، در اقدامی بی‌سابقه قیمت گران‌ترین پکیج بلیت فصلی‌شان را به 980 پوند (بیش از 38 میلیون تومان) کاهش دادند. کمترین قیمت هم برای کسانی که خواهان تماشای یک فصل بازی‌های لیگ برتری من‌سیتی در ورزشگاه اتحاد هستند، با 25 پوند افزایش نسبت به سال گذشته به رقم 350 پوند (بیش از 13 میلیون تومان) رسیده است. احتمالا با این ترفند آن معدود صندلی‌هایی که فصل قبل در بعضی از بازی‌های من‌سیتی خالی مانده بود، پر می‌شود.

این مدل بلیت‌فروشی چند حسن دارد؛ از یک طرف حضور تماشاگران در ورزشگاه طی تمام فصل را تضمین می‌کند؛ رویکردی که ربطی به نتایج و عملکرد تیم ندارد. از سوی دیگر خیال هوادار هم راحت است که یک بار بلیت می‌خرد و دیگر نیازی به تحمل رنج و استرس هفتگی ندارد. به علاوه با این متد، یک پول درشت ابتدای هر فصل به دست باشگاه‌ها می‌رسد که می‌توانند با استفاده از آن تحرکات مثبت نقل‌وانتقالاتی داشته باشند و سایر هزینه‌های‌شان را هم تامین کنند. در ایران اما ما از این مزایا بی‌بهره‌ایم و گاهی حتی نمی‌دانیم مسابقه هفته بعد پرسپولیس و استقلال اصلا تماشاگر دارد یا نه!

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان