معرفی اهرام جیزه مصر

در ساحل غربی رودخانه نیل، برجسته‌ترین و نمادین‌ترین آثار باستانی مصر یعنی اهرام جیزه (Pyramids of Giza) قرار گرفته‌اند. این مجموعه شامل سه هرم مختلف است که به نام هرم بزرگ جزیره یا هرم خوفو (Pyramid of Khufu)، هرم خفرع (Pyramid of Khafre) و هرم منکورع (Pyramid of Menkaure) شناخته می‌شوند.

معرفی اهرام جیزه مصر

در ساحل غربی رودخانه نیل، برجسته‌ترین و نمادین‌ترین آثار باستانی مصر یعنی اهرام جیزه (Pyramids of Giza) قرار گرفته‌اند. این مجموعه شامل سه هرم مختلف است که به نام هرم بزرگ جزیره یا هرم خوفو (Pyramid of Khufu)، هرم خفرع (Pyramid of Khafre) و هرم منکورع (Pyramid of Menkaure) شناخته می‌شوند.

ابوالهول بزرگ جیزه (The Great Sphinx of Giza) نیز مشرف به سه هرم قرار گرفته است. هر سه هرم در سلسله چهارم فراعنه ساخته شده‌اند که قدمت آن‌ها به 4500 سال می‌رسد. آن‌ها بخشی از قبرستان باستانی شهر ممفیس (Memphis) هستند و نمادی از ثروت، قدرت و توانایی معماری مصریان باستان به شمار می‌روند. در ادامه به معرفی کامل اهرام جیزه مصر می‌پردازیم. همراه با ما باشید.

هرم بزرگ جیزه

«هرم بزرگ جیزه» در این بین بزرگترین و قدیمی‌ترین هرم محسوب می‌شود که به عنوان یک مقبره و یادبود برای فرعونی به نام خوفو در سال 2560 پیش از میلاد ساخته شده است. همانند اکثر هرم‌ها، این هرم نیز از سنگ گرانیت و سنگ آهک ساخته شده که با دست استخراج، حمل و کنار هم قرار گرفته‌اند. مجموعا 2.3 میلیون بلوک سنگی در ساخت این هرم استفاده شده و روی هرم نیز با سنگ آهک سفید رنگ و صافی پوشانده شده که امروزه از بین رفته است.

ارتفاع هرم به 146.5 متر می‌رسد که برای بیش از 3800 سال بلندترین سازه دست‌ساز بشر در سراسر جهان بوده است. ورودی آن در ضلع شمالی قرار دارد و از آنجا وارد مجموعه از دالان‌ها می‌شوید که در نهایت به مقبره شاه و ملکه ختم می‌شوند. فراعنه سلسله‌های بعدی زیورآلات و اشیاء داخل این هرم را غارت کردند و احتمالا برای تزیین مقبره‌های خود استفاده نمودند. «هرم بزرگ جیزه» یکی از هفت عجایب دنیای باستان محسوب می‌شود و با وجود اینکه در میان آن‌ها قدیمی‌ترین به شمار می‌رود، همچنان پابرجا است.

هرم خفرع جیزه

هرم «خفرع» دومین هرم مرتفع اهرام جیزه محسوب می‌شود که به عنوان محل دفن پسر خوفو ساخته شده است. تاریخ دقیق ساخت هرم مشخص نیست اما خفرع از سال 2558 تا 2532 پیش از میلاد بر مصر حکومت می‌کرده است. اندکی از پوشش اصلی هرم را می‌توان همچنان در نوک آن مشاهده کرد و مابقی آن نیز در دوره‌های مختلف از بین رفته است. پادشاهان و فراعنه مختلف از سنگ آهک‌های روی اهرام برای تزیینات معابد و مقبره‌های خود استفاده می‌کردند. این هرم دارای دو ورودی است که هر دوی آن‌ها به یک تالار ختم می‎شوند.

هرم منکورع جیزه

هرم «منکورع» در بین اهرام جیزه کوچک‌ترین و جدیدترین هرم محسوب می‌شود که احتمالا در شروع قرن 25ام پیش از میلاد ساخت آن تکمیل شده است. بر خلاف دو هرم دیگر، تنها بخش اندکی از نوک هرم با سنگ آهک پوشیده شده و بخش‌های دیگر آن ناتمام باقی مانده‌اند. احتمالا مرگ فرعون منکورع سبب توقف ساخت هرم و ناتمام ماندن آن شده است. تنها یک ورودی به هرم وجود دارد که به یک تالار ختم می‌شود. در اواخر قرن دوازدهم میلادی، سلطان العزیز عثمان حاکم وقت مصر دستور تخریب این هرم را داد اما به دلیل دشواری بسیار زیاد،‌ این کار به سرانجام نرسید. هر چند آسیب‌های سمت شمالی هرم اثبات نیت شوم وی هستند.

ابوالهول بزرگ جیزه

«ابوالهول بزرگ جیزه» سازه‌ای اسرار آمیز است که بدنش شبیه به شیر و سرش شبیه به انسان است. مصرشناسان بر این باور هستند که چهره ابوالهول همانند چهره فرعون خفرع است و از آنجا که قدمت این سازه به دوره حکومت وی باز می‌گردد، این موضوع کاملا منطقی به نظر می‌رسد. کل مجسمه از یک تکه سنگ آهکی بسیار بزرگ ساخته شده و به عنوان قدیمی‌ترین مجسمه یادبود در مصر شناخته می‌شود. لایه‌های خاک متفاوت موجود در این صخره بزرگ سبب شده تا قسمت بدنه آن نسبت به بخش‌های دیگر سریع‌تر فرسایش پیدا کند. طول مجسمه به 73 متر و ارتفاع آن به 20 متر می‌رسد.

جاهای دیدنی اهرام جیزه مصر

علاوه به سه هرم اصلی و مجسمه ابوالهول بزرگ، مجموعه‌ای از اهرام کوچک‌تر، مقبره‌های مختلف و معابد زیبا در اینجا وجود دارند که بازدید از آن‌ها می‌تواند سفر شما را جذاب‌تر کند. در جنوب شرقی اهرام نیز ویرانه‌هایی از محل سکونت کارگران سازنده اهرام دیده می‌شود. علاوه بر این، می‌توانید در اینجا از موزه قایق خورشیدی (Solar Boat Museum) نیز دیدن کنید. در این موزه، قایقی به نمایش درآمده که در زیر خاک‌ها در پایه «هرم بزرگ جیزه» کشف شده است. متخصصان برای بازسازی این قایق حدود 14 سال زمان صرف کرده‌اند. تماشای نورپردازی‌های اهرام به هنگام شب نیز می‌تواند تجربه ماندگاری باشد.

شرایط بازدید از اهرام جیزه مصر

بنابر سایت رسمی گردشگری مصر، امکان بازدید از اهرام جیزه مصر هر روزه امکان‌پذیر است. بازدید از ساعت 9 صبح آغاز می‌شود و تا 5 بعدازظهر ادامه دارد. برای ورود به این محوطه و همچنین بازدید از اهرام و بخش‌های مختلف باید هزینه‌های جداگانه‌ای پرداخت کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان