ازدواج؛ آغازی برای عاشقانه زیستن

ازدواج امری مقدس و فرصتی مغتنم برای همراهی و در کنار هم بودن است، اگر این همراهی عاشقانه و عاقلانه باشد منجر به آرامش و تکامل در زندگی می‌شود.

ازدواج؛ آغازی برای عاشقانه زیستن

ایسنا : پیش از اینکه دختر و پسر با هم آشنا شوند و ازدواج کنند بی قراری خاصی در آن‌ها موج می‌زند، اما هنگامی که با پیوندی عاشقانه ازدواج و در کنار هم قرار می‌گیرند، آرامش عجیبی در زندگی احساس می‌کنند.

در حقیقت فرصت ازدواج و آرام گرفتن در مجموعه خانواده، یکی از فرصت‌های مهم زندگی دو فرد است، همان‌گونه که لباس انسان را از سرما و گرما محافظت می‌کند، زن و شوهر نیز باید در سرد و گرم روزگار همراه و همدل یکدیگر باشند.

زندگی مشترک و زناشویی نیازمند احساس عاطفی و جنسی است و شریک زندگی زناشویی نمی‌تواند غفلت در هیچ کدام از این موارد را بپذیرد و جدایی نیز از آنجایی به وجود می‌آید که هرکدام از زوج‌ها برای جبران این کمبود به سمت و سویی دیگر کشیده شوند.

روز ازدواج فرصت مهمی است تا به این مساله مهم پرداخته شود، مساله‌ای که در زمان‌هایی نه چندان دور برای زندگی جوانان اولویت بود، اما گذر فرهنگی جامعه از سنتی به مدرنیته، موانع بسیاری را در این زمینه پیش روی جوانان قرار داده است.

بیشتربخوانید:

تفاوت های شخصیتی ؛ مردان آناناسی، زنان هلویی!

تکامل شخصیتی جوانان با ازدواج

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین صغیرا_ رئیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با اشاره به اینکه امکان فراهم شدن ازدواج برای جوانان و کسانی که در سن ازدواج قرار دارند شرایطی را لازم دارد، اظهار کرد: ازدواج یکی از سنت‌های ارزشمند دینی است و در قرآن و احادیث و روایات معصومین (ع) تأکیدات زیادی شده که همه مؤمنان به این سنت الهی پایبند باشند.

وی تکامل شخصیتی را از برکات ازدواج دانست و افزود: ازدواج در واقع یافتن نیمه دوم خویشتن است، انسان وقتی کامل می‌شود که نیمه دوم خودش را پیدا کند، بسیاری از اختلالات روحی و روانی به علت تنهایی است و از طرف دیگر بسیاری از موفقیت‌های زندگی انسان، بعد از ازدواج اتفاق می‌افتد و آن به دلیل آرامش و ثبات روحی و شخصیتی بعد از یک ازدواج موفق و اصولی است.

صغیرا با اشاره به اینکه استقبال جوانان در ازدواج کاهش یافته است، تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین عواملی که موجب تاخیر در ازدواج جوانان شده عامل فرهنگی است، اگر بتوانیم در جامعه اسلامی فرهنگ اسلامی را نهادینه کنیم و آن‌گونه که در حکومت علوی و حکومت پیامبر بوده به اجرا درآوریم بسیاری از عواملی که امروز به عنوان عامل اصلی مطرح می‌شود نادیده گرفته خواهد شد.

وی با بیان اینکه در بحث فرهنگ ضعیف هستیم و کاری صورت نگرفته است، افزود: باتوجه به آیات قرآن کریم خداوند می‌فرماید ازدواج کنید اگر فقیر باشید خدا از فضل آن، شما را بی نصیب می‌کند یعنی از جایی که خبر ندارید خداوند روزی زندگی را می‌رساند، همچنین خداوند می‌فرماید چه کسی راستگوتر از خداست، پس اگر کسی بخواهد به این آیه عمل نکند در واقع در عمل خدا را صادق نمی‌بیند و حال اینکه اگر به خدا اعتماد داشته باشیم و بتوانیم به خدا توکل کنیم هیچ‌گاه فقر، بحث معیشت و وضعیت اقتصادی ضربه‌ای به برنامه زندگی به خصوص ازدواج وارد نمی‌کند.

صغیرا تاکید کرد: بحث فرهنگ را نباید جدای از سایر مباحث زندگی ببینیم، زیرا فرهنگ بحثی است که همچون روح در تمام زندگی جاری و ساری است، یعنی باید در مباحث اقتصاد، سیاست و اجتماع فرهنگ وجود داشته باشد که متاسفانه با نامگذاری‌های اشتباه، فرهنگ را از تمام مقوله‌ها و مباحث جدا کردیم، حال اینکه فرهنگ روحی است در تمام این عرصه‌ها.

رئیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با اشاره به لزوم تبلیغ فرهنگ در دانشگاه‌ها و مجامع علمی، تصریح کرد: تبلیغ فرهنگ غنی اسلام، بحث ساده‌ای نیست، باید روی آن تمرکز و اطلاع‌رسانی صورت گیرد، زیرا بخشی از مشکلات به فرهنگ ارتباط دارد.

وی در ادامه گفت: اگر مدیریت منابع در کشور به درستی انجام شود بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد، در کشوری زندگی می‌کنیم که وضعیت بسیار خوبی از لحاظ منابع زیرزمینی، طبیعی، اقتصادی و انرژی داریم، اما زمانی که مدیریتی صورت نگیرد، قطعا اثرات آن به مردم وارد می‌شود، که لازم است مسئولان منابع موجود کشور را مدیریت کنند تا بخش عظیمی از مشکلات از جمله مشکلات اقتصادی برطرف شود و مردم به نتیجه مطلوب دست یابند.

صغیرا پرورش و تربیت خانوادگی را از عوامل تاثیرگذار در امر ازدواج برشمرد و بیان کرد: اکنون در برخی مناطق در همین شرایط سخت اقتصاد که بر مردم حاکم است ازدواج صورت می‌گیرد که این امر به جبر اجتماعی آن منطقه بستگی دارد، یعنی موقعیت اجتماعی آن منطقه موجب شده که پدران و ریش سفیدان، جوانان را به ازدواج تشویق کنند.

وی خاطرنشان کرد: جبر اجتماعی حاکم می‌تواند در تغییر نوع نگرش و رویکرد افراد تاثیرگذار باشد، بنابراین اگر خانواده‌های اصیل دینی، اسلامی و ملی اطرافیان و فرزندان خود را به همان سبک و سیاقی که خود زندگی می‌کردند دعوت و ترغیب کنند، قطعا وضعیت ازدواج بسیار بهتر از وضع موجود خواهد شد.

 بیشتربخوانید:

12 ایده جذاب برای سالگرد ازدواج

فرار از مسئولیت‌پذیری و ترس از هزینه‌های زندگی؛ عمده بهانه‌های مربوط به ازدواج

مهرداد رضاپور_ روانشناس خانواده با اشاره به اینکه ترس از مسائل مالی موجب تاخیر در ازدواج جوانان شده است، اظهار کرد: باتوجه به اینکه امرار معاش دشوار شده و نگرانی از تامین نیاز‌های مادی از جمله مسکن و مایحتاج روزانه وجود دارد، ترس و واهمه خاصی را در جوانان ایجاد کرده که مانع از تشکیل زندگی مشترک می‌شود.

کارشناس دفتر مشاوره بهزیستی چهارمحال و بختیاری افزود: زمانی که جوان سطح نارضایتی اطرافیان مزدوج خود که درگیر مسائل مالی هستند را مشاهده می‌کند، بخشی از این مساله مزید بر علت شده و موجب افزایش ترس از ازدواج می‌شود.

رضاپور گفت: متاسفانه شاید خواسته یا ناخواسته برخی خانواده‌ها به سمت خانواده‌های کم‌جمعیت‌تر پیش رفته و فرزندان نازپرورده و لوس بار آمده باشند که این امر موجب شده مسئولیت‌گریزی در قشر جوان پررنگ شود، زیرا همواره در زندگی والدین نیاز‌های آن‌ها را تامین می‌کردند، اما اکنون ترس از مسائل مالی و نازپروردگی موجب شده مسئولیت‌پذیری ضعیف شود و به سادگی به مسئولیت‌های جدید زندگی متاهلانه تن ندهند.

وی بی‌بند و باری‌ها و در دسترس بودن ارتباطات غیر رسمی در جوانان را از دیگر علل تاخیر در ازدواج بیان کرد و گفت: وقتی دختر یا پسر تعامل با جنس مخالف برقرار می‌کند و می‌تواند برخی از نیاز‌های هیجانی، عاطفی و چه بسا غریزی را در فضای غیر از ازدواج تامین کند انگیزه و تمایل برای این مساله کمتر می‌شود، به این معنا که اکنون افسارگسیختگی روابط خارج از عرف در پسر و دختر مشاهده می‌شود.

این کارشناس خانواده افزایش نرخ طلاق را از دلایل تاخیر و ترس ازدواج جوانان برشمرد و تصریح کرد: معمولا طلاق‌هایی که با دلایل ضعیف اتفاق می‌افتد و منجر به جدایی زوجین می‌شود، موجب شده که اندکی این ترس در جوانان پررنگ شود.

وی توضیح داد: از دیگر دلایل موانع ازدواج جوانان، درگیری‌های زیاد معیشتی، خستگی و فشار زیاد برای امرار معاش است که عملا انگیزه‌ای برای رفتن به سمت تشکیل خانواده و پذیرش مسئولیت جوانان باقی نمی‌گذارد.

وی با بیان اینکه شرایط مادی مناسب برای تشکیل خانواده امری بسیار مهم است، توضیح داد: مباحث مالی نقش بسیار پررنگی در انگیزه برای تشکیل خانواده دارد، اشتغال پایدار، به تبع درآمد پایدار را به دنبال دارد، زمانی که مشکلات جوانان برطرف شود قطعا افراد برای ازدواج رغبت بیش‌تری پیدا می‌کنند.

کارشناس دفتر مشاوره بهزیستی چهارمحال و بختیاری در خصوص بحث ازدواج آسان، بیان کرد: بسیاری از مردم حاضرند با حداقل‌ها تشکیل خانواده دهند، یعنی برای شروع مشکل زیادی وجود ندارد و دغدغه‌ها و نگرانی‌ها برای تداوم زندگی است، شاید اگر امکانات و بستر‌های لازم برای تداوم زندگی فراهم بود افراد با رغبت بیشتری به سمت ازدواج آسان حرکت می‌کردند.

وی با بیان اینکه ازدواج وسیله آرامش و مایه تکامل انسان است، خاطرنشان کرد: ازدواج آسان فراموش نشده و بیشتر بهانه‌ها مربوط به فرار از مسئولیت‌پذیری و ترس از هزینه‌ها و شرایط زندگی پایدار است، گرچه در دوران کرونا گرایش افراد به سمت ازدواج آسان اندکی افزایش یافت.

 بیشتربخوانید:

آسیب‌های نامزدی طولانی مدت

افزایش واقعه ازدواج به ثبت رسیده در چهارمحال و بختیاری در دوران کرونا

عبدالرضا کریمی_ مدیرکل ثبت احوال چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: در سه ماهه سال گذشته 2219 واقعه ازدواج به ثبت رسیده که 1732 واقعه در مناطق شهری و 487 واقعه در مناطق روستایی گزارش شده است.

وی افزود: در سه ماهه سال جاری 2٠61 واقعه ازدواج در استان ثبت شده که 1617 واقعه در مناطق شهری و 444 واقعه مربوط به مناطق روستایی استان بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 7.1 درصد کاهش یافته است.

مدیرکل ثبت احوال چهارمحال و بختیاری با اشاره به افزایش وقایع ازدواج در دوران کرونا، گفت: در سال 99 مجموعا 6367 واقعه ازدواج و در سال 14٠٠، 64٠2 واقعه به ثبت رسیده که رشد 55 درصدی داشته است.

به گفته وی، بیشترین رده سنی ازدواج‌های صورت گرفته در استان بین 25 تا 3٠ سال است، گرچه سن ازدواج روند افزایشی دارد.

کریمی بیان کرد: طی تحقیقات صورت گرفته موانع، علل تاخیر و عدم استقبال جوانان استان در امر ازدواج برای خانم‌ها نبود خواستگار، کمال‌گرایی و تمایل به شروع زندگی مشترک با حداکثر امکانات و عدم رضایت به کمتر و ایده‌آل‌ها، ناتوانایی خانواده‌ها در تامین جهیزیه و هزینه ازدواج و اعتقاد به داشتن زندگی آزاد برشمرد و گفت: عدم احساس نیاز به زندگی مشترک، ادامه تحصیل و تحول موقعیت، کاهش اعتماد به خواستگاران به دلیل گسترش اعتیاد و سایر آسیب‌های اجتماعی، ترس از ناپایداری زندگی مشترک، جذاب شدن جایگزین‌های دیگری برای ازدواج همچون کار، تفریح و...، وجود خواهر و بردار بزرگتر ازدواج نکرده و انتقال تصمیم‌گیری در مورد ازدواج از والدین به فرزندان از دیگر علل تاخیر در ازدواج دختران است.

کریمی بیکاری، درآمد ناکافی، نداشتن امنیت شغلی، نداشتن مسکن، ناتوانی در تامین هزینه‌های ازدواج، فراهم بودن زمینه‌های ارضای نیاز‌های جنسی از طریق غیر شرعی، اعتماد به داشتن زندگی آزاد و عدم احساس نیاز به زندگی مشترک، ترس از ناپایداری زندگی مشترک، وسواس بیش ازحد در انتخاب همسر، جذاب شدن جایگزین‌های ازدواج و بیماری‌های روحی، روانی و جسمی را از مهم‌ترین موانع ازدواج در آقایان برشمرد.

باتوجه به آمار‌های ارائه شده از سوی معاون امور جوانان اداره‌کل ورزش و جوانان چهارمحال و بختیاری میانگین سنی ازدواج زوجین در سال 14٠٠، 27.52 سال بوده که نسبت به سال 95، 2.2 سال افزایش داشته است.

همچنین، سال گذشته در مجموع 15538 متقاضی دریافت تسهیلات ازدواج در استان وجود داشت که از این تعداد 13894 نفر معادل 89 درصد متقاضیان، موفق به دریافت تسهیلات ازدواج شده‌اند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان