علائم و نشانه‌های التهاب مثانه شامل چه مواردی هستند؟

سیستیت یک اصطلاح پزشکی برای التهاب مثانه است. بیشتر اوقات، التهاب ناشی از یک عفونت باکتریایی است و به آن «عفونت دستگاه ادراری (UTI)» می‌گویند.

علائم و نشانه‌های التهاب مثانه شامل چه مواردی هستند؟

عفونت مثانه می‌تواند دردناک و آزاردهنده باشد و اگر عفونت به کلیه‌ها سرایت کند، می‌تواند به یک مشکل جدی برای سلامت دستگاه ادراری تبدیل شود.

به گزارش خبرآنلاین، سیستیت معمولاً در اثر واکنش به برخی داروها، پرتودرمانی یا محرک‌های قوی مانند محصولات بهداشتی یا استفاده طولانی‌مدت از کاتتر (سوند) رخ می‌دهد. سیستیت همچنین ممکن است به عنوان عوارض ناشی از دیگر بیماری‌ها ایجاد شود. درمان معمول سیستیت باکتریایی، مصرف آنتی بیوتیک به تجویز پزشک متخصص است.

 بیشتربخوانید:

برای رفع عفونت مثانه چی بخورم؟

 

 

علائم و نشانه های سیستیت عبارتند از:

تمایل شدید و مداوم برای ادرار کردن، احساس سوزش هنگام ادرار کردن، دفع مکرر و مقدار کمی ادرار، دیدن خون در ادرار (هماچوری)، دفع ادرار کدر یا با بوی تند، درد و ناراحتی در ناحیه لگن، احساس فشار در قسمت پایین شکم، تب خفیف.

 

عوامل خطر بیماری سیستیت در مردان و زنان

عواملی که احتمال ابتلا به التهاب مثانه را افزایش می‌دهد، شامل موارد زیر است:

اختلال در جریان ادرار :در صورت داشتن سنگ مثانه یا بزرگ شدن پروستات در مردان احتمال ایجاد اختلال در دفع ادرار وجود دارد. 

ضعف سیستم ایمنی: سیستم ایمنی بدن در شرایط خاص (مانند ابتلا به دیابت، ایدز و شیمی‌درمانی) دچار ضعف می‌شود و ریسک ابتلا به عفونت‌های باکتریایی یا ویروسی در مثانه افزایش می‌یابد.

استفاده طولانی از سوندهای پزشکی: افراد مسن و مبتلایان به بیماری‌های مزمن، به استفاده از سوندها نیاز دارند. استفاده از سوندهای پزشکی در درازمدت احتمال تخریب بافت و آسیب‌پذیری مثانه در برابر عفونت‌های باکتریایی را افزایش می‌دهد.

 بیشتربخوانید:

التهاب مثانه در زنان

 

 

 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر علائم مشترک عفونت کلیه را دارید، از جمله: درد پشت یا پهلو، تب و لرز، تهوع و استفراغ، اگر دچار ادرار فوری، مکرر یا دردناک شدید که چندین ساعت یا بیشتر طول بکشد یا اگر متوجه خون در ادرار خود شدید، به پزشک مراجعه کنید. اگر سابقه عفونت ادراری و علائمی مشابه عفونت ادراری قبلی دارید، بهتر است تحت نظر پزشک باشید.

در مردان سالم، بروز التهاب مثانه نادر است و در صورت بروز این بیماری باید به پزشک مراجعه کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان