کووید-۱۹ و تابستان ۲۰۲۲: مصونیت واکسن جدید مدرنا در برابر ویروس امیکرون

طبق توصیه‌های CDC، بهتر است قبل از تزریق واکسن تقویت کننده صبر کنید تا علائم شما تمام شود. CDC می‌گوید که برخی افراد باید حتی تا ۳ ماه پس از شروع علائم COVID-۱۹ برای دریافت واکسن تقویت کننده دوم صبر کنند، اما تنها شرط این است که دیگر مجبور نباشید خود را ایزوله کنید.

کووید-19 و تابستان 2022: مصونیت واکسن جدید مدرنا در برابر ویروس امیکرون

احتمالاً پاییز امسال واکسن ترکیبی جدیدی برای کووید-19 منتشر می‌شود که محافظت بیشتری در برابر انواع اُمیکرون ارائه می‌دهد. سازنده واکسن “مدرنا” اخیرا در یک شبکه خبری گفت که انتظار می‌رود این واکسن جدید به عنوان یک واکسن تقویت کننده، “نامزد اصلی” در پاییز باشد. اما از آنجایی که CDC توصیه‌های خود را برای کسانی که واجد شرایط دریافت این تقویت کننده  هستند، دو چندان کرده است، برخی افراد در مورد زمان‌بندی و انتخاب دوز‌های بعدی خود سوال کرده‌اند.

در اینجا به برخی از سوالات رایج در مورد تقویت کننده‌ها پاسخ داده شده است.

اگر اخیراً آزمایش کووید-19 من مثبت شده باشد، آیا باید تقویت کننده دوم دریافت کنم؟

طبق توصیه‌های CDC، بهتر است قبل از تزریق واکسن تقویت کننده صبر کنید تا علائم شما تمام شود. CDC می‌گوید که برخی افراد باید حتی تا 3 ماه پس از شروع علائم COVID-19 برای دریافت واکسن تقویت کننده دوم صبر کنند، اما تنها شرط این است که دیگر مجبور نباشید خود را ایزوله کنید.

آیا باید انتظار عوارض جانبی متفاوتی از این تقویت کننده داشته باشم؟

هانا نیومن، مدیر پیشگیری از عفونت در بیمارستان لنوکس هیل در شهر نیویورک، می‌گوید که عوارض جانبی تقویت کننده در افراد مختلف متفاوت است. او می‌گوید: عوارض جانبی بسیار کوتاه مدت هستند و با داروهای حمایتی قابل درمان هستند. به گفته متخصصان، عوارض جانبی رایج واکسیناسیون کووید-19 شامل تب، بدن درد، لرز و تورم غدد لنفاوی است. اما آنها می‌گویند که این علائم نشانه‌ای از این است که “سیستم ایمنی بدن شما در حال پاسخ دادن به تزریقات است.”

آیا افراد دارای نقص ایمنی باید به فکر دریافت تقویت کننده باشند؟

FDA واکسن‌های تقویت کننده دوم را برای تمام افراد بالای 50 سال و افراد بالای 12 سال که دارای نقص ایمنی هستند مجاز کرده است. نیومن می‌گوید تقویت‌کننده دوم می‌تواند به افراد دارای نقص ایمنی محافظت بیشتری در برابر COVID-19 ارائه دهد. او می‌گوید: «اگر در نهایت به یک عفونت پیشرفت‌کننده مبتلا شوند، از نظر تئوری علائم آنها خفیف‌تر خواهد بود.»

واکسن جدید Novavax چگونه بر واکسیناسیون و تقویت کننده‌های COVID-19 تأثیر می‌گذارد؟

گروهی از مشاوران FDA می‌گویند که واکسن Novavax برای COVID-19 باید مجوز استفاده اضطراری را دریافت کند، اگرچه خود آژانس هنوز موافقت نکرده است. واکسن‌های Novavax واکسن‌های مبتنی بر پروتئین اسپایک هستند، به این معنی که پروتئین اسپایک ویروس COVID-19 را به بدن شما تزریق می‌کنند. در واقع، وجود پروتئین‌های اسپایک است که به ویروس کرونا اجازه می‌دهد تا به سلول میزبان نفوذ کند و باعث ایجاد عفونت شود. چندین دهه است که از واکسن‌های مبتنی بر پروتئین استفاده می‌شود. واکسن‌های رایج مانند واکسن‌های هپاتیت B و ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) از این روش استفاده می‌کنند. این واکسن‌ها با واکسن‌های مدرنا و فایزر مبتنی بر mRNA متفاوت هستند. mRNA (مبتنی بر RNA) به بدن شما دستور می‌دهد تا پروتئین اسپایک را بسازد و سیستم ایمنی شما بتواند در آینده آن را تشخیص دهد.

دکتر ویلیام شافنر، استاد طب پیشگیری در دانشکده پزشکی دانشگاه واندربیلت، می‌گوید که اگر افراد واکسینه نشده نسبت به واکسن‌های mRNA بدبین باشند، احتمالاً واکسن Novavax را دریافت خواهند کرد. او می‌گوید: Novavax از روش‌های سنتی‌تر ساخته شده است، بنابراین ممکن است بتوانیم افراد بیشتری را به گروه واکسینه شده اضافه کنیم.”

اگر سه نوبت از واکسن فایزر را دریافت کرده باشم، آیا می‌توانم برای نوبت چهارم مدرنا دریافت کنم؟

شما می‌توانید یک تقویت کننده متفاوت با تقویت کننده اولی دریافت کنید. مطالعه‌ای که توسط مؤسسه ملی بهداشت حمایت می‌شود نشان داد که استفاده از واکسن‌های مختلف به عنوان اولین تقویت کننده ایمن و مؤثر است.

نگاه رو به آینده

در مورد اینکه آیا واکسن ترکیبی طراحی شده برای هدف قرار دادن هر دو سویه کروناویروس در یک محصول، مجوز FDA و توصیه‌های CDC را برای استفاده به‌عنوان یک تقویت‌کننده به‌روز می‌گیرد یا خیر، می‌توان خیلی بحث کرد.

در همین حال، هماهنگ‌کننده تیم پاسخ‌دهی به کووید-19 در کاخ سفید، طی یک جلسه توجیهی در کاخ سفید در به خبرنگاران اطمینان داد که به اندازه کافی از این ترکیب – معروف به واکسن دو ظرفیتی – برای افراد پر خطر که با ورود به فصل پاییز و زمستان ریسک بالای ابتلا به کرونا را دارند وجود خواهد داشت.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر