بررسی فروش نام استادیوم‌ها به بهانه تغییر نام نوکمپ

اسمت را چند می‌فروشی؟

دنیای اقتصاد : از تاریخ یکم جولای سال جاری، باید نام ورزشگاه بارسلونا را «نوکمپ اسپاتیفای» خطاب کنید.

طبق قراردادی که این باشگاه سرشناس اسپانیایی با یک پلتفرم مربوط به پخش موسیقی منعقد کرده، نام این کمپانی علاوه بر اینکه روی پیراهن‌های بارسلونا نقش خواهد بست، پسوند اسم نوکمپ هم خواهد شد؛ ورزشگاهی که برای متعصبان به تیم بارسلونا نوعی معبد مقدس است، اما خب وقتی توفان مشکلات اقتصادی در یک ناحیه شدت بگیرد، هیچ‌کس را یارای مقابله با آن نیست، حتی بارسایی که روزگاری نه چندان دور، به دلیل قداست پیراهن تیم از درج نام اسپانسر روی آن خودداری می‌کرد، اما حالا کار به جایی رسیده که هم نام ورزشگاه را به حراج می‌گذارد و هم امکان برگزاری مراسم عروسی و فستیوال موسیقی را در ورزشگاهش فراهم می‌کند! گفته می‌شود تغییر نام نوکمپ برای بارسا سالانه بین 30 تا 40 میلیون یورو درآمد خواهد داشت. البته بارسا نخستین تیمی نیست که اسم ورزشگاهش را می‌فروشد یا اجاره می‌دهد. همین حالا از این دست نمونه‌ها در فوتبال اروپا زیاد داریم.

پیوند آرسنال و اماراتی‌ها

31- (2)

احتمالا نخستین باشگاه بزرگی که این شیوه از درآمدزایی را آزمود، آرسنال بوده است. این باشگاه انگلیسی که از سال 2006 به ورزشگاه جدیدش نقل مکان کرد، به دلیل بدهی ناشی از ساخت این استادیوم، ناگزیر به فروش حق معنوی نام ورزشگاه جدید و مجلل خود شد. اسم شرکت هواپیمایی امارات در قراردادی که در سال 2018 هم در آن بازنگری شد، حداقل تا سال 2024 روی پیراهن‌های آرسنال و اسم «امارات» هم روی ورزشگاه این تیم لندنی وجود خواهد داشت. شرکت اماراتی هم برای چنین توافقی، 220 میلیون پوند به آرسنال پرداخت خواهد کرد.

دورتموند و شرکت بیمه

31- (3)

در سال 2002 که باشگاه بورسیا دورتموند با مشکل شدید مالی مواجه شد، مجبور شد ورزشگاه وست‌فالن را بفروشد و آن را به صورت قسطی پس بگیرد. اول قرار بود باشگاه با یک قرارداد 15 ساله استادیومش را از شرکت فلورین هام پس بگیرد، اما دورتموند توانایی پرداخت پول را نداشت و از بهار 2005 مجبور شد نام ورزشگاه را به مدت 17 سال و با مبلغ 30 میلیون یورو بفروشد. گروه ایدونا که یک شرکت بیمه است، وست‌فالن را خرید و نام استادیوم به سیگنال ایدونا پارک تغییر کرد.

سیتی به رنگ اتحاد

31- (9)

خانواده اماراتی آل‌نهیان که مالک باشگاه منچسترسیتی محسوب می‌شوند، در سال 2011 قراردادی بین خودشان و شرکت هواپیمایی اتحاد امضا کردند که طی آن، نام این شرکت طی 15 سال آینده روی پیراهن سیتیزن‌ها نقش ببندد و به علاوه ورزشگاه آنها اتحاد نامیده شود. این شرکت هواپیمایی بابت چنین قراردادی که احتمالا سال آینده هم بازنگری می‌شود، موظف به پرداخت 150 میلیون پوند خواهد بود.

بایرن به نام آلیانس

31- (4)

باشگاه بایرن‌مونیخ هم حق نام ورزشگاهی را که ساختش 340 میلیون یورو هزینه داشت، تا 30سال به شرکت مالی آلیانس اعطا کرده و بابت آن هم 90 میلیون یورو دریافت می‌کند؛ عددی که امکان بازنگری در آن وجود دارد. هرچند قرار بود این ورزشگاه متعلق به دو تیم شهر مونیخ یعنی بایرن و مونیخ 1860 باشد، اما در سال 2017 بایرنی‌ها کل حق همشهری‌شان را خریدند تا عملا مونیخ 1860 امکان دخل و تصرف در هیچ‌کدام از مواردی را که به ورزشگاه مربوط می‌شود، نداشته باشد.

نمونه‌های ناموفق

البته در این میان باشگاه‌هایی هم وجود داشته‌اند که برای چنین کاری اقدام کردند اما به نتیجه دلخواه نرسیدند. به عنوان مثال یوونتوس که چند سال قبل از استادیوم مدرن خود بهره‌برداری کرد، از همان زمان به دنبال یک اسپانسر برای نام ورزشگاه بود و با کمپانی آلیانس به توافق رسید، اما به دلیل اینکه مدت‌هاست به دنبال پیشنهاد بهتر می‌گردد، همه ورزشگاه جدید را با نام یوونتوس آره‌نا می‌شناسند. یا باشگاه اتلتیکومادرید که ورزشگاه جدیدش، واندا متروپولیتانو نام داشت، اما از سال جدید احتمالا تنها نام متروپولیتانو روی آن خواهد ماند چون شرکت چینی واندا در برآورده کردن تعهداتش ناکام مانده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان