«دنیای‌اقتصاد» روند بازارهای مالی را بررسی می‌کند

چرخش بازارها به سمت میدان سبز

یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

فضای مثبت بورس

1

بازار سهام پس از رشد ناچیز در روز دوشنبه، توانست معاملات خود را روز سه‌شنبه بر مدار صعود آغاز کند. به طوری که امید‌های ایجاد شده در بورس به کمک احیای برجام و از سرگیری مذاکرات هسته‌ای، گروه‌های برجامی را سبزپوش کرد. همچنین رشد قیمت‌ها در بازار جهانی پس از نشست گروه هفت (G7) باعث شد تا گروه‌های کالایی نیز رشد داشته باشند. بر این اساس شاخص کل روز گذشته با 69/ 0درصد افزایش، تا ارتفاع یک میلیون و 514 هزار واحد رشد پیدا کرد. شاخص هموزن نیز91/ 0درصد افزایش یافت. گزارش‌های ماهانه مطلوب برخی از سهام زیرمجموعه گروه‌های تولیدکننده کالاهای اساسی نیز فضای مثبتی را از خود به نمایش گذاشتند. ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق تقدم) نیز دیروز رقم 2408 میلیارد تومان را به ثبت رساند.

بازار سکه

 سکه، همبازی قیمت دلار

2

بازار طلا و سکه طی معاملات روز سه‌شنبه رشد قیمت را تجربه کرد. اما این افزایش ناچیز بود. به طوری که بهای سکه امامی حتی به نیمه کانال 14 میلیون تومان نرسید و در زیر این سطح مورد داد و ستد قرار گرفت. بر این اساس فلز گرانبهای داخلی همزمان با رشد نرخ دلار در بازار آزاد و افزایشی شدن قیمت‌ طلا در بازار جهانی، رشد کرد. به این ترتیب سکه یاد شده روز گذشته به قیمت 14 میلیون و 400 هزار تومان معامله شد. در بازار سکه به دلیل وجود برخی محدودیت‌های معاملاتی و مالیاتی در خریدهای حجم بالا، سرمایه‌گذاران نمی‌توانند معاملات سنگینی انجام دهند. از این رو حجم داد و ستدها در این بازار به نسبت گذشته بسیار کاهش یافته است. در این میان حباب سکه همچنان بیش از یک میلیون تومان است.

بازار طلای جهانی

رفت و برگشت بهای طلا

3

قیمت طلا در بازار جهانی روز دوشنبه پس از رشد و عبور از سطح 1830 دلار، از میانه بازار مجددا کاهشی شد و به زیر سطح یاد شده عقب نشینی کرد. اما روز سه‌شنبه با کاهش شاخص دلار آن هم به دلیل افت انتظارات تورمی، این فلز گرانبها رشد ناچیز قیمتی را شاهد بود. در این میان نیز بازدهی اوراق خزانه داری 10 ساله ایالات متحده ثابت ماند و همین امر تغییرات قیمت را کنترل کرد. بر این اساس هر اونس طلا روز گذشته (تا ساعت 16) به قیمت 1824 دلار و 16 سنت معامله شد. نشست‌های پیش رو از جمله اجلاس گروه هفت و همچنین جلسه فدرال رزرو، نگاه معامله‌گران را به نتایج این نشست‌ها جلب کرده است. لذا انتظار می‌رود که طلا نوسانات محدودی داشته باشد.

بازار اوراق مسکن

افزایش مجدد هزینه وام مسکن

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن، روز سه‌شنبه افت قیمت را شاهد بودند. اما در این میان تسه 9912 روز گذشته با توجه به نوسانات کاهشی خود، 61/ 1 درصد به قیمت پایانی خود افزود و معادل 2 هزار و 275 تومان افزایش یافت. بر این اساس تسه یاد شده دیروز معاملات خود را در قیمت پایانی 143هزار و332 تومان خاتمه داد. به عقیده برخی کارشناسان این حوزه مشکل مسکن در کشور یک شبه ایجاد نشده که بتوان با سرعت آن را رفع کرد. بلکه باید با وضع قوانین کارآمد و جامع در حوزه مسکن، زمینه‌ای را فراهم کرد که مساله سرسام آور مسکن به صورت ریشه‌ای طی چند سال اصلاح شود. لذا گفته می‌شود که وضع قوانین جامع با رویکردی کاملا علمی و تخصصی و بهره‌گیری از الگوی کشور‌های موفق می‌تواند زمینه‌ای را فراهم کند که این وضعیت بهبود یابد.

بازار نفت

رشد نفت در بحبوحه اختلالات عرضه

5

شاخص‌های نفتی روز سه‌شنبه در بحبوحه اختلالات عرضه‌، افزایش قیمت داشتند. به طوری که هر بشکه نفت خام برنت دیروز (تا ساعت 16) به قیمت 117 دلار و 60 سنت مورد معامله قرار گرفت. نفت WTI نیز روز گذشته در سطح 111 دلار و 63 سنت معامله شد. گفته می‌شود که محدودیت‌های عرضه روسیه، لیبی، اکوادور و نبود نفت ایران در بازار جهانی از عوامل اصلی موثر بر بازار بوده است. علاوه بر این، افزایش نرخ بهره در اقتصادهای کلیدی، دلار را تقویت و ترس از رکود جهانی را تشدید کرد. ترس از رکود و انتظارات افزایش نرخ بهره باعث نوسانات و ریسک گریزی در بازارهای آتی شده است. از این رو برخی از سرمایه‌گذاران انرژی عقب‌نشینی کرده اند، در حالی که قیمت نفت خام به دلیل تقاضای بالا و کاهش عرضه همچنان در روندی قدرتمند باقی مانده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان